menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag verdort

Ga naar meest recente reactie

hikkie

Hikkie

In november hebben wij hier 30m fagus sylvatica (beukenhaag) aangeplant.
Deze in april/mei vlot uitgelopen, behalve een 2 à 3 tal planten. (wat meevalt qua uitval, dat hadden we verwacht).
Aangeplant in geul, aangevuld met vivimus.

De laatste 2-tal weken beginnen echter steeds meer planten te verdrogen, opvallend: 10meter groeit perfect, 10meter stervende (met hier en daar een uitzondering) en terug enkele meter goeie planden.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Wij verdenken de aannemer van iets te gul te sproeien op de parkeerplaatsen naast onze haag.

In bijlage een foto van een niet aangetaste plant en een (nu stilaan) verdrogend exemplaar.
Is er iets waarmee ik kan bewijzen dat deze bespoten geweest zijn (of toch het slachtoffer van de wind).


Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2016 - 23:15
Tuinprins

Tuinprins

Op basis van de foto zou ik in eerste instantie niet aan spuiten met vergif denken. Probeer bij een haag (waar planten vlak bij elkaar staan) maar eens bij het spuiten precies één plant te raken en de planten ernaast niet. Bijna onmogelijk. Bovendien: je moet wel heel onhandig zijn om tijdens het vergif spuiten 10 meter haag te raken. Hoe werd dit vergif aangebracht? Met een rugspuit of spuitwagen? Verder: waarom zou die tuinaannemer jouw haag om zeep willen helpen door deze opzettelijk met vergif te besproeien?

Wat het dan volgens mij dan wel zou kunnen zijn? Tot enige tijd geleden was het redelijk vochtig en recent aangeplante beuken hebben dan geen extra water nodig. De afgelopen weken is er weinig neerslag gevallen en dan heeft zo'n beuken haag extra water nodig. Ik weet niet hoe groot die beuken waren maar ze lijken mij al redelijk groot. Wat bovendien ook nog mee kan spelen is de kwaliteit van de beuken. De wortels van beuken zijn extreem gevoelig voor uitdrogen. Als die bij het rooien of het planten te lang worden blootgesteld aan zon en wind dan sterven die af. Planten hebben reserves en die gebruiken ze dan om uit te lopen. Door het relatief natte voorjaar was de stress niet al te groot maar nu het warmer en droger is kunnen ze de waterbehoefte niet meer bij benen. De plant reageert hierop met het afstoten van blad.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 juli 2016 - 07:21
hikkie

Hikkie

Als het al een kwestie van spuiten was, dan is het zeker niet de bedoeling geweest denk ik. Ik weet via de buren dat ze hier effectief met de rugspuit hebben rondgelopen en de parkeerplaatsen (klinkers) naast de struiken behandeld hebben. Die klinkers liggen op ongeveer 1 meter van de struiken.

De dag dat ze hier geweest zijn, was er veel wind en die is meestal afkomstig vanuit de hoek van de parkeerplaatsen richting struiken. Treffend: het zijn enkel die struiken naast de parkeerplaatsen die er van hebben.

Om het wat te omschrijven:

10 meter haag zonder problemen (altijd zon tot +/-18u) zonder parkeerplaatsen en klinkers naast, maar een groenperk

12 meter met 85% sterfte naast parkeerplaatsen (altijd zon), die foto is de uitzonderlijke plant in dat gedeelte die wel nog groen staat.

8 tal meter zonder sterfte naast parkeerplaatsen (maar bijna altijd een geparkeerde auto, altijd zon).

Veel mensen die ik er over vertel vermoeden ofwel vergif of te veel regen.... Het is hier betrekkelijk nat geweest de laatste maanden, slechts de laatste week (sinds vrijdag?) redelijk wat zon gehad.

Op de foto in bijlage hier kan je het groenperk zien en dan de verslechterende toestand eens we richting parkeerplaatsen komen. Ze zien er nog redelijk groen uit, maar dichterbij kan je het verschil duidelijk zien. De foto (met het beeld achter mijn rug... is nog slechter...)

Ik kan alvast zeggen dat ze (op dit eigenste moment) terug voldoende water aan het krijgen zijn (flinke regenbui).

Struiken & Bomen

dinsdag 12 juli 2016 - 11:19
hikkie

Hikkie

foto 2

Struiken & Bomen

dinsdag 12 juli 2016 - 11:20
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb hetzelfde probleem als u. Ook in voorjaar beukenhaag aangeplant, alles werd mooi groen en een maand later een deel afgestorven. Ik ben er zeker van dat het door een tekort aan water komt, zoals Tuinprins zegt.
dinsdag 12 juli 2016 - 13:43
benjomel

Benjomel

Als je beukenhaag dood gaat door het gesproeide gif zou je ook plekken moeten hebben op je gazon .Je gazon ziet er mooi egaal uit langs je beukenhaag ,Dus ik denk ook niet aan gif spuiten
dinsdag 12 juli 2016 - 19:03
WiPe

WiPe

Controleer de plantdiepte ook eens. ik vermoed niet direct dat dat een probleem is, maar een beuk die te diep staat, gaat dood of kwijnt weg. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.

Ik vermoed dat niet droogte, maar wateroverlast de oorzaak is. Het heeft de laatste weken erg hard geregend. Het is hier nog maar een dikke week iets of wat droger. De bodem is echter nog lang niet droog. Beuk verdraagt slecht wateroverlast. Bij het planten van de haag wordt de bodem losgemaakt om te planten. Daar wordt dan ook nog eens kompost of een andere bodemverbeteraaar door gemengd, waardoor de bodem plaatselijk verbeterd is; Maar wanneer de bodem daarnaast, of onder het plantgat, niet losgemaakt en verbeterd is, dan kan daar water blijven in staan. Maar zelfs wanneer de bodem voldoende water doorlaat, dan nog is het deze zomer al extreem nat geweest. Het zou me niet verbazen wanneer dat de oorzaak is.
dinsdag 12 juli 2016 - 20:51
Tuinprins

Tuinprins

Het zou inderdaad ook een te veel aan water kunnen zijn geweest. Beuken kunnen slecht tegen natte voeten. Lokale grondverbetering leidt vaak tot het 'doucheputje-effect': het water verzamelt zich in de plantstrook en in een lange natte periode gaan planten kwijnen of leggen zelfs het loodje.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 juli 2016 - 06:43
Pouketie01

Pouketie01

Te veel water of te weinig water, wat nu? De planten herstellen zich of zijn ze dood?
woensdag 13 juli 2016 - 09:41
hikkie

Hikkie

Als ik de kans krijg ga ik een beetje dieper uitgraven en zien wat de grond ter plekke zegt. Is er iets aan de wortel die kan opmerken als het te nat zou geweest zijn? (rot?) Op dit moment lijkt het nog altijd herfst voor de helft van de struiken.

Nu moet ik wel zeggen dat wij in de regio redelijk gespaard gebleven zijn van wateroverlast. Het was wel nat, maar bij ons nu toch niet overdreven. Ze zijn eigenlijk beginnen sterven toen het terug wat droger aan het worden was. (en droog is relatief, de laatste dagen toch af en toe een goede bui gehad)

Ik heb er na aanplanten altijd op gelet dat er geen plassen werden gevormd in de "plantgeul" (die grond zakte natuurlijk wel een beetje in - en werd na een 2-tal weken wat aangevuld, maar zoals je kan zien, niet hoger dan ze origineel in de grond stonden) .

We gaan eens het schopje moeten bovenhalen.


donderdag 14 juli 2016 - 09:34
Pouketie01

Pouketie01

Indien het helpt, laat het mij dan maar weten Alvast succes!
zaterdag 16 juli 2016 - 10:12
richie1201

Richie1201

Hallo Pouketie01 en Hikkie,


Wij hebben het zelfde probleem. Rond onze tuin (Weiland, diep omgespit) een beukenhaag (Fagus Sylvatica) geplaatst. In het voorjaar zag het allemaal veel belovend uit. Goed aangeslagen nieuwe knoppen maar sinds de hevige regenval in mei en juni en de daarop volgende droge periode lijken veel boompjes het loodje te leggen.

Ik heb al veel gezocht op internet maar nog geen antwoord gevonden wat hier nu aan de hand is. Ook nieuw aangeplante kersenbomen lijken last te hebben van het weer. Deze hebben rood gekleurd blad, alsof het herfst is...

Mocht iemand antwoord hebben op de vraag of de plantjes zich herstellen, dan horen wij het graag.

Komende week een afspraak met de tuinman om de schade te bekijken.

Groet,

Richard
zondag 17 juli 2016 - 16:28
hikkie

Tekst aangepast

Hikkie

Even raad gevraagd aan de tuinaannemer en blijkbaar is het een combinatie van het weer de laatste weken (veel regen gevolgd door warme dagen)

http://us7.campaign-archive1.com/?u=4eb31aa01f74757b89d2283e5&id=17ef3b08aa&e=d971c97a3c

Tekst van link:

De laatste weken is een duidelijke verhoogde uitval bij jonge aanplant van beuk (Fagus Sylvatica).

Het symptoom kenmerkt zich in het feit dat het meestal gaat over nieuwe aanplantingen van afgelopen plantseizoen.
De planten zijn aanvankelijk perfect uitgelopen, maar gaan nu in korte tijd toch over tot volledige verwelking en afsterven.

De oorzaak is overal dezelfde, namelijk wortelrot ten gevolge van Phytophtora.
Deze is veroorzaakt door de warme en uitzonderlijk vochtige omstandigheden van de laatste weken.
De ziekte is te herkennen aan zijn bruine wortelhals en/of wortels waardoor de plant verdroogt.
Bij een recente aantasting zijn de bovengrondse delen aanvankelijk nog groen, maar is de plant toch volledig verloren door zijn reeds afstervende wortels.
maandag 18 juli 2016 - 22:18
Pouketie01

Pouketie01

Hikkie, dat is dus minder goed nieuws, maar toch bedankt voor het vragen aan je tuinman en de link. Succes!
Groetjes, Anne
dinsdag 19 juli 2016 - 09:09
pascal claessens

Tekst aangepast

Pascal claessens

Hallo, ik ben nieuw hier en ik heb net het zelfde probleem, zelfs al twee jaar na elkaar. Ik heb eind vorig jaar een 40 tal nieuwe plantjes geplant en ik denk dat er van de 40 nog een 5 tal overblijven. De rest begint weer dor te worden waarna de plant zijn blad verliest.

Ik heb ook al horen zeggen om de plantjes wat hogerop te planten (op een bedje) of anders een drainage onder de planten te voorzien. Iemand ervaring mee of beter uitkijken naar een andere plant die wel tegen een vochtige bodem kan?

Of planten in pot planten ipv op wortel?

Grts
maandag 25 juli 2016 - 21:53
richie1201

Richie1201

Allen,

Even een korte update. Afgelopen week met de tuinman een rondje gelopen door de tuin en de dode haag bekeken.

Het is bij ons geen Phytophtora maar gewoon wortel sterfte veroorzaakt door het weer van afgelopen maanden. De hoeveelheid regen kon niet goed weg en is te lang blijven zitten rond de wortels. Hierdoor krijgt de plant geen zuurstof meer en sterven de kleine haar wortels af. Als dan de zon gaat schijnen put de plant zich volledig uit, wordt bruin.

De planten bij ons waren waarschijnlijk na al die heftige regen in mei en juni al verloren.

Planten op een 'terpje' of drainage eronder is een mogelijke oplossing. We zijn het nu aan het overwegen. Alle planten die we "verhoogd" hebben geplant doen het nog goed.

We houden jullie op de hoogte...

Richard
woensdag 27 juli 2016 - 09:23
WiPe

WiPe

Voila. Beuk verdraagt geen natte voeten.
woensdag 27 juli 2016 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon