menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster verliest blad

Ga naar meest recente reactie

UltraSub

UltraSub

Goedendag allen,

Kwam bij mijn zoektocht op het internet naar wat problemen met mijn liguster haag dit forum tegen. Heb me meteen maar geregistreerd, daar ik het tuinieren steeds leuker begin te vinden.

Wat is het probleem..
Sinds november 2004 hebben wij hier een ligusterhaag staan, welke 32 meter lang is in totaal.
Het eerste jaar is die zo goed als niets gegroeid, het tweede jaar megascheuten. Aan het einde van dat jaar verloor ze zo ongeveer al haar blad. En dat terwijl we geen strenge winter hadden, maar juist een hele zachte. Begin dit jaar heb ik ze gekortwiekt, en fiks bemest met een of andere hagenmest, kalk, en een maand later nog eens NPK. Omdat we graag willen dat de heg zo snel mogelijk dicht is, ivm privacy, wordt zo ongeveer om de twee dagen bewatert met deze hoge temperaturen. De tuin ligt volledig op het zuiden, en heeft van 11.00 tot 20.00 uur vol zon. Na de bemesting en het fiks bewateren, schoot de haag werkelijk uit. Wij al in onze handen wrijven, en heel blij. Wat ziet mijn oog sinds een paar dagen? Gele bladeren op plaatsen. Ga je verder kijken, ligt het plaatselijk bomvol met gevallen blad. Kijk je nog wat verder als je neus lang is, dan zie je dat het verse blad wat nog aan de takken zit, lichtelijk verschrompeld uit ziet.

Is er iemand die ons kan vertellen wat er fout zou kunnen gaan?
Lijkt me raar dat zo aan het begin van het seizoen weer alle blad verloren gaat. Of is het zo dat door de snelle groei zo vroeg in het jaar de heg 'aan zichzelf voorbij geschoten is', en dat op deze manier oplost?

Please help?
maandag 30 april 2007 - 02:59
Esem

Esem

Welkom Ultra op dit prachtig tuinforum waar we allemaal wat kunnen leren door het toedoen van alle antwoorden die worden gegeven.
Ik heb hier geen echt antwoord op,maar zou de extreme droogte er niet voor iets tussen kunnen zitten??
Een hele Aprilmaand zonder één druppel regel,je zou voor minder je bladeren laten vallen.
Gr Esem,
maandag 30 april 2007 - 03:46
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Hallo, wij hebben ook liguster hagen. Hier hebben we erg droge zandgrond.
Die hagen staan er ongeveer 20 jaar. De ervaring leerde me dat deze niet
veel water nodig hebben. Zelfs niet als het droog is. Ik denk dat u misschien
teveel water geeft. Gele blaren kunnen wijzen op teveel of te weing water.
Liguster moet ook niet veel mest hebben. De eerste jaren staan ze er wel
een beetje iel en mager bij maar na een tijdje gaat het goed vooruit.
Sommige jaren moet ik 5 keer snoeien. Een beetje bladverlies is er altijd
wel in de winter. Bij mij staan ze dik in blad nu zonder één keer water geven.
Hopelijk kom je hier nu een stapje mee vooruit. Groetjes
maandag 30 april 2007 - 04:36
UltraSub

UltraSub

Ik heb ook al gedacht aan te veel water. Maar aan de andere kant leek me dat sterk, met zo'n hitte en daar ook nog eens die enorme droogte bij. Ik gaf 's avonds flink water, en 's morgens was daar al niks meer van te zien. De haag grenst direct aan een jong gazon, wat ook water zal wegslurpen.
Iemand verderop heeft zijn liguster automatisch bewaterd. Die krijgt volgens mij iedere morgen water, wellicht wel minder, maar zijn heg staat er prachtig bij. En die heg staat precies een zomer langer.

Maar goed, point taken. Niet te overijverig worden begrijp ik. Gewoon goed blijven snoeien, niet te veel bemesten en bewateren. We vonden het gewoon heel raar dat de haag als een kanon omhoog en in de breedte spuit, en dan ineens van de ene op de andere dag veel bladverlies had, en wat verschrompelde blaadjes. Precies wat je normaal ziet als een plant te weinig water heeft.

Bedankt voor de antwoorden!
We staan natuurlijk altijd open voor meer tips omtrent onze liguster...
maandag 30 april 2007 - 17:48
Tigra

Tigra

Ik heb net hetzelfde voor!

Mijn haag staat nog maar van maart vorig jaar. Ik had ze al op redelijke hoogte gekocht (+/- 1 meter) en het eerste jaar schoot die de hoogte in. Kwam al lekker dicht te staan en haalde op het einde van de zomer reeds 1m60 op sommige plaatsen. Ik had vorig jaar ook al twee keer gesnoeid. En goed mest gegeven. Bij het droge weer in juli vorig jaar ook veel water gegeven.

De haag was mooi groen!


Nu dit jaar, eigenlijk van de ene dag op de andere: gele bladeren

Wel niet overal, dat is ook raar. Op de achterkant en een zijkant is hij nog bijna volledig groen op een paar gele passages na... maar bv. de voorkant van één zijde, daar is de haag nu serieus dun geworden door het enorme bladverlies. Het was meer geel dan groen. En mijn haag staat overal bijna heel de dag in de zon.

Door het droge weer heb ik nog geen meststoffen gegeven.

Ik heb nu een paar dagen goed water gegeven, de gele bladeren zijn afgevallen, maar de groene zien er inderdaad niet zo geweldig uit. Heb wel de indruk dat ze wel terug uitschieten.

Het is gewoon slecht tuinweer voor de droge zanderige gronden hier. Mijn gazon ziet er ook niet uit.

Ik wacht (tevergeefs?) op regen

Ik ga nu wel eens bemesten een van de komende dagen, denk ik. Ik moet iets doen.
dinsdag 1 mei 2007 - 07:34
UltraSub

UltraSub

Heb die van mij gisteren redelijk radicaal gesnoeid.
Geen water meer gegeven, naar aanleiding van bovenstaande adviezen dat een liguster niet zoveel water nodig heeft..... Heeft liguster eigenlijk een zure of basische grondsoort nodig? Lees: kalk of geen kalk strooien?
dinsdag 1 mei 2007 - 21:50
ines

Ines

Ik strooi nooit kalk aan Liguster en geef geen water en meststoffen en de Liguster groeit enorm.
U kan ook te veel mest toedienen zodat de haag gaat verbranden.
Als U toch meststoffen gaat toedienen doe dit dan miniem en op regendagen.
De haag staat er 25 jaar en heb geen problemen.
donderdag 3 mei 2007 - 06:29
berenice

Berenice

zandblauwtje
lang geleden he
hoe is het met de rotsplantjes???
grts berenice
donderdag 3 mei 2007 - 14:38
Spuddy

Spuddy

Liguster doet het volgens mij beter op basische grond dan op zure grond. De grond waar ik woon is erg zanderig en kalkrijk en hier groeit liguster gelijk gras. In tuinen op kleigrond of zure grond waar ik werkte doen ze het beduidend minder goed.
donderdag 3 mei 2007 - 18:55
UltraSub

UltraSub

Wellicht heb ik dan toch te veel bemest. Heb eerst een hagenmest gebruikt, denk dat die op basis van koemest was aan de geur te ruiken.
Een maand later heb ik NPK gebruikt. Een week daarna begon de liguster als een gek te groeien, maar een tijd daarna dus niet meer. De haag is inmiddels geschoren, om ze te verdikken, maar ze staat nu stil. Groeit in ieder geval niet, althans, zo lijkt het...
Zou een overdosis mest de oorzaak kunnen zijn, en zo ja, hoe lang zou het duren voor ze daar overheen is?
maandag 7 mei 2007 - 17:08
ines

Ines

Een aantal maanden en alles komt goed...
dinsdag 8 mei 2007 - 04:10
UltraSub

UltraSub

Maanden??
Nondeju zeg! Ik moet die haag dicht hebben, kost wat kost.. Schermt de inkijk vanuit een speeltuin naar mijn koivijver af!
woensdag 9 mei 2007 - 03:05
ines

Ines

Ja U weet : eens ze weer begint scheuten te maken dat ze zeer vlug kan groeien , de knopvorming moet eerst op gang komen he
U kan er tot dan eventueel een afscherming tussen zetten...of een rij potten met grote bloemen of laurier of ...
woensdag 9 mei 2007 - 04:21
ines

Ines

of doek.
Ik heb een groen plastiek doek gespannen tussen paaltjes om mijn vijgenboomkes af te schermen tegen de felle windstoten. Als de boomkes groot genoeg zijn neem ik het doek en de paalkes terug weg.
Misschien ook een oplossing voor de koivijver?
woensdag 9 mei 2007 - 04:27
UltraSub

UltraSub

Ik heb al van dat winddoek gespannen, van dat doek wat je op tennisbanen ook ziet.
Dat verdoezelt de inkijk, echter neemt het zeker niet geheel weg. Maar ja, ik moet het er maar even mee doen.
woensdag 9 mei 2007 - 04:35
ines

Ines

Heb nog even in mijn boeken de oorzaak gezocht: men spreekt op die manier van Trips aantasting
ik denk toch dat de oorzaak ergens anders te zoeken is omdat Liguster zo sterk is, maar het zou kunnen (U kan eens Googlen op die naam en met het uitzicht van Uw haag vergelijken)
woensdag 9 mei 2007 - 04:56
UltraSub

UltraSub

Ik heb eens even gegoogled, maar de kleur (ingezonken zilver putjes) van Trips heb ik hier niet.
Morgen zal ik eens een fotootje maken van de aangetaste delen. Foto's zeggen meer als 1000 woorden

Bedankt voor de moeite!!
woensdag 9 mei 2007 - 05:33
ines

Ines

Geen dank, het is maar dat ik ook eens dit euvel meemaakte...en alles kwam terug goed
woensdag 9 mei 2007 - 05:56
UltraSub

UltraSub

Update...
Ze loopt wel weer uit, of lijkt dat in ieder geval te doen. Maar ze staat er nog steeds zeer schamel bij, en verliest gewoon weer blad. Bloeit wel op dit moment!

Zo ziet ze er uit (slecht vast te leggen hoe erg het is!)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Iemand die dit herkent?
woensdag 23 mei 2007 - 02:51
ines

Ines

Oeie dit is wat anders...
Een anti schimmelmiddel verstuiven en niet meer wachten!
donderdag 24 mei 2007 - 06:04
ines

Ines

Nog iets vergeten: ik zou ook een behandeling inlassen tegen loodglans omdat dit ook door een schimmel : de Chondrostereum purpureum veroorzaakt is...vraag is het tuincentrum misschien de 2 samen...Neem voor de zekerheid een aangetaste tak mee.
donderdag 24 mei 2007 - 06:13
UltraSub

UltraSub

Aaaai...
Toch groeit ze nog, ze loopt in ieder geval opnieuw uit.
Ik ga vanmiddag kijken wat ik er aan kan gaan doen...

Hier nog wat fotootjes:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu nog een tuincentrum vinden waar ze me goed kunnen helpen, doorgaans ben ik niet zo te spreken over de grote tuincentra, maar dat ligt meestal aan de hoeveelheid ongeinteresseerde vakantiehulpjes.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de info hier!!
Wordt zeer op prijs gesteld.
vrijdag 25 mei 2007 - 14:19
ines

Ines

Ja met die blaadjes duidelijker te zien, is er witziekte op het eerste en de tweede heeft last van
bladkrul....
vrijdag 25 mei 2007 - 21:05
UltraSub

UltraSub

Um, is er een middel voor beide? Of moet ik twee keer behandelen?
Hoe erg is het met mijn hegje? Is dit dodelijk?
zaterdag 26 mei 2007 - 02:51
ines

Ines

U kan voor beide een behandeling toepassen voor alle schimmels.
Voor de meeldauw is dit voor de soorten Sphaerothera, Oidium en Uncinula die op de planten zitten en die vooral in droge grond groeien, de sporen worden verspreid door de wind en de regen en de schimmels kunnen op de planten overwinteren.
Voor de andere is het de schimmel Taphrina deformans, idem voor de verspreiding en overwintering als de voorgaande.
Zeker behandelen anders hebt U volgend jaar hetzelfde voor.
Beter is het geen meeldauw gevoelige planten te kweken op droge grond, geef regelmatig water en dek de grond af met mulch, maak de plaats open en winderig, verwijder zoveel mogelijk aangetaste gedeelten en gebruik best milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen o.a. op basis van vetzuren met zwavel. Doet U geen behandelingen dan worden de planten zeer vatbaar en kunnen ze later toch nog
afsterven.( citaat uit het Atrium van het tuinieren)
Hopelijk bent U geholpen?
zaterdag 26 mei 2007 - 03:32
UltraSub

UltraSub

Super bedankt voor uw antwoord!!
Ben ik zeker mee geholpen!
zaterdag 26 mei 2007 - 15:19
ines

Ines

Graag gedaan
zaterdag 26 mei 2007 - 19:59
UltraSub

UltraSub

Anderhalve week geleden nu, gesproeid tegen de schimmels. Wilde ik gisteren weer gaan herhalen, maar toen begon het pijpestelen te regenen, dus maar niet gedaan.
Op zich ziet de schimmel er al beter uit, maar de bladkrul is niet verbeterd. Bij mijn zoektocht gisteren langs de liguster, kwam ik verschillende blaadjes tegen die helemaal opgerold waren, en bij het uitrollen zat daar wat "spinnen draad" in, met een minirupsje. Ook kwam ik deze kever tegen, die zich tegoed zat te doen aan mijn liguster:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Weet iemand wat dit nu weer is? Heb het langzaam aan gehad na 3 jaar slecht groeiende liguster en nog geen dichte erfafscheiding. Kom langzaam op het punt dat we het spul er uit gaan trekken en er dan maar klimop gaan zetten

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord..
dinsdag 12 juni 2007 - 15:07
ines

Ines

Beste,
Vooreest de schimmelinfectie die U behandelde moet wel wat tijd hebben vooraleer U beterschap ziet
op het blad zelf een gedeelte kan alsnog afvallen... niet erg nieuw blad komt daarna op.

Ik zie dat U geen variëgata soort hebt en wel de groene, ik kan wel bevestigen dat deze soort veel
gevoeliger is dan de variëgata, die soort kan men het best preventief behandelen anders hebt U ieder
jaar hetzelfde voor. Als U wil doorgaan met deze soort te behouden moet U de grond waar ze geplant
zijn ook behandelen en dan zeker in een cirkel van ongeveer een halve meter er rond tot aan de stammen. Reeds aangetaste planten door zijn veel vatbaarder voor andere problemen.
Galmuggen en galmijten kunnen ook de oorzaak van bladkrul zijn , het beste knipt U de aangetaste toppen allemaal af ook al is het nieuwgroei en voert U die af. Daarmee zijn ook alle rupsen en eventuele andere verdwenen en kan de haag nieuwe scheuten maken het is een goeie periode nu om te snoeien.


dinsdag 12 juni 2007 - 21:04
ines

Ines

Ps.: moest U Uw haag willen vervangen door een variëgata soort dan heb ik op het einde van het jaar
niet bewortelde stekken...laat maar weten.
dinsdag 12 juni 2007 - 21:07
UltraSub

UltraSub

Beste,
Vooreest de schimmelinfectie die U behandelde moet wel wat tijd hebben vooraleer U beterschap ziet
op het blad zelf een gedeelte kan alsnog afvallen... niet erg nieuw blad komt daarna op.
Oh, maar ik zie ook al verbetering, maar ik dacht dat dit weer wat anders was.
Komt al fiks nieuw blad op!


Ik zie dat U geen variëgata soort hebt en wel de groene, ik kan wel bevestigen dat deze soort veel
gevoeliger is dan de variëgata, die soort kan men het best preventief behandelen anders hebt U ieder
jaar hetzelfde voor. Als U wil doorgaan met deze soort te behouden moet U de grond waar ze geplant
zijn ook behandelen en dan zeker in een cirkel van ongeveer een halve meter er rond tot aan de stammen. Reeds aangetaste planten door zijn veel vatbaarder voor andere problemen.
Galmuggen en galmijten kunnen ook de oorzaak van bladkrul zijn , het beste knipt U de aangetaste toppen allemaal af ook al is het nieuwgroei en voert U die af. Daarmee zijn ook alle rupsen en eventuele andere verdwenen en kan de haag nieuwe scheuten maken het is een goeie periode nu om te snoeien.
Kijk eens aan. Fijn advies heb ik 3 jaar terug dus gekregen van de kweker die ze heeft verkocht. Ik had hem gevraagd of liguster groenblijvend was en snel groeiend. "Jaaa, dan heb ik een nieuwere soort voor u meneer, en wel deze..." Nou, fijn hoor. Zit er wel maar mee nu.
Sta een beetje in tweestrijd. Als ik ze vervang heb ik weer ruim een jaar niks meer, als ik ze niet vervang blijf ik dit gedonder houden. Natuurlijk kan ik goed behandelen, maar op de een of andere manier zie ik deze heg niet "dicht" worden.

Bedankt voor het advies weer!
dinsdag 12 juni 2007 - 21:14
ines

Ines

Nog een idee die ik vroeger toepastte dat is een rij nieuwe stekken aan de binnenzijde planten, de
meer resistente haag groeit verder terwijl U de oude blijft behandelen, als ze groot genoeg is verplaatst U die naar de betere plaats. In de kortste tijd is die dicht.
De verkoper heeft die uitleg met goede bedoelingen daar twijfel ik niet aan maar de soorten reageren soms eigenaardig in andere samenstelling van aarde en de stand tegenover de zon en er zijn nog faktoren die een rol spelen (streek-erosie-dieren enz enz)

Het is maar een idee...
woensdag 13 juni 2007 - 01:34
UltraSub

UltraSub

Nondeju zeg...
Gaat het even goed, na paar keer gespoten te hebben tegen ongedierte, laat ze sinds een week weer blad vallen. Ook vind ik een soort van muizenkeutels op een bepaalde plek. Zie ik vandaag dit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vreet mijn hele haag op, en overal liggen nu stukjes tak.
Ook vind ik een soort van muizenkeuteltjes, precies onder de haag op de plek waar ze zitten. Nergens anders. Zijn die keuteltjes van deze rupsen?
Wat doe ik hier tegen? Want hoewel ik ze mooi vind, moet ik natuurlijk niet hebben dat mijn haag naar zijn grootje gaat.
woensdag 8 augustus 2007 - 16:30
ines

Ines

Hoi dat is een hele reeks aantastingen bij U... nu die rupsen en ja die keutels zijn van de rupsen.
De meest natuurlijke methode is de rupsen met de hand wegvangen ( als er een erge schade is kan U behandelen met een bacteriepreparaat)
U kan een teil zeepsop maken en met een gieter besproeien om de rupsen te verjagen.
Hopelijk blijft U nu vrij van allerhande belagers tot de haag goed gegroeid is...
woensdag 8 augustus 2007 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon