menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gemengde haag & privacy

Aaron__

Aaron__

Hallo,


Wij willen onze oude verwilderde coniferenhaag (10m) graag vervangen door een gemengde haag met inheemse soorten.

Onze buren en wijzelf zijn gesteld op onze privacy en nu vragen we ons af of we op redelijke termijn ook in de winter een dichte haag kunnen bekomen en welke soorten we dan best nemen. De haag mag gerust een meter dik worden.

Beuk en hulst zorgen in elk geval voor privacy. Maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar meidoorn, vuurdoorn hondsroos, e.d. Het mag gerust een rommeltje worden. Ik vind helaas maar weinig terug over hoeveel privacy deze struiken in de winter bieden.

Geen onbelangrijk detail: de grond is erg arm, zanderig, droog en wellicht ook zuur.

Verder ook nog: is het een erg slecht idee om de wortels van de confiren te laten zitten in de grond? In dat geval kan ik maar best een kraan huren.

Alvast bedankt!
woensdag 5 oktober 2016 - 14:21
Paul Du Ville

Paul Du Ville

Al eens gedacht aan Prunus luritanica (Portugese laurier); Photinia fraserii "red baron" als winterbladhouders?
donderdag 6 oktober 2016 - 11:39
Aaron__

Aaron__

Bedankt voor de reactie. Bij voorkeur hadden we inheemse soorten gezet. Al moet ik zeggen dat ik de Photinia fraseri wel erg mooi vind.

Vriendelijke groeten
vrijdag 28 oktober 2016 - 10:55
WiPe

WiPe

Wat je wilde haag betreft: een geschoren haag is meer gesloten dan lossen struiken. Als je met losse, bladverliezende struiken in de winter voldoende privacy wil krijgen, dan moet je al snel op een breedte van 5 meter rekenen, liefst wat meer.
Ik denk dat je best de wortels weg haalt. Op zandgrond lijkt het me geen slecht idee om flink wat kompost in te werken.
vrijdag 28 oktober 2016 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon