menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlekken van galmijt?

Ga naar meest recente reactie

Hans1967

Hans1967

Hallo,

We zijn ten einde raad. In onze tuin staat een boom ( naam weet ik niet) waar galmijt op de bladeren zit. Hier hebben we weinig problemen mee. Ware het niet dat rondom de boom op de grond, Chinese hardsteen, kleine vlekjes zijn. Ontstaan deze vlekken door de galmijt? Het lijkt wel dat de afscheiding van de bladeren komt, terwijl ik geen substantie op het blad kan ontdekken die deze vlekken kunnen veroorzaken. Is er een manier om dit tegen te gaan? De boom is 12 meter hoog en uit de tuin verwijderen zou zonde zijn. Op de foto zien jullie het blad liggen met de galmijt met op de tegels de vlekken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Brigitte

Struiken & Bomen

zaterdag 11 juni 2016 - 12:24
Tuinprins

Tuinprins

Kan op basis van het misvormde blad niet zeggen om welke boomsoort het gaat. Kun je een foto plaatsen van het niet-aangetaste blad? Het massaal optreden van galmijten ken ik van de prieel-iep maar die vlekken breng ik niet in verbinding met galmijten.

Zijn die vlekken plakkerig van aard? Gemakkelijk te verwijderen?

Je zou in eerste instantie denken aan de afscheiding van luizen (honingdauw) maar daarvoor lijken mij de vlekken te groot. Honingdauw is plakkerig van aard dus dat is gemakkelijk te controleren.


Gegroet, de tuinprins

zondag 12 juni 2016 - 07:38
Hans1967

Hans1967

Nee plakkerig is het niet. Na 1 a 2 regenbuien is het weg. Maar binnen een dag zitten de vlekken er weer op. We hebben geen idee wat het is. We vermoeden dat de gal mijt hier iets mee te maken heeft, of niet???

Struiken & Bomen

maandag 13 juni 2016 - 21:52
Hans1967

Hans1967

Hieronder nog een foto van de hele boom.

Bedankt voor de reactie.
maandag 13 juni 2016 - 21:55
Hans1967
maandag 13 juni 2016 - 21:56
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij een iep, eventueel Ulmus hollandica Wredei (deze heeft in zijn jeugdjaren een zuilvormige groeiwijze, later wordt de kroon meer rond van aard).

Helaas kan ik die vlekken niet verklaren.



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 juni 2016 - 06:31
WiPe

WiPe

De galmijten hebben er niks mee te maken. Het enige wat dat zou kunnen verklaren, zijn bladluizen. Maar die geven plakkerige druppels.
dinsdag 14 juni 2016 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon