menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstand tussen haagplanten

Ga naar meest recente reactie

aoosterh

Aoosterh

Beste forumleden,

Aangezien ik van plan ben binnenkort werk te maken van het aanleggen van wat hagen rond mijn tuin, heb ik de volgende vraag. Als ik haagplanten zoek, bijvoorbeeld via aanbieders op internet, dan valt mij op dat als je grotere/hogere planten kiest, de voorgestelde afstand tussen de planten afneemt. Dus er zouden bij hogere planten minder planten per meter nodig zijn.

Ik vroeg mij af of het dan niet zo is dat je met meer planten uiteindelijk een betere, dichtere volgroeide haag krijgt. Je zou toch zeggen dat het in het algemeen beter is op het eind meer planten per meter te hebben, zelfs als je begint met grotere/hogere planten? Of is dit niet zo en is het net zo goed om te beginnen met planten die al een bepaalde hoogte bereikt hebben?

Zijn er verder in het algemeen nog nadelen verbonden aan het kiezen voor planten die al een bepaalde hoogte bereikt hebben? Is het beter om jonge planten te kiezen die mettertijd nog goed in vorm gebracht kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.

Abel O
woensdag 6 januari 2016 - 14:41
WiPe

WiPe

Grotere planten zijn ook breder. Je kan proberen ze even dicht te planten als kleinere maten, maar dat lukt niet.
woensdag 6 januari 2016 - 17:41
aoosterh

Aoosterh

Dank. Dus in dat opzicht is het beter een heg op te bouwen door te beginnen met kleinere planten? En als men toch begint met grotere planten is het alsnog beter ze zo dicht mogelijk op elkaar te zetten, voor zover haalbaar?
A
woensdag 6 januari 2016 - 21:05
Wannus

Wannus

Snelgroeiende hagen zoals Laurierkers en boerenhaag ( Liguster) knip je best
met de helft in bij het planten . Om ze mooi dicht te krijgen langs onder . Daarna
toch regelmatig wat bijknippen , vooral liguster .
Deze haag hieronder is ongeveer 3 jaar oud , maar al veel geknipt geweest .

Struiken & Bomen

woensdag 6 januari 2016 - 22:09
Wannus

Tekst aangepast

Wannus

Deze Liguster hier in het gebuurte is voor zo ver ik weet nog nooit
gesnoeid geweest .

Struiken & Bomen

woensdag 6 januari 2016 - 22:11
WiPe

WiPe

Als je grotere planten wil zetten kun je ze inderdaad best zo dicht mogelijk zetten. Maar de plantafstanden die opgegeven worden door de kwekerijen zijn doorgaans betrouwbaar.
donderdag 7 januari 2016 - 23:42
leerling

Leerling

Omdat mensen graag hun haag zo snel mogelijk 'dicht' willen hebben, zie ik dikwijls haagplanten op nauwelijks een handbreedte van elkaar geplant. Maar kijk eens naar de dikte van stammen van wat oudere hagen. Als je de planten te dicht tegen elkaar zet, hebben ze gewoon geen ruimte meer. Er is weinig verbeelding nodig om te zien wat voor onderlinge concurrentie de wortels hebben.

Als je naar mooie oude hagen kijkt, dan zie je dat planten daar voldoende ruimte hebben gekregen.

Uit de fouten die ik gemaakt heb bij mijn eerste beukenhaag heb ik geleerd
- voldoende ruimte te laten tussen de planten
- ze langzaam te laten groeien (voor een beukenhaag per jaar een 10 centimeter in hoogte, anders krijg je alleen bovenaan een dichte vertakking)
- gaten te dichten door zijtaken in te snoeien (waardoor die vertakken)

Of je beter meteen hogere of toch liever lagere planten kiest hangt van die planten af (en van je portemonnee). Als de hogere voldoende zijtakken hebben kan je voor die hogere gaan.

Maar hoog of laag, een haag is geen eenjarige. Het verschil tussen een lager en een hoger plantje is meestal maar een of twee jaar. Probeer je in te denken hoe de haag er na 10, 20, 30... jaar zal uitzien. De oorspronkelijke plantafstand maakt dan echt geen verschil meer.
zondag 10 januari 2016 - 02:37
zourky

Tekst aangepast

Zourky

Als ik terug zou herbeginnen onze haag is zoals bij Wannus , maar nu zou ik een haag planten de naam ( Taxus ) het is een haag die ze jaarlijks komen snoeien om een stof uit te halen tegen kanker.En naar het schijnt doen ze het heel netjes ze leggen plastiek op grond om alles op te vangen dus niet snoeien,opruimen en borstelen en naar het schijnt volledig gratis .

Groetjes Zourky
maandag 11 januari 2016 - 08:16
Wannus

Wannus

Om in aanmerking te komen voor gratis snoeien van Taxus moet de haag een
bepaalde afstand en hoogte hebben . Anders komen ze niet .
maandag 11 januari 2016 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon