menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Houtworm in sparren

Ga naar meest recente reactie

sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

Op korte tijd zien we onze sparren (reeds 3 van de 4) ros verkleuren van onder naar boven toe. 2 zijn al volledig ros, bij de 3de zit het al in de helft. Bij het zoeken naar de oorzaak horen we getik in de boom en vinden we, na wat prutsen onder de schors, grote larven in het hout. Google leert ons dat dit houtworm is maar normaal eten die toch dood hout ? We zijn bang dat ze ook onze andere bomen gaan aantasten (hebben 42 fruitbomen). Qua bestrijding vind ik enkel wat te doen bij houtworm in meubels. De specht zit hier wel dagelijks in de tuin maar ik vrees dat dit onvoldoende is. Kunnen we iets doen ? Vermoedelijk zijn deze sparren verloren maar kunnen we voorkomen dat er andere bomen aangetast worden ? Moeten we deze sparren zo snel mogelijk verwijderen ? Of heeft dat geen zin ? Ik voeg een foto van de beestjes er bij.

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2017 - 20:11
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zou het kunnen dat je bomen al gedeeltelijk dood waren en dat die beestjes enkel het dode hout aan het opeten zijn?

En anders ... zoek eens bij "dennenscheerder" => Ik kwam daar bij uit na even opzoeken; houtworm komt volgens internet inderdaad niet op levende bomen voor. De dennenscheerder is een beestje dat dat wel doet ...
vrijdag 21 april 2017 - 21:03
LT

LT

Het lijkt op de Grijze ribbelboktor larve (Rhagium inquisitor)
vrijdag 21 april 2017 - 23:22
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

goh, de eerste 2 dennen weet ik niet maar de laatste was voor de winter toch ok en zien we nu plots verkleuren. De larve van de dennenscheerder vind ik niet direct op foto maar de huisboktor daar vind ik wel een larve van en die lijkt er wel op. Die zou een voorkeur hebben voor naaldhout maar ik lees dan weer niet dat ze levende bomen opeten...We hebben nog een 4de en die ziet er ook nog ok uit maar hier vinden we ook al enkele gaatjes dus vermoedelijk is die ook besmet. We vinden wel enkel larven dus van welke kever die zijn, is ons niet helemaal duidelijk.
vrijdag 21 april 2017 - 23:24
sugar

Sugar

Ik zou toch eens laten identificeren wat voor beestjes dat zijn... desnoods contact opnemen met Provinciale ControleEenheid (PCE) van het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid
vrijdag 21 april 2017 - 23:29
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

ja, ik wil de beestjes graag identificeren maar wist niet tot wie ik mij moet wenden, PCE kende ik niet. De ribbelboktor ga ik nu eens opzoeken.
zaterdag 22 april 2017 - 09:01
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

De larve lijkt idd op die van de ribbelboktor en die heeft een voorkeur voor naaldhout... ik zou een kever moeten vinden om zeker te zijn, denk ik.
zaterdag 22 april 2017 - 09:04
LT

LT

Je kunt ook een larve met een stuk hout apart zetten. Na verpopping zie je dan de kever uitkomen. Grote plastic doos met deksel van vliegengaas voor een goede beluchting.
zaterdag 22 april 2017 - 09:22
WiPe

WiPe

Ik heb die ook wel eens gevonden op een den die ook op korte termijn dood gegaan was. De oorzaak van afsterven was in dat specifieke geval niet de boktor, maar wel honingzwam.

Het lijkt me dat er ook in dit geval een andere oorzaak is van afsterven en dat de boktor nadien gekomen is om te profiteren van de groeiruimte die hij in het dode hout kan vinden. Als je wil weten wat de reden van afsterven is, hebben we meer info nodig. Foto's van de groeiplaats, stamvoet, naalden etc. En info over wat er recent (de laatste jaren dus) bij die bomen is gebeurd, is ook handig.
zaterdag 22 april 2017 - 09:23
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

ok, WiPe ik maak straks foto's. Wat er de laatste jaren gebeurd is, weet ik niet, we hebben het huis nog maar recent gekocht....
zaterdag 22 april 2017 - 13:11
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

De sparren staan ongeveer 40 jaar in de tuin, tuin ligt in landbouwgebied, er rond ook landbouwgebied. Achter de sparren ligt de boomgaard en de moestuin. In de moestuin hebben we vorig jaar aardappelen geplant. Verder is er in de tuin nog niet veel gebeurd. De tuin is goed onderhouden geweest, eigenaar was een tuinman maar 12 jaar geleden is die overleden. Er is de laatste jaren een tuinman geweest maar die beperkte zich tot gras maaien dus er zijn geen bomen meer gesnoeid de laatste jaren of veel andere dingen gebeurd. Als we het huis kochten 1.5 jaar geleden, leken de sparren nog gezond. Vorige zomer stierven de eerste 2 (zijn het er 2 of 1 met 2 stammen dat is niet duidelijk). Nadat hij dood was, zijn de spechten gekomen. Zij pikten de schors weg. Nu, na de winter, zien we op korte tijd de spar bruin verkleuren, van onder naar boven. Iedereen merkt het op dus het valt wel op. Wat opvalt is dat er overal gaatjes zijn waar hars uitkomt. De specht zit nu dagelijks ook in deze boom. Ook de laatste spar, die nog helemaal groen is, heeft beneden op de stam al verschillende gaatjes waar hars uitloopt. We hebben sinds we het huis kochten, nog geen paddestoelen opgemerkt aan de voet van de boom. Ook op de boom zelf staan geen zwammen voor zover we kunnen zien. Ik zal nog enkele foto's bijvoegen. Hebben jullie daar voldoende info mee of zijn er nog andere vragen ? deze foto = de 4 sparren

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 19:57
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

de naalden van de gezonde den die ook gaatjes heeft in de stam

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 19:58
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

de naalden van de den die nu aan 't afsterven is

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 19:58
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

de voet van de spar

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 20:01
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

ah ja, de grond is hier een beetje zanderig, geen klei. Dennen en sparren groeien hier goed. Er staan hier redelijk wat sparren, ongeveer 1/3 spar en 1/3 loofbomen. nog een foto van de gaatjes in de bomen

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 20:03
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

hier zie je de gaatjes in de stam, de foto hierboven zijn ook de gaatjes in de stam waar er hars uit loopt

Struiken & Bomen

zaterdag 22 april 2017 - 20:06
Mal

Mal

Heb ook een aantal oude sparren waarvan er twee in snel tempo zijn dood gegaan. Na observatie ook gaatjes gezien in de stam, larven zelf niet.

Misschien is het omdat ik er nu op let, maar zie meer en meer dode sparren tegenwoordig..
zondag 23 april 2017 - 18:13
WiPe

WiPe

Onderste foto, links loopt er wit spul uit de stam. Kun ejje daar de schors weghalen tot op het hout en zeggen wat er daaronder te zien is?
zondag 23 april 2017 - 18:48
LT

LT

Door de gaatjes zijn de kevers ontsnapt....
zondag 23 april 2017 - 19:54
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

WiPe, ik doe dat morgen zeker en laat het weten.
zondag 23 april 2017 - 22:37
sugar

Sugar

Neem contact op met FAVV. Die gaan je met zekerheid helpen .
maandag 24 april 2017 - 19:47
WiPe

WiPe

Als ik een gokje moet wagen, dan zou ik zeggen ofwel aangetast door sombere honingzwam (Armillaria ostoyae) of door dennenmoorder (Heterobasidion annosum). Er zijn verschillende redenen waarom die bomen daar ineens door aangetast worden. Een andere reden zou kunnen zijn, herbicidenschade. Maar daar twijfel ik aan omdat ik geen tekenen van herbicidengebruik zie, tenzij dat de vorige eigenaar daar kwistig mee omsprong; en dat is ook alweer 12 jaar geleden.
dinsdag 25 april 2017 - 22:33
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

hierbij de gevraagde foto van de stukje stam (waar de hars uitliep) waar ik de schors weg gedaan heb..

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2017 - 11:48
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

bovenaan de foto zie je dat er "beestjes" zitten, volgende foto is dat in detail. Als ik de schors wegdeed (ging nog niet zo makkelijk), zaten de beestjes tussen de schors en het hout (lijkt toch zo) het hout zelf lijkt mij er niet slecht uit te zien, ik kon ook niet prikken in het hout (was hard).

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2017 - 11:50
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

hier zo'n kevertje in detail, er zaten er meerdere, maar zijn dat de kevers van die larven ? Die larven zijn 3 x zo groot als die kevertjes...

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2017 - 11:52
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

Als ik dan de schors omdraaide, dan zat er precies suiker aan de schors (dus de kant waar de schors tegen de boom zat). Het is dus daar waar dat wit uit de boom gelopen had. Hier vond ik dus geen larven, wel kevers. De larven zitten dus hoger in de boom. Als je naast de boom staat, hoor je dus "getik". Als je de schors wegdoet waar het "tikt" dan vind je larven. Ook de 3de gezonde boom heeft al gaatjes... Kan ik nog naar iets zoeken als bewijs van die zwam ?
Deze foto is dus binnenkant schors.

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2017 - 11:56
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

Ik ben gaan lezen over die 2 zwammen (honingzwam en dennenmoorder) maar nergens vind ik bewijs aan die bomen dat daar een zwam op of naast groeit... De enige zwam die ik vind in onze tuin, is op de stam van een afgebroken appelboom maar die staat echt een heel stuk verder dan de dennen. (zie foto). Als het dus idd een zwam is die de dennen doodt en ze worden nadien pas opgegeten door de larven en kevers, Wat doen we dan best ? Zo snel mogelijk alle 4 bomen weg doen of nu de dode weg doen en afwachten wat er met de aangetaste maar nog gezonde verder nog gebeurt ? Of doet dat er allemaal niet toe ? Als die zwam in de grond zou zitten, kan die dan verder gaan en de andere bomen (er staan er hier wel veel, zeker meer dan 60) aantasten en kunnen we iets doen om dat te voorkomen ? Als we 1 van de bomen af zagen, kunnen we dan aan de binnenkant van de boom bewijs vinden van die zwam ? Het doet er eigenlijk niet zoveel toe, het is vooral uit nieuwsgierigheid dat ik wil weten wat er gebeurt.

Struiken & Bomen

vrijdag 28 april 2017 - 12:06
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

Het kevertje lijkt wel echt op de dennenscheerder en niet op de ribbelboktor maar ik lees idd dat die geen gezonde bomen doden dus het moet iets anders zijn dat de bomen doodt...
vrijdag 28 april 2017 - 12:14
sandrakatrienhelen

Sandrakatrienhelen

Of het is de letterzetter (ik ga een kevertje opsturen en laten identificeren) en hier lees ik van : " De boom kleurt dan geleidelijk bruin bij gebrek aan voedingstoffen en sterft af.", hierdoor sterven de bomen dus wel... ik denk dus dat dit de oorzaak is...
vrijdag 28 april 2017 - 12:20
LT

LT

Misschien kun je een stukje aangetast hout ergens naar toe sturen....Is maar een gedacht...
vrijdag 28 april 2017 - 13:21
WiPe

WiPe

Als je de bomen afzaagt, dan kun je aan de binnenkant houtrot vinden. Dat kan dan een aanwijzing zijn. Het probleem van een schimmelaantasting is dat die ook aanwezig is, op het moment dat er geen vruchtlichamen te vinden zijn, net zoals dat een appelboom verder groeit zonder dat er appels aan de boom hangen. Als je schors zou vinden die los zit, kan daaronder aangetast hout te vinden zijn. In allebei de gevallen komen die via de wortels binnen en zitten die dus vaak heel laag aan de stambasis.

Ik zie op deze foto's geen bewijs van een aantasting door een van beide schimmels. De zwam die op die afgebroken appel groeit, is een Ganoderma, voor zover ik dat kan zien. Dat is een kernrotter, die weg blijft van gezond spinthout. De boom zal als gevolg daarvan eerder afbreken dan dood gaan.
zondag 30 april 2017 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon