menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Janvanstraten

Janvanstraten

Weet nu dank zij jullie wat dit is en ben wat gaan zoeken over deze boom maar daar werd ik niet blij van, alles aan deze boom is giftig(maar wordt toch gebruikt om medicijnen van te maken) snapt U dat nog?
Maar wil die boom daar weg hebben dus kan ik die zomaar om zagen of moet ik beschermingspak aan?

Struiken & Bomen

donderdag 6 april 2017 - 18:30
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Overdrijven is ook een vak. Paarden moeten hier niet van eten en de eventuele rode besjes eet je niet. Maar dat doe je ook niet met lijsterbes. Maar je mag gerust een overal aantrekken en dan aan het werk. Ikzelf vind het zonde om deze weg te halen. Maar smaken verschillen.
donderdag 6 april 2017 - 18:48
Heike

Heike

Waarom zou je deze taxus wegdoen?? En zo raar is dat niet hoor, dat taxus ingezameld wordt om te gebruiken bij de vervaardiging van medicijnen tegen kanker. Taxus bevat baccatine dat gebruikt wordt in chemotherapie, voor veel mensen een redmiddel, jammer genoeg niet voor iedereen...
donderdag 6 april 2017 - 19:05
deHaan

DeHaan

Gewoon laten staan, je kan hem trouwens gewoon beetpakken.
Je moet alleen niets in je mond stoppen.
Van de besjes is trouwens het vruchtvlees eetbaar maar de pitten niet.

Zo ziet het hout eruit als het bewerkt is.


Struiken & Bomen

donderdag 6 april 2017 - 19:47
WiPe

WiPe

De werkzame stof die in Taxus zit is niet baccatine, maar taxol. En wat is het verschil tussen geneeskrachtig en giftig??? De dosis. Zelfs paracetamol is gevaarlijk als je er te veel van inneemt. En die dosis is geeneens zo groot.
donderdag 6 april 2017 - 21:22
Heike

Heike

In de jonge naalden zit wel degelijk een stof, baccatine, die na chemische bewerking wordt omgezet in een actief bestanddeel van taxol. Taxol bestrijdt de tumorcellen.
donderdag 6 april 2017 - 23:25
leerling

Leerling

Dat ziet er een mooie taxus uit, Janvanstraten. Mooi compact. Een ideale struik uit voor een vogelnestje.
Wintergroen bovendien, wat bij veel mensen op het verlanglijstje staat.

Ja, met uitzondering van het vruchtvlees is taxus giftig. (Pitten uitspuwen, want zoals DeHaan aangaf, die zijn wel weer giftig.) Alleen vrouwelijke taxusplanten maken vruchten.
Taxus in de buurt van grazers zetten is vragen om moeilijkheden. Snoeiafval hoort ook niet in de buurt van dieren. Op sommige plaatsen wordt rond snoeitijd een oproep gedaan om het naar het containerpark te voeren, inderdaad om er medicijnen van te maken. Grote hagen worden om die reden soms zelfs gratis gesnoeid. Kleine hoeveelheden kunnen gerust de composthoop op, maar ik dek ze dan wel af met ander materiaal.

Je gaat echt niet ziek worden of dood gaan als je taxus aanraakt of snoeit. Dan was ik, en vele bezitters van taxushagen met mij, al lang het hoekje om geweest.

"Intoxicaties met dodelijke afloop bij mensen zijn vrijwel uitsluitend te wijten aan vrijwillige inname van plantenmateriaal of aftreksels hiervan. "
Zie http://www.antigifcentrum.be/natuur/planten/giftige-planten/taxus-taxus-baccata

Veel tuinplanten zijn giftig voor mensen: klimop (Hedera helix), meiklokje (Convallaria majalis), goudenregen (Laburnum anagyroides), wilde liguster (Ligustrum vulgare), rododendron (Rhododendron - zelfs het nectar is giftig), vingerhoedskruid (Digitalis purpurea), kamperfoelie (Lonicera periclymenum), buxus (Buxus sempervirens), kardinaalsmuts (Euonymus europaeus), gevlekte aronskelk (Arum maculatum), nieskruid (Helleborus), reukerwt (Lathyrus odoratus), paasbloem (Narcissus), laurierkers (Prunus laurocerasus), boterbloem (Ranunculus)...
De lijst is heel lang.

Reuzenberenklauw (Heracleum mantegazzianum) is zowat de enige waarbij ik beschermende handschoenen zou gebruiken om brandwonden te vermijden, maar die staat gelukkig niet in mijn tuin.

Wat giftig is voor mensen is dikwijls heel eetbaar voor bv. vogels, vlinders, bijen...

Als je jonge (klein-)kinderen hebt die ook nog graag hun mond gebruiken om de wereld te ontdekken, hou je ze in een tuin sowieso in 't oog. Je wil ook niet dat ze uitwerpselen, slakken... in hun mond steken.
Eens ze wat groter zijn, kan je hen uitleggen dat je van sommige bessen flink ziek kan worden en dat ze dus best eerst vragen of iets eetbaar is of niet.
vrijdag 7 april 2017 - 00:07
Patrikc

Patrikc

Ik zie ook geen enkele reden om die mooie Taxus te verwijderen. Dan kan je beter stoppen met zebrapaden oversteken.

Als je hem toch per se weg wil, dan kom ik graag een handje helpen bij het uitgraven, op voorwaarde dat ik de Taxus meekrijg.
vrijdag 7 april 2017 - 06:41
Tuinprins

Tuinprins

Dat heb je tegenwoordig met het internet. Mensen lezen dat een plant giftig is en slaan op tilt Bijna iedere dag stappen ze ook in hun auto die giftige uitlaatgassen produceert maar daar hoor je ze niet over ....


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 april 2017 - 06:46
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Als je alle giftige planten uit de tuin zou halen, zou je vast geen tuin meer overhouden ... (o.a. klimop is bijvoorbeeld ook giftig en is uit de meeste tuinen niet weg te denken en vergeet ook niet dat het eten van de meeste varens ook problemen kan veroorzaken!)

Als je echter een kinderopvang hebt of nog kleine kleuters in huis hebt rondlopen, dan kan ik me voorstellen dat je planten met giftige bessen (zoals deze Taxus; zij het dat enkel de pitten van de bessen schadelijk zijn) verwijdert of op een plek zet waar ze niet meteen door de kinderen worden "gevonden". Bessen trekken nu eenmaal kinderen aan. Toch kan je kinderen ook op vrij jonge leeftijd leren dat niet alles wat er lekker uitziet ook eetbaar is.

Planten die giftig zijn enkel bij het aanraken zijn heel beperkt; o.a. berenklauw.
Taxus hoort hier niet bij, dus daar is geen risico.

Tenzij de noodzaak erg groot is omwille van spelende peuters en kleuters zonder toezicht, zou ik dus gewoon even bedenken of je de plant mooi vindt of niet. En enkel op die basis zou ik dan beslissen of de plant moet verdwijnen.

Groeten,

Pol
vrijdag 7 april 2017 - 08:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik zou ook zuinig zijn op deze taxus. Taxus groeit niet snel, duurt een tijdje voordat je een mooie struik/boom hebt en is dus ook kostbaar. Waarschijnlijk is dit de Ierse Taxus (opgaande zuilvormige variant - Taxus baccata 'Fastigiata'). Heb er ook een in de tuin en die heeft grote sierwaarde. Helaas geen mooie rode bessen maar waarschijnlijk heb ik dan geen vrouwelijk exemplaar.
vrijdag 7 april 2017 - 13:12
Janvanstraten

Janvanstraten

Bedankt voor al jullie reacties maar hij staat in de weg voor mijn aardbeien in plantenbakken aan de schutting op het zuiden, dus dat is de reden dat ik hem daar weg wil hebben en niet omdat hij of zij giftig is en denk vooruit als hij of zij zo groot kan worden hebben er straks de buren ook nog last van en dat wil ik niet, dus als iemand hem wil mag hij hem komen uitgraven en mee nemen geef hem graag een andere plek maar helaas niet hier. gr Jan
zondag 9 april 2017 - 15:35
Kezzemil

Kezzemil

@Patrikc
Ik heb ook een mooie taxus in de tuin die ik weg wil.
En dit omwille van een kleine pup die nogal graag alles in zijn mond steekt wat hij vindt.
Als je hem wil laat gerust iets weten, Het is in Lebbeke (9280).

woensdag 21 april 2021 - 14:15
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

hehe, nu krijgt Patrick opeens aanbiedingen om overal taxus uit te gaan halen

Ik heb een gelijkaardige taxus 'struik' verwijderd uit mijn tuin. Stam was 20cm doorsnede, omgezaagd en naar containerpark gebracht. Wortels met een minigraver eruit gehaald (die graver kwam voor andere werken).

Ja het is jammer, maar als hij op de verkeerde plaats staat, niet past in je ontwerp, of je een taxus gewoon lelijk vindt (ik val in die laatste categorie, en hij stond ook verkeerd) dan kan je hem toch verwijderen.

Het is inderdaad wel zo dat de meeste planten giftig zijn. Ik ben ook planten aan het uitzoeken voor de heraanleg van mijn tuin, heb een peuter en een baby onderweg, maar bijna alles is 'giftig' als je er genoeg van eet. Smaakt echter zo vies dat de kans klein is.
woensdag 21 april 2021 - 16:37
deHaan

DeHaan

Kezzemil,
Zet er een stukje gaas omheen totdat de hond groot is.
Is nog minder werk ook.
woensdag 21 april 2021 - 17:15
Kezzemil

Kezzemil

Hij moet eigenlijk niet alleen daarom weg, de tuin is heel groot en ik ben bezig om zaken te vereenvoudigen opdat ik wat minder werk zou hebben. Druivelaars, fruitbomen, klimop, haagbeuk, .... het is me allemaal een beetje boven het hoofd aan het groeien.
En verwilderingshoekjes heb ik ook geprobeerd maar die veranderden vrij snel in rattenkwekerijen ...
Dus nu gaan we voor een andere aanpak.
woensdag 21 april 2021 - 18:55
WiPe

WiPe

Maar aan zo'n taxus heb je toch geen werk?
donderdag 22 april 2021 - 09:30
Kezzemil

Kezzemil

eeuhh, snoeien misschien ?
en dan nog goed opletten dat alles weg is en er niets blijft liggen in de tuin
donderdag 22 april 2021 - 11:08
deHaan

DeHaan

Snoeien moet niet.
Maar plaats eens een foto?
Misschien een plattegrond van de tuin.
Misschien kunnen we advies geven om het onderhoud te vereenvoudigen.
donderdag 22 april 2021 - 13:13
PeterC

PeterC

Als je echter een kinderopvang hebt of nog kleine kleuters in huis hebt rondlopen, dan kan ik me voorstellen dat je planten met giftige bessen (zoals deze Taxus; zij het dat enkel de pitten van de bessen schadelijk zijn) verwijdert of op een plek zet waar ze niet meteen door de kinderen worden "gevonden". Bessen trekken nu eenmaal kinderen aan. Toch kan je kinderen ook op vrij jonge leeftijd leren dat niet alles wat er lekker uitziet ook eetbaar is.


Bij ons thuis, in de tuin van mijn ouderlijk huis, stonden de meeste planten die leerling opgaf als giftig.
Maar er stonden ook wortels, radijzen enz en aardbeien, aalbessen, cassisbessen (mijn favoriete bes), stekelbessen en fruitbomen: perziken, pruimen, appelen, peren, een notelaar.
Ons werd van jongs af aan duidelijk gemaakt van welke planten we niets in onze mond mochten steken en van welke wel. Heeft nooit tot een probleem geleid. Als je ouders je zeggen: "Kom daar niet aan want daar ga je van dood" dan komt dat heel overtuigend over bij kinderen, bij ons vijven in ieder geval toch.
vrijdag 23 april 2021 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon