menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Heeft clematis armandii een klimrek nodig

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Of kan die vanzelf klimmen langs een mat van wilgentenen of langs een houten afscheiding?

Het betreft de wintergroene soort (armandii).








woensdag 1 februari 2017 - 10:53
jdcoster

Jdcoster

In het begin is er een beetje aandacht nodig voor het leiden van de plant. Voorzie best enkele draden of lange stokken in een omgekeerde spreidstand, die een tiental cm van de wand gehouden worden. De nieuwe groeischeuten zullen immers willen van de wand weg groeien en naar het licht.
Op termijn zal de plant rond haar eigen oudere ranken beginnen klimmen en dan ben je vertrokken.
Eerdere items hier indachtig wil ik nog waarschuwen voor de enigszins matige winterhardheid van Clematis armandii. In strenge winters hebben ze nogal te lijden en komen heel lelijk uit de winter. Zelf heb ik er al twee verloren. Ik heb ze nu vervangen door de bladhoudende kamperfoelie Lonicera Henryi . Daar ben ik meer tevreden over.
woensdag 1 februari 2017 - 11:23
jdcoster

Jdcoster

De plant op de hoek van het huis is zo'n kamperfoelie. Ze is behoorlijk kaal onderaan maar dat komt doordat ik haar zo vlug mogelijk tot bovenaan het dak wou krijgen en weinig ingesnoeid heb.
Om gaan verwarring te zaaien, de roze bloemen zijn van een pelargonium die ik er soms eens langs aanbind

Struiken & Bomen

woensdag 1 februari 2017 - 11:33
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Is sterjasmijn meer winterhard?

En hebben zowel sterjasmijn als lonicera klimhulp nodig?

Vind het blad van c. Armandii lijken op dat vd bladhoudende lonicera.




Groeten
woensdag 1 februari 2017 - 18:17
jdcoster

Jdcoster

Op deze site werd er al 10 jaar lang heel veel gepubliceerd en ... er is een handige zoekfunctie hoor.
Mijn Toscaanse jasmijn (let op de herkomst) overleeft hier al 4 jaar en bloeit maar heel matig.


http://www.tuinadvies.be/artikels/klimplantensoorten.htm
woensdag 1 februari 2017 - 18:32
mmgull

Mmgull

Toon mij s waar je het antwoord zoekt op precies diezelfde vraag.
woensdag 1 februari 2017 - 22:05
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Gewoon ... hier rechts boven 'klimplanten' intikken en op 'zoek' duwen. Je gaat er veel uit leren. Ook dingen die je niet onmiddellijk nodig hebt, maar het verruimt je blik op planten, mogelijkheden met planten en vooral de noden van planten.
Hetzelfde met de flap 'tuinadvies' , ook rechts bovenaan.
woensdag 1 februari 2017 - 22:45
hanninkj

Hanninkj

De Clematis armandii heeft wel steun nodig om te klimmen. Hij kan erg hoog worden.
Zet de plant op het zuiden of zuidwesten want hij is niet 100% winterhard.
Je kunt hem rustig goed snoeien zoals je op de foto ziet.

Struiken & Bomen

donderdag 2 februari 2017 - 22:03
mmgull

Mmgull

Gewoon ... hier rechts boven 'klimplanten' intikken en op 'zoek' duwen. Je gaat er veel uit leren. Ook dingen die je niet onmiddellijk nodig hebt, maar het verruimt je blik op planten, mogelijkheden met planten en vooral de noden van planten. Hetzelfde met de flap 'tuinadvies' , ook rechts bovenaan.


Er staat inderdaad vanalles, vanalles dat ik niet vraag.

Als je daar het antwoord op mijn vraag terugvindt, mag je er naar verwijzen.


Hanninkj, dankjewel voor de foto.

maandag 13 februari 2017 - 09:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon