menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Osmanthus burkwoodii

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Er staat hier een Osmanthus burkwoodii vlak tegen de gevel onder een laag overhangend dak. Het is een slordige struik-met-gaten die tot tegen de dakrand komt. Maar wanneer hij in bloei staat ruikt hij heerlijk en bijen bezoeken hem graag.

De bloei is net voorbij, dus zou ik hem nu kunnen snoeien, maar verdraagt die diepe snoei?
Dingen waar ik op moet letten?
woensdag 4 mei 2016 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

Of de plant diepe snoei verdraagt weet ik niet maar ik kan daar over een tijdje over berichten. Ik ga mijn ongeveer 16 jaar oude plant flink terugsnoeien en kijken wat er dan gebeurt. Lichte snoei verdraagt Osmanthus burkwoodii goed. Ieder jaar heb ik de plant lichtjes teruggeknipt zodat hij niet al te groot werd. Heb deze plant ook wel eens gezien als 1 meter hoge haag waarbij die ieder jaar ergens in juni werd gesnoeid.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 mei 2016 - 07:20
Tuinman65

Tuinman65

Behalve coniferen (Taxus uitgezonderd) verdraagt nagenoeg elke plant een diepe snoei.
Dus ook jouw Osmanthus.

Leo
donderdag 5 mei 2016 - 22:30
WiPe

WiPe

Leo, als je zo kort door de bocht blijft gaan, ga je nog eens ongelukken maken.

Osmanthus verdraagt inderdaad diepe snoei, hoewel je niet moet overdrijven. Maar dat betekent niet dat nagenoeg elke plant dat verdraagt.
vrijdag 6 mei 2016 - 19:29
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65


Voorbeelden Wim en dan zal ik je misschien gelijk geven.
vrijdag 6 mei 2016 - 22:31
WiPe

WiPe

Ik zal van de week eens wat foto's maken van te zware snoei die slecht afgelopen is, anders ga je weer eens het licht van de zon ontkennen.
vrijdag 6 mei 2016 - 23:38
WiPe

WiPe

Okkernoot, drastisch gesnoeid, terug uitgelopen, maar desalniettemin na twee jaar afgestorven.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 mei 2016 - 15:21
WiPe

WiPe

Kastanje, twee bomen, drastisch gesnoeid, lopen allebei goed uit, maar na twee jaar is een van de twee afgestorven als gevolg van de snoei.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 mei 2016 - 15:23
WiPe

WiPe

Ik heb er nog. Wat dacht je van deze drastisch gesnoeide knotwilgen?

Struiken & Bomen

zaterdag 7 mei 2016 - 22:18
WiPe

WiPe

Of deze? Prunus serrulata 'Kazan', meer dan 10 jaar na het drastisch snoeien, zijn deze twee bomen nog niet uitgelopen.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 mei 2016 - 22:19
WiPe

WiPe

De meerderheid van de bomen (ja, dat zijn ook planten ) op deze locatie hebben het overleefd, hoewel het jaren heeft geduurd eer ze iets hadden dat terug op een kruin lijkt. Deze boom heeft na al die tijd nog steeds maar een twijfelende aanzet tot een nieuwe kruin. Vakwerk.

Struiken & Bomen

zaterdag 7 mei 2016 - 22:22
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Wim, deze situaties komt een amateurtuinier in zijn tuin zelden of nooit tegen.
En voor mij einde verhaal.
Leo

zaterdag 7 mei 2016 - 22:52
leerling

Leerling

Hopelijk is daarmee de strijdbijl weer begraven...

Bedankt voor de info allemaal.
zondag 8 mei 2016 - 00:32
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Maar Leo toch, die twee eerste voorbeelden zijn situaties in een privétuin. Die komt een amateurtuinier absoluut tegen wanneer hij zijn tuin laat onderhouden door een professional die veronderstelt dat het geen kwaad kan om planten drastisch te snoeien. Maar ik weet inmiddels al langer dan vandaag dat je nooit dichter bij het toegeven van je ongelijk zal komen.
zondag 8 mei 2016 - 01:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon