menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Idee gezocht voor rij bomen

Ga naar meest recente reactie

vincenzo

Tekst aangepast

Vincenzo

Of dit onderwerp hier of in tuinaanleg hoort weet ik niet, maar dit is mijn vraag:

Achteraan mijn tuin heb ik over de gehele breedte (45 meter) een boord van een meter. Hier stond een 2 meter hoge paplaurierhaag (Prunus laurocerasus ). deze heb ik al deels uitgegraven, en deels tot op 25cm van de grond teruggesnoeid. mijn bedoeling is om hier in de plaats een rij bomen te zetten die toch het zicht niet belemmeren. Aangezien het Toscaanse landschap mijn erg kan charmeren, zou ik - mocht ik met niks rekening hoeven te houden - kiezen voor Italiaanse cipressen (cupressus sempervirens) , of parasoldennen ( Pinus pinea).
3 zaken die mij tegenhouden van hiermee door te gaan:
1. Het klimaat, en de grond ( klei die in de winter toch wel eens nat kan staan)
2. de hoogte die deze bomen kunnen bereiken maken het wettelijk niet mogelijk om zo dicht bij de grens te planten ( heb ik niet gecheckt, maar dat is mijn vermoeden). Dit is ook de noordkant van mijn erf, dus de boer achter mij zou heel wat schaduw ondervinden van hoogstammige bomen. En 45 meter is toch nog bescheiden om een aantal bomen te zetten op een rij, zonder dat de schaal uit balans is.
3. economisch is het voor mij niet verantwoord om dit type bomen aan te kopen op een bepaalde hoogte.

Daarnaast vind ik de meeste voldoening bij het tuinieren in het zelf kweken van planten en ik heb het voordeel om vrij geduldig te zijn.
Bedoeling is om per 2 of per 4 meter een boom te zetten al naar gelang van de hoogte van de bomen.Dit met een stam van minimaal 2 a 2.5meter.

Bij het verwijderen van de haag heb ik een mooie verassing tegengekomen: een vlier (sambucus nigra) uitgezaaid door de vogels. Ik wist niet direct wat ik ermee wilde doen, dus heb ik heb voorlopig laten staan. Deze is een mogelijkheid. Ik heb van deze boom gewoon de stam op gesnoeid, en haal ieder jaar de lage scheuten weg, en snoei de naar onder groeiende takken weg.

Enkele foto's om te verduidelijken:

1. de situatie:
'/>

2. de vlier die in de haag verpakt zat:
'/>

3. een in mijn ogen ideale pijnboom:
'/>

Wat ik zo mooi vind aan deze boom: is de wat grillige vorm van stam, het spel van de vertakking net onder de kruin, en dan de kruin die breed gaat maar niet hoog groeit.

Nu mijn uiteindelijke vraag: Welke boom komt hiervoor in aanmerking?

Alvast mijn excuses voor de langdradige literatuur. Ik wou hier geen boek schrijven, maar wou wel ieder aspect die bepalend is voor mijn keuze schetsen.
zondag 2 april 2017 - 09:55
pplakke

Pplakke

misschien de Populus tremula Erecta .
nu moet het juist lukken maar op website van eggert.
staan de italiaanse cipres en de populus mooi naast elkaar op de foto .


over de plantafstanden in wallonie weet ik niets hier moet een boom 2m van de erfgrens staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

http://www.eggert-baumschulen.de/products/de/Laubgehoelze/deutsch-botanisch/S/Populus-tremula-Erecta.html
zondag 2 april 2017 - 20:18
vincenzo

Vincenzo

Is idd een alternatief voor cipressen. Ik lees wel zeer uiteenlopende waardes op volwassen grootte. van 12meter tot 35meter.

dank voor de insteek.
maandag 3 april 2017 - 19:51
WiPe

WiPe

12 meter is een lachertje voor Populus tremula 'Erecta'. Ik veronderstel dat daarmee de hoogte na 10 jaar mee aangegeven wordt. Maar die bomen zijn na 10 jaar nog lang niet aan hun maximale hoogte.

Afstand van bomen tot de erfgrens wordt bepaald door het veldwetboek. Dat veldwetboek geldt in heel België. Dat is dus ook 2 m.
maandag 3 april 2017 - 20:01
vincenzo

Vincenzo

Dag Wipe,

Is dat dan ook zo voor struiken? (Belgische wetgeving moet toch ergens een achterpoortje hebben)
De paplaurier die er stond als haag kan ook 10 hoog worden zonder snoei...
maandag 3 april 2017 - 20:26
pplakke

Pplakke

een haag mag op 50 cm maar moet je door snoei beperken op 2m hoogte.

op ebay staan de cipressen vrij goedkoop.
je kan altijd eens een planten en zien hoe hij het doet na een natte winter.
want een vervanger gaat er altijd van afwijken.
als je specifiek de kenmerken van de cipres zoekt.



http://www.ebay.de/itm/Mittelmeerzypresse-Saulen-Toskana-Zypressen-100cm-Cupressus-sempervirens-/380874483045?hash=item58ade36565:m:mBjM9aQ7vWBxIwrcqsUXwCQ

dinsdag 4 april 2017 - 05:07
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Waar haal je dat een haag maximaal 2 meter mag zijn als ze op 0.50 cm staat? Als i het goed heb, staat dat niet zo in het veldwetboek.

Cipressen die nat staan, zijn veel gevoeliger voor vorstschade. Ze houden hoe dan ook niet van een natte standplaats.
woensdag 5 april 2017 - 16:45
Polplastron

Polplastron

Een draadafsluiting met bijvoorbeeld klimop tegen mag slechts 2 meter hoog zijn, maar i.v.m. hagen staat er niets in het algemeen veldwetboek. Het kan echter wel zijn dat het gemeentelijk reglement iets anders bepaalt!
woensdag 5 april 2017 - 17:04
vincenzo

Vincenzo

Dan neem ik aan dat leibomen in onderling overleg geplant worden.
donderdag 6 april 2017 - 12:27
pplakke

Pplakke

een beetje laat maar zie het nu pas.
maar hier staat dat een haag maximum 2m hoog mag zijn.

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/tuin/tuinafsluiting/vraag/18037/hoe-hoog-mag-haag-worden/

zaterdag 8 april 2017 - 03:43
pplakke

Pplakke

ik weet ook niet waar die website het dan haalt.
ik zie wel als ik maximum hoogte haag intik op google.
dat bij gemeente overijse ook over maximum 2m hoogte word gesproken .
http://www.overijse.be/content/1379
misschien mag elke gemeente hier zelf over beslissen.
en zijn er gemeentes waar geen beperking zijn in hoogte.
zaterdag 8 april 2017 - 11:17
WiPe

WiPe

Dar klopt dan weer wel. De gemeente kan inderdaad een maximale hoogte bepalen. Maar dat is dan logischerwijze alleen geldig binnen de grenzen van de gemeente. En er kunnen plaatselijke gebruiken zijn van voor het veldwetboek, waardoor de minimale plantafstanden niet moeten gerespecteerd worden, of waardoor de maximale hoogte van een haag begrensd is. maar als dat er niet is, dan is er dus geen maximale hoogte voor een haag.
zaterdag 8 april 2017 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon