menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struikkamperfoelie keuze

J@nna

J@nna

Hallo Tuinvrienden,

Ik wil graag een haag(je) maken met struikkamperfoelie, maar hier zijn veel verschillende soorten van en ik weet niet goed welke te kiezen. Kunnen jullie mij misschien helpen?

Ik zoek een soort die 80-100 cm hoog wordt, goed wintergroen blijft, bestand is tegen volle zon, en ik zou heel graag een geurende variant willen bij de bloei in het voorjaar. Zijn alle soorten geurend?

Wat bevelen jullie aan en waarin onderscheiden de belangrijkste soorten zich van elkaar?

Alvast dank voor jullie advies,

Groeten Janna
donderdag 18 mei 2017 - 13:18
satomi

Satomi

Alleen Lonicera nitida en Lonicera pileata blijven groen, maar die hebben geen geurende bloemen.

Eentje die wel lekker ruikt is Lonicera tartarica, Tartaarse struikkamperfoelie. Daar bestaan een aantal cv.'s van. Lonicera tart. 'Hack's red' zie je veel, die is bladverliezend. De geur is lekker, vind ik.

Nog een andere is Lonicera purpusii 'Winter Beauty', die 's winters bloeit en heerlijk geurt. Maar ook hier geen wintergroen blad.
donderdag 18 mei 2017 - 16:54
J@nna

Tekst aangepast

J@nna

Dank u voor de reactie. De nitida en lonicera zijn inderdaad wel de soorten die ik bedoel, ivm wintergroen. Bij mij in de buurt staat de pileata volgens mij en daar komt in het voorjaar hele kleine witgele bloesem aan (valt niet echt op). Als ik er langs fiets ruik ik een frisse citroenachtige geur. Kan dat kloppen? of zou dat toch van een andere plant komen die er in de buurt staan..

Die 'Winter Beauty' ziet er overigens ook erg mooi uit! Ook maar een plekje voor reserveren in mijn tuin
vrijdag 19 mei 2017 - 10:15
jonckers andre

Tekst aangepast

Jonckers andre

de plant die bij je in de buurt staat kan de muntstruik Prostanthera cuneata zij, die bloeit namelijk wit en geurt sterk plaats eens een foto voor bevestiging
dinsdag 23 mei 2017 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon