menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom geeft te veel afval

Ga naar meest recente reactie

duc200

Duc200

Hallo,

Ik heb nu een Catalpa staan die al +-6m hoog is maar dat is niet het probleem eerst de bloei wel mooi maar veel afval en nadien de bonen weer afval.
Hij staat ook kort bij ons huis 5m en hij begint de tegels al te lichten en daarom overwegen wij om hem te verwijderen.
Nu is mijn vraag wat zou ik hiervoor in de plaats kunnen zetten met natuurlijk de nodige schaduw en minder rommel.
Mvg,
Ruud
zondag 2 juli 2017 - 11:53
c j de k

C j de k

Als je bang bent om af en toe wat rommel op te ruimen kun je beter een grote parasol neerzetten
zondag 2 juli 2017 - 12:36
WiPe

WiPe

Wanneer de wortels het terras oplichten is dat terras niet op de juiste manier geconstrueerd. Er bestaan technische hulpmiddelen om dat soort problemen te vermijden.
zondag 2 juli 2017 - 12:49
duc200

Duc200

Ik ben helemaal niet bang van WAT rommel, maar als je s ’morgens eerst een half uur de tafel en het terras moet gaan borstelen vind ik het toch maar niets hoor en dan s ’avonds voor je kunt aan tafel gaan nog een keer.
Wat betreft de wortels:
De wortels nemen niet alleen het terras op ,maar ook de inrit en dit zijn boeren kasseien die in een bed liggen van 5ocm rijnzand en 20cm stabilisé .
Ik zou graag een andere boom plaatsen en daar had ik graag wat raad voor nodig!
zondag 2 juli 2017 - 13:38
pplakke

Pplakke

hier staat de tafel onder een afdak dus geen blad er op.
maar hier springen de katten er dan weer op.
en als het nat is staan er dus poot afdrukken op.
buiten zijn er nu eenmaal meer dingen die vuil achterlaten dan binnen.
misschien een bladblazer dat gaat veel sneller dan een borstel.

zondag 2 juli 2017 - 14:29
WiPe

WiPe

Ik kan jouw geen enkele boomsoort aanraden die niet het terras en de kasseien zal opdrukken als dat technisch niet goed uitgevoerd is; Je kan eventueel een bamboeremmer ingraven zodat de wortels niet meer onder de stenen geraken. En dan maakt het ook weer niet uit welke boom je kiest.

Maar als de boom op 5 meter van het huis staat, en er ligt dan ook nog eens een terras op de 5 meter, dan weet ik niet of er eigenlijk wel voldoende ondergrondse ruimte is voor een boom.
zondag 2 juli 2017 - 15:58
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er zijn wel struiken bv. als de amelanchier .
maar is in feite zo gesnoeid dat het een kale stam heeft met een kruin .
en op die manier op een kleine boom lijkt maar het niet is.
misschien drukt dit de boel minder op .

zondag 2 juli 2017 - 20:07
rivofa

Rivofa

Ho maar een amelanchier zou ik zeker niet aanraden, wij hebben er een en die geeft enorme overlast, prachtig als hij in bloei staat maar dan begint de miserie, eerst de schutbladen, dan de bloesems en dan komen de bessen en als die rijp zijn dan komen de vogels en die eten en langs achter laten die wat vallen en daarna begint die al vrij vroeg zijn blad te laten vallen.....een tuin is een tuin en geen buitenkamer voor mij maar trop is teveel !!!
zondag 2 juli 2017 - 20:42
leerling

Leerling

In onze vorige tuin stond ook een catalpa (tot een van de 3 stammen omgevallen is). Ik herinner me nog dat die heel oppervlakkige wortels had. Een dieper wortelende boom zal allicht minder problemen geven.

'k Ben zelf ook geen liefhebber van catalpa. Ik vond de bloemen en bladeren stinken en in de herfst lieten de bladeren zich moeilijk bijeen vegen omdat ze zo nat bleven.
Wij hebben de catalpa vervangen door een Juglans regia (okkernoot).

Hoe hoog en breed mag jullie nieuwe boom worden?
zaterdag 8 juli 2017 - 21:46
duc200

Duc200

Hallo,
Bedankt voor het meedenken.
De boom is nu +-8m diameter en een hoogte van +-7m en dit mag voor ons zo blijven natuurlijke schaduw.
Mvg,
R
zondag 9 juli 2017 - 09:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon