menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag water geven?

Ga naar meest recente reactie

Fammechien

Fammechien

We hebben in het najaar een beukenhaag geplant. De leverancier liet ons weten dat het belangrijk is om ze 2x per week water te geven. Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? Is dit inderdaad zo, of enkel indien het niet regent? Hoeveel water dan best? En hoe zie ik wanneer ze te weinig of te veel water krijgen?
donderdag 27 april 2017 - 21:40
Polplastron

Polplastron

Zelf heb ik dat nooit gedaan. In principe regent het in deze tijd van het jaar wel geregeld.
Enkel meteen na aanplant giet ik mijn planten uitbundig om te zorgen dat het zand overal mooi rond de wortels geraakt.

Waar ik wel veel zin in zie is bij elke nieuwe aanplant van struiken, bomen en hagen een mulchlaag compost te geven. Dit houdt mee de bodemvochtigheid op peil en werkt als buffer tegen het snelle uitdrogen van de bodem.

Hopelijk heb je er goed op gelet dat je de beukjes niet te diep hebt geplant en hopelijk heb je ervoor gezorgd dat de wortels niet te hard uitdroogden door ze bijvoorbeeld met plastic of doek te bedekken of door ze in te kuilen. Beuk wordt in principe op voorhand niet in water gezet omdat hierbij bepaalde schimmels die ze nodig hebben zouden kunnen wegspoelen, maar ik heb geen idee hoe drastisch dit inderdaad zo is.

Vriendelijke groeten,
Pol
vrijdag 28 april 2017 - 09:36
Fammechien

Fammechien

Hallo Pol,

We hebben idd opgelet ze niet in water te zetten en de wortels te beschermen tussen levering en planten. Ik heb geprobeerd ze niet te diep te planten maar vond dat heel moeilijk. Het was heel moeilijk te zien en heb de indruk dat ze ook wat gezakt zijn dus ik hoop idd dat dit geen probleem zal geven. Voorlopig doen ze het eigenlijk allemaal heel goed op enkele na. Ik heb nu alleen wat schrik dat we ze niet voldoende water geven. Mijn gezond verstand zegt me dat het nog niet echt het weer is waarin planten uitdrogen maar aan de andere kant heeft het hier in Oost-Vlaanderen de eerste 3 weken van april niet geregend en nu enkel wat kleine buitjes. Vandaar dat ik toch wat begin te twijfelen. Ik heb nooit eerder een beukenhaag gehad dus weet ook niet wat 'normaal gedrag is'. Soms hangen nieuwe blaadjes bovenaan de plant wat slap maar denk dat dit normaal is, soms zijn er uitlopers die uitgedroogd zijn maar misschien komt dit door die kevertjes? Of zou dit toch door te weinig water kunnen komen?
zaterdag 29 april 2017 - 10:36
Marei

Marei

Zelf hebben wij méters (100) beukenhaag geplant en altijd als het weinig regende, maar ook als er veel wind en zon was ging ik er even met de tuinslang langs om het hout nat te nevelen.
Nadat ze gezet en ingewaterd waren heb ik ze op de grond geen water meer gegeven, maar alleen het hout vochtig gehouden.
Geen uitval gehad.
zaterdag 29 april 2017 - 11:31
Polplastron

Polplastron

Voorlopig doen ze het eigenlijk allemaal heel goed op enkele na.


Hier zijn de beukenhagen nog volop aan het uitlopen, dus geef het allemaal nog wat tijd; je kan nu nog niet zo meteen zien welke planten het wel of niet goed doen.
Ik heb hier ook meerdere tientallen meters beuk staan en die zijn destijds ook enkel ingewaterd na aanplant. Ik heb wel een laag compost bovenop gebracht zoals ik eerder al aangaf. Hier en daar is er destijds wel een plantje uitgevallen, maar dat is datzelfde jaar in het najaar snel vervangen geweest.
Mits je zorgt dat de plantenwortels niet uitdrogen bij het begin, ben je al goed bezig!

Beuk snoei je overigens na aanplant een stuk terug om betere vertakking te krijgen; laat ieder jaar de haag een beetje hoger worden tot je de gewenste hoogte hebt. Als je de hagen ineens laat doorschieten krijg je zelden een mooie dichte haag.

Groeten,
Pol
maandag 1 mei 2017 - 12:05
Fammechien

Fammechien

Kan ik nu nog intoppen dan? Heb dit niet gedaan bij aanplant.
dinsdag 2 mei 2017 - 10:02
Polplastron

Polplastron

Ja hoor, dat kan
woensdag 3 mei 2017 - 08:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon