menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos

Ga naar meest recente reactie

magdap

Magdap

Aan de klimrozen zitten nog redelijk veel bladeren , waarvan er veel met zwarte vlekken. Mag ik nu al de bladeren van de plant doen ?
dinsdag 10 januari 2017 - 15:19
Roeli

Roeli

Moet dat ?
Dat heb ik nog nooit gedaan.
Dan moet ik. letterlijk, wel de boom in.
dinsdag 10 januari 2017 - 15:29
Esem 2

Esem 2

Bladeren er gaan aftrekken hoeft niet.
Maar het is wel best de afgevallen bladeren te verwijderen.
Gr E
dinsdag 10 januari 2017 - 19:50
Roeli

Roeli

Gelukkig, hoef ik dus niet de boom in.
dinsdag 10 januari 2017 - 20:44
Polplastron

Polplastron

Bladeren er gaan aftrekken hoeft niet. Maar het is wel best de afgevallen bladeren te verwijderen.


Correctie: bladeren aftrekken brengt waarschijnlijk meer schade toe dan dat het baat!

En wat het verwijderen van de bladeren betreft; niet nodig: deze composteren vanzelf.
De schimmelsporen van de sterroetdauw die er waarschijnlijk op zat zijn al lang uitgestoven en overwinteren niet (zoals men vroeger dacht) op het afgevallen blad. Maak je dus niet moe en wees blij dat er nog iets groen ziet in je tuin (met een beetje zwart ertussen! )

Groeten,
Pol
dinsdag 10 januari 2017 - 21:36
magdap

Magdap

Dit is nieuw voor mij. Ik dacht de terugkeer van de bladvlekkenziekte zonder chemische behandeling voor te zijn door de resterende bladeren te verwijderen.
Dus niet nodig.
Bedankt voor dit nieuwe inzicht.
Magda
donderdag 12 januari 2017 - 21:59
Polplastron

Polplastron

Volledig voorkomen is, volgens mij, zonder chemische behandeling onmogelijk, maar er zijn wel een aantal meer ecologische trucjes die je met succes kan toepassen.

1) Zorg dat je roos op de juiste plek staat: met zeker wat zon in de ochtend zodat de bladeren kunnen drogen, luchtig en uit de wind.

2) Zorg voor een goede, gezonde bodem: hoe beter de weerstand van de planten hoe minder ziektegevoelig ze zijn. Een mulchlaag compost in het voorjaar is hierbij een heel goede zaak. Ook een handje patentkali kan helpen.

3) In de Engels-sprekende landen is het fenomeen "onderbeplanting" al langer bekend. Hierbij plant je lage planten tussen en onder je rozen. Op deze manier krijgen heel wat nuttige organismen een schuilplaats (wat dus goed is tegen "plaagdieren" zoals bladluizen e.d.). Maar een leuk neveneffect is dat rozen met onderbeplanting minder last hebben van sterroetdauw. In het voorjaar spatten de sporen die in de winter in en op de bodem overwinterd hebben terug omhoog om bij warm vochtig weer actief te worden. De onderbeplanting werkt gedeeltelijk als een fysieke barrière die deze "spoor-opspatting" mee verhinderd.

Groeten,

Pol
vrijdag 13 januari 2017 - 08:46
magdap

Magdap

Al deze punten zijn in mijn tuintje van toepassing.
De rozen hebben verleden zomer weelderig gebloeid, zonder ziekten.
Door het late mooie weer hebben ze tot juist voor de winter doorgebloeid.
Daarna zijn de vlekken pas begonnen en worden nu steeds erger en erger op de resterende bladeren. Vandaar mijn vraag.

Groetjes
Magda
vrijdag 13 januari 2017 - 20:42
Polplastron

Polplastron

Al deze punten zijn in mijn tuintje van toepassing.


Super! Goed begonnen is immers al half gewonnen hé!
vrijdag 13 januari 2017 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon