menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Nieuw boom/struik gezocht ter vervanging van mijn Cornus controversa

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Hoi allemaal,

Onze, tot voor kort, zeer mooie reuzenkornoelje (Cornus controversa) is nu zodanig verminkt en verzwakt dat we helaas moeten overgaan tot vervanging. De eerste jaren groeide deze boom heel mooi, maar de laatste tweetal jaren stierven er regelmatig takken af. Ik vermoed dat de droogte er ook iets mee te maken heeft gehad en het feit dat er onder de boom intussen een massa planten staan (o.a. rozen) die mee concurreren voor het beetje water wat in de grond zit.

Ik zoek dus een boom die tegen wat droogte kan, goed licht doorlaat, niet te hoog wordt (maar eerder wat breder) en die bovendien ook nog eens sierlijk is, eventueel interessant voor bijen, ... (Of ben ik nu gewoon wat veeleisend ... )

Zelf had ik al zitten denken aan een Laburnum watereri "Vossii" of ook aan een Acer griseum of zelfs een Gleditsia ferox. Maar zoals je merkt zit er heel wat verschil tussen die bomen.

Hebben jullie leuke ervaringen of tips voor me?
Ik tuinier op zandgrond die ik probeer goed met compost te verzorgen.

Groeten,
Pol
maandag 4 september 2017 - 20:17
sugar

Sugar

Enkele voorstellen, met de bijtjes in het achterhoofd.

1. Heptacodium mincoïdes. Wordt wel niet zo erg groot, fantastische vlinder- en bijenstruik die laat in 't jaar bloeit. Erg mooie plant ook

2. Ptertostyrax corymbosa. Is eens boompje met een erg luchtige kroon, zeer goede nectarplant. Deze heb ik nog niet in mijn tuin staan, maar zal waarschijnlijk Magnolia virginiana gaan vervangen, want die laatste doet het hier voor geen meter

3. Halesia grandiflora. Ook een erg mooi boompje, max 5 - 6 m hoog

maandag 4 september 2017 - 20:49
LT

LT

Misschien deze: Albizia julibrissin, Perzische slaapboom, Zijdeboom?
maandag 4 september 2017 - 21:20
c j de k

C j de k

Aescules indica
Betula lenta
Ostrya carpinifolia
maandag 4 september 2017 - 21:54
sophora

Sophora

Polplastron, eerst moeten we wel weten welke grond je hebt. Zandgrond ja Maar welke is PH Als er teveel kalk in de grond is dan zeker geen Acer griseum.
Heptacodium wordt wel een flinke boom als hij niet gesnoeid wordt.
Albizia is een goede keuze maar neem dan een winterharde soort . Ernst Wilson is goed winterhard en Evi's Pride ook. Koereuteria paniculate is ook een leuke boom.
Halesia is ook voor zure grond. En Sugar , als je Magnolia virginiana niet wilt groeien is dat hij te droog staat. Is eerder voor natte gronden.
En grootbladige Magnolia's zijn ook heel mooi en bloeien in de zomer.
Er is keuze genoeg.
maandag 4 september 2017 - 23:16
WiPe

WiPe

Als die Cornus echt afgestorven is door droogte, dan kun je inderdaad best kiezen voor Albizzia of Gleditsia.
maandag 4 september 2017 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Polplastron, eerst moeten we wel weten welke grond je hebt. Zandgrond ja Maar welke is PH Als er teveel kalk in de grond is dan zeker geen Acer griseum.


De PH is hier in de tuin eerder neutraal zonder uitschieters.
Ik was nog vergeten te vertellen dat de plek in volle zon ligt en dat de boom echt wel onderaan wel wat plaats moet bieden aan andere planten. Ik probeer hier vandaag nog een foto te plaatsen van de bestaande situatie.
dinsdag 5 september 2017 - 07:10
Tuinprins

Tuinprins

Als er regelmatig takken afsterven van je Cornus controversa dan is er waarschijnlijk verwelkingsziekte / verticillium in het spel. Droogte kan er wel toe hebben bijgedragen dat de plant getroffen is door verwelkingsziekte. Ik zou op die plek dan ook geen boom planten die gevoelig is voor verwelkingsziekte. Acer griseum is daarom een boom die direct afvalt. Heptacodium of Albizia lijkt mij een betere keuze.



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 september 2017 - 07:27
Polplastron

Polplastron

Ik vond niet meteen veel terug over verwelkingsziekte bij Cornus, maar die gedachte speelde bij mij in elk geval ook. De boom leek echter voor de rest nog gezond en na het verwijderen van een aantal takken ging hij gewoon door met groeien. De droogte van de zomer heeft echter de genadeslag gegeven en nu ziet het geheel eruit alsof het een of andere ramp heeft meegemaakt.

Er hangen overigens wel nog bladeren aan de boom, maar na de droogte dit jaar zijn die nooit meer fris geworden.

Met wat meer opzoekingswerk ben ik hier toch bij die Laburnum blijven hangen; heeft iemand een idee of deze gevoelig is aan verwelkingsziekte en of deze enige droogte kan verdragen?
Albizia vind ik ook interessant, maar is deze in onze contreien niet vorstgevoelig? Ik zit hier in redelijk open gebied en dat kan hier 's winters dus nog wel eens afkoelen als er een noorderwind waait.
dinsdag 5 september 2017 - 08:43
satomi

Satomi

Ook een goed boom voor bijen en hommels: Styrax japonica. In de vroege zomer gonst het als de boom in bloei staat.
dinsdag 5 september 2017 - 12:54
WiPe

WiPe

Tuinprins, het lijkt me dat Verticillium gerelateerd is aan zuurstofgebrek. Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk op een droge grond. Zou het misschien Antrachnose kunnen zijn?
woensdag 6 september 2017 - 19:08
leerling

Leerling

Hier ook droge zandgrond, met nog een jonge tuin. (Lees: de tuin was totaal verwilderd en het is nog altijd heel hard vechten tegen het onkruid.)

Een jaar of vier geleden hebben we een Morus nigra en een Mespilus germanica aangeplant, en die doen het hier goed.
Beide bomen spraken ons aan o.w.v. hun grillige takkenstructuur, hun herfstkleuren en omdat ze vruchten dragen.

Morus nigra is een trage groeier en tenzij je om zo'n dingen niet maalt, zet je hem best niet langs een looppad of terras, omdat de (lekkere) vruchten vlekken maken.

Mespilus germanica wordt dikwijls geënt op een onderstam van meidoorn. Zelfs zonder extra gieten is hij hier de droogte doorgekomen.
vrijdag 8 september 2017 - 00:11
Polplastron

Polplastron

Tuinprins, het lijkt me dat Verticillium gerelateerd is aan zuurstofgebrek. Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk op een droge grond. Zou het misschien Antrachnose kunnen zijn?


Ik heb beide een keer gegoogled en eens bij de kenmerken gekeken en moet zeggen dat ik beide niet echt vind passen bij wat mijn Cornus heeft. Het lijkt me meer dat bepaalde takken na de winter gewoon niet uitlopen (en dat lijkt me niet met vorst gerelateerd want ook na een zachte winter was er gewoon een tak dood). Het verwijderen van de dode takken heeft er toe geleid dat de boom nu helemaal uit z'n vorm is. Tot nu toe was dat echter nog acceptabel, maar er zijn ook dit jaar weer takken die lijken uit te vallen.

Het blad verkleurt niet echt, maar hangt wel regelmatig slapjes aan de boom (nogal eigen aan dit soort boom bij de minste droogte), en herstelt nadien steeds slechter.

Ik vind Morus en Mespilus heel mooi, maar werpen die niet te veel schaduw?
vrijdag 8 september 2017 - 16:27
Tuinprins

Tuinprins

Anthracnose (Discula destructiva) gaat altijd gepaard met kleine of grote bladvlekken. Vooral Cornus nuttallii en C. florida zijn er tamelijk vatbaar voor. Als er geen bladlekken te zien zijn is het ook geen anthracnose.

Ik weet een Cornus controversa in mijn woonplaats te staan en die staat op een tamelijk droge plek. Krijgt ook geen water bij droogte. De boom doet het prima. Bijgevoegd een foto van deze boom (foto genomen voor de herfstkleur die in het betreffende jaar tegenviel).


Gegroet, de tuinprins

Struiken & Bomen

zaterdag 9 september 2017 - 07:57
WiPe

WiPe

Goed, maar dan blijft de vraag wat hier aan de hand is.
zaterdag 9 september 2017 - 11:44
leerling

Leerling

Ik vind Morus en Mespilus heel mooi, maar werpen die niet te veel schaduw?

Ons Mespilus boompje is nog jong en dus nog redelijk klein. We hebben hem geplant, omdat we het boompje naast het oude kostershuisje in Hove zo mooi vonden. Het is me daar nooit zo opgevallen, maar op google streetview ziet het er inderdaad vrij donker uit:
https://www.google.be/maps/@51.1539342,4.4704307,3a,30y,4h,85.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sodaRl9vGTrO6kbJlibiOAg!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

De Morus die we geplant hebben is de struikvorm. Zoals al gezegd: een trage groeier, dus ook nog klein.
Maar in het tuincentrum Van der Auwera in Aartselaar staat een oude boom (je kan er in augustus de bessen gaan proeven) en die laat veel licht door. Onder de boom houden ze kippen. Maar mogelijk is die gesnoeid.
zondag 10 september 2017 - 00:50
Polplastron

Polplastron

De Cornus controversa heb ik vandaag volledig uitgegraven. Wat opviel is dat de wortels eigenlijk slechts aan één kant goed ontwikkeld waren namelijk aan de schaduwzijde van de boom.
Ik vermoed dus nu dat er misschien te veel zon op de wortels gekomen is aan de zonnekant en dat dit stress veroorzaakt heeft.

Een nieuwe boom is besteld, namelijk een Laburnum "Vossii"; deze leek me het mooiste te staan in het concept van de tuin en volgens de info die ik vind is deze boom ook nog redelijk interessant voor bijen, wat toch een plus is!

Groeten en bedankt allemaal voor het meedenken,
Pol
maandag 16 oktober 2017 - 15:17
WiPe

WiPe

En ongelijke wortelkluit omwille van zon op de wortels lijkt me niet realistisch. Dan vermoed ik dat het eerder te maken zou kunnen hebben met een slecht gevormd wortelpakket van in de pot.
dinsdag 17 oktober 2017 - 22:10
Polplastron

Polplastron

Dat zou ook kunnen. De boom heeft er wel zowat 10 jaar gestaan: zou die dan niet enigszins zich meer evenwichtig hebben moeten vormen in die tijd ongeacht de "voorgeschiedenis"?
Overigens meen ik me te herinneren dat ik de boom destijds met losse kluit gekocht heb; dat heb ik nu alvast met die Laburnum ook gedaan.

Groeten,
Pol
woensdag 18 oktober 2017 - 20:27
sophora

Sophora

Polplastron
Als je kleinkinderen hebt zou ik geen Laburnum planten. De zaden zijn giftig. In Duitsland zijn in een school eens drie kinderen gestorven nadat ze zaden gegeten hadden.
Ik had een mooie staan en heb hem omgekant als de kinderen nog klein waren. Voor kippen niet giftig.
woensdag 18 oktober 2017 - 20:35
Polplastron

Polplastron

Ik ben nog iets te jong voor kleinkinderen, maar ik heb wel kinderen. Die hebben echter van kleins af geleerd dat je nooit zomaar iets in je mond mag steken in de tuin. Er staat hier wel meer dat in meer of mindere mate giftig is. Ik heb hier een hele collectie aronskelksoorten met prachtige rode bessen in deze tijd van het jaar; die wil je echt niet in je mond hebben hoor!

Als ik over een jaar of 10 of meer kleinkinderen heb, hoop ik hen dit ook te kunnen leren.
Overigens ben ik van mening dat je heel kleine kinderen nooit volledig zonder toezicht in de tuin "loslaat" gezien er altijd wel risico's zijn; de volledig "veilige tuin" bestaat mijns inziens niet.

Dat Laburnum niet giftig is voor kippen is mij vandaag nog door een collega die lesgeeft in de tuinafdeling tegengesproken. Hij had verschillende kippen gehad die toch van de zaden gegeten hadden en het niet konden navertellen.

Weet echter, Sophora, dat ik me zeer bewust ben van de risico's. Ik wil je ook bedanken om me er op te wijzen; je bezorgdheid siert je!

Groeten,
Pol
woensdag 18 oktober 2017 - 20:59
dries944

Dries944

Hey polpastron, hoe gaat het intussen met je laburnum vossi?
Heb hier ook zo'n exemplaar geplant met blote wortel in het voorjaar.
Hij vertakt op een hoogte van 120cm en had 8 a 10 gesteltakken ( dat leek me wel heel veel) waarvan er nu nog 5 overschieten. Had ergens gelezen dat dit een trage groeier is maar de gesteltakken zijn al verdubbeld in lengte die nu ong een meter zijn. Hij kwam echt traag op gang maar plots schoot hij de hoogte in.
woensdag 12 augustus 2020 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon