menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus ziet er niet goed uit

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Onze buxussen, zowel in pot als in volle grond, hebben te lijden van iets, maar wat?

Is hieraan nog iets te doen?
Is dat eventueel ook schadelijk voor andere planten.

Dank bij voorbaat voor goede raad.

Hilda

Struiken & Bomen

zaterdag 8 augustus 2015 - 20:40
Marei

Marei

Dat is het werk van de rups van de buxusmot.......google daar maar eens mee en bereidt je maar op het ergste voor!
zaterdag 8 augustus 2015 - 21:34
Tuinman65

Tuinman65

Inderdaad Marei, enkele weken geleden stond in de krant dat de mot en rups werd waargenomen in Deurne en nog enkele gemeenten rond Antwerpen.
Vandaag heeft mijn zoon ze ontdekt bij een klant in Wijnegem, een klein beetje verder weg van Antwerpen.
Die kwam donderdag thuis van vakantie en zag dat er wat mis was met zijn mooie Buxusbollen van meer dan een meter en zag dat zienderoog achteruit gaan.
Buxus heeft zijn tijd gehad vrees ik.
Wel echt jammer voor de kwekers die met hectaren vol planten zitten en er binnenkort niet meer van af geraken.
Zonder de tuinliefhebbers te vergeten die daar jaren werk in hebben gestoken.
Leo
zaterdag 8 augustus 2015 - 22:45
Wannus

Wannus

Ik zou me toch geen zo druk maken over Buxussen . Ze hebben allemaal
vooral in potten van de droogte geweten , zien er overal bruin uit .
Bij het snoeien komt het groen weer naar boven . Dus is het van de
hitte geweest . Van de Buxusmot in West- Vlaanderen heb ik nog niets
gehoord, misschien treffen we dit ook nog .
zaterdag 8 augustus 2015 - 23:11
Tuinprins

Tuinprins

@ Wannus: Buxus is zeer droogte resistent daar de plant van oorsprong uit het Middellandse Zee gebied komt. In de volle grond heeft die weinig last van droogte. In pot is natuurlijk een ander verhaal.

Foto is te onduidelijk om iets definitiefs te zeggen. Vraat van rupsen van de buxusmot zou kunnen maar het zou ook de gevreesde buxusschimmel Cylindrocladium kunnen zijn (alhoewel er dit jaar door de weersomstandigheden weinig Cylindrocladium wordt geconstateerd).

Maar inderdaad: buxus heeft zijn langste tijd gehad.



Gegroet, de tuinprins
zondag 9 augustus 2015 - 06:49
Marei

Marei

@ Leo, het is nu twee jaar geleden dat de Buxus in onze tuin werd opgevreten door die rupsen, overigens, nadat we al twee jaar bezig waren om de schimmelziekte te bestrijden. Intussen hebben we hier al veer Buxus gerooid; het laatste wat er nog is, haagjes in een formele kruidentuin en een perkje, proberen we te redden, daar steken we veel tijd in. Jij sprak toen al de vrees uit dat het niet lang zou duren voor dat ze in België zouden arriveren.

@ Wannus, je zit er volkomen naast, kijk eens goed naar de foto, dan zie je dat dit niets met droogte te maken heeft. Het is niet verstandig om je ogen te sluiten voor een aantasting in de Buxus, of het nu rupsen zijn of een schimmelziekte is...
Ik denk dat Hilda het forum raadpleegt om goed geïnformeerd te worden en met een opmerking zoals jij die hier plaatst is zij niet geholpen, integendeel: als je de buxusmot nog kunt bestrijden moet je het wel heel vlug doen........!

@Tuinprins, je hoeft de gevolgen van de vraat van die rupsen maar één keer te zien om te weten waarmee je te maken hebt. De gevolgen van schimmelziekte zien er heel anders uit. Het heeft geen zin om een fungicide toe te passen als er rupsen in de Buxus zitten te vreten.....!
En als je het te laat onderkent is er maar één methode om er af te geraken: ROOIEN. Helaas spreek ik uit ervaring.

Groetjes, Marei.
zondag 9 augustus 2015 - 07:32
Wannus

Wannus

Marei
De foto had ik eerst over het hoofd gezien . Ik kan je wel gelijk geven .
Maar dit voor toestanden van Buxus heb ik hier in West- Vlaanderen
nog nergens gezien , en ik hoor eigenlijk ook niets van die rupsen .
Wel al over gelezen .
zondag 9 augustus 2015 - 08:14
Marei

Marei

Even wachten dan maar Wannus.........het komt vanzelf

Maar het gaat er mij om dat je een reactie gaf waar niemand iets aan heeft.....als er dingen zijn waar niets van afweet kun je je beter van commentaar onthouden, dunkt mij
zondag 9 augustus 2015 - 09:00
hildavw

Hildavw

Wij zitten ook in het Antwerpse, nl. Edegem, een 9 km ten zuiden van Antwerpen.
Ik had ook al in de krant gelezen over de buxusproblemen, maar wou toch iets meer van kenners horen.
Ik denk dat ik ze maar zal (laten) rooien (echtgenoot is sterker).
Ondertussen heb ik van buren, 2 huizen verder - gesloten bebouwing, gehoord dat zij er ook last van hebben, dus spijtig, maar ze vliegen er uit.

allen bedankt

Hilda
zondag 9 augustus 2015 - 09:57
Marei

Marei

Rooien is soms een hard gelag, Hilda maar meestal het beste wat je kunt doen.....
Ilex crenata is vooralsnog een goed alternatief.
zondag 9 augustus 2015 - 10:14
pplakke

Pplakke

hier zijn ze ook goed bezig ik heb een filmpje gemaakt.
eerst was er een aanval in de lente.
nadien kwam er nieuw blad in de zomer.
en nu plots op een week tijd zit het weer vol rupsen.
ik denk dat er zeker meer dan 30 op een plant zaten .
op het laatste staat de vervanger ilex crenata die er totaal geen last van heeft.


http://sendvid.com/qtr5mban
zondag 9 augustus 2015 - 10:43
Tuinprins

Tuinprins

@ Marei:

Ik heb zelf nog geen ervaring met de rupsen van de buxusmot maar op het Duitse tuinforum Garten-pur (waarop ik ook aktief ben) zijn er talloze tuiniers die er last van hebben. Voor mij was bovenstaande foto niet duidelijk genoeg om een goed oordeel te kunnen geven.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 augustus 2015 - 11:52
hildavw

Hildavw

Rupsen heb ik eigenlijk nog niet gezien, maar wel een heleboel piepkleine groenachtige bolletjes.
zondag 9 augustus 2015 - 15:52
Marei

Marei

Dat zijn de uitwerpselen van de rupsen Hilda; die hebben wij vandaag ook weer gezien maar ook de rupsen, in amper een dag hebben ze weer hele stukken kaal gevreten.....
zondag 9 augustus 2015 - 18:12
Tuinman65

Tuinman65

Andere rupsen hebben we altijd al kunnen bestrijden met het "biologisch" bestrijdingsmiddel XENTARI en dat werkt goed.
Je moet wel de rupsen kunnen raken maar ik hoor dat die van de mot ook in het gras rond de Buxus zitten en misschien nog wel verder.
En of Xentari helpt tegen de buxusrupsen weten we nog niet. Dat zullen we eerstdaags wel te weten komen.
Tja Marei, ik leef echt met jullie mee en ik vrees dat ze onze richting uit gaan.

Los van dit :
Bestrijden van onkruid met chemische middelen verbieden, daar kan ik me nog mee verzoenen. Dat kan veelal, maar niet altijd, op andere manieren.
Maar ziekten en ongedierte is toch wel een ander verhaal en ik wil het nog wel eens zien (of toch liever niet) wat er allemaal te staat gebeuren in de toekomst.
Toen ik jong was nooit gezien en nu wel :
- teken
- cycaden op Rhodo's
- die kleine miniscule beestjes, ik kan op de naam nu niet komen
-Aziatische boktor
- Buxusmot
en dan nog de taksterfte bij Buxus
en ik vergeet er nog.
En er zijn er geen die verdwijnen.

Leo
zondag 9 augustus 2015 - 22:46
Tuinprins

Tuinprins

en ik vergeet er nog.

-- essentaksterfte
-- kastanjebloedingsziekte
-- phytophtora die steeds virulenter wordt bij tomaten en veel andere plantensoorten.
-- 'sudden oak death'

etc etc.etc.

Maar wees blij dat we hier nog niet de Emerald Ash Borer hebben. In de VS is dit insect (meegekomen met verpakkingshout uit China) een groot probleem en daar hebben miljoenen essen het loodje gelegd. Essentaksterfte treft bij ons hoofdzakelijk Fraxinus excelsior maar de Emerald Ash Borer treft alle essensoorten. Men is in de VS bang dat op termijn ook de seringen last zullen krijgen van de Emerald Ash Borer (seringen behoren tot dezelfde plantenfamilie als essen nl. de Oleaceae).


Gegroet, de tuinprins
maandag 10 augustus 2015 - 07:12
hildavw

Hildavw

Ondertussen heb ik dus ook een rups kunnen zien.
De eerste struikjes, die in pot stonden, hebben we deze voormiddag al kunnen meegeven met de groenophaaldienst.

De anderen moeten nog uitgegraven worden, pfff
maandag 10 augustus 2015 - 09:11
Marei

Marei

En dat is het allerbeste wat je kunt doen Hilda, afvoeren, gauw vergeten en NOOIT meer aan Buxus beginnen. Ik zou willen dat wij daar ook voor konden kiezen......!

Mijn tuinmaatje is de hele morgen al aan het spuiten, want de Buxus die wij nu nog over hebben rooien is hier geen optie.....dat zijn haagjes in een formele kruidentuin met een totale lengte van ca. 150 meter. Die er uit halen zien wij niet zitten, we zouden het niet eens meer kunnen
maandag 10 augustus 2015 - 11:10
krissie

Krissie

Na dit allemaal gelezen te hebben is controle gedaan bij mijn buxussen .
En ..... zowel de planten ( dikke bollen die er al meer dan 12 jaar staan ) in zowel de voortuin als achtertuin ( 11 stuks in totaal ) en een haag van 4 meter zien er nog op het eerste zicht op korte afstand bekeken goed uit ,ze zien nog groen , hebben jonge blaadjes , maar ....... zitten vol met rupsen .Dus alles moet er uit .
De buren links hebben ook prijs , evenals 2 buren rechts , als zij die ook gaan uit doen zijn er ineens 4 voortuinen naast elkaar zonder buxus .

groetjes
krissie
maandag 10 augustus 2015 - 13:03
hildavw

Hildavw

Deze voormiddag, op Picasacursus, ging het toevallig ook over rupsen en, uiteraard over buxus.
Iedereen wordt er door geplaagd blijkbaar.

Maar nu vraag ik me af wat al die rupsen gaan doen als de buxus overal massaal wordt gerooid.

Sterven die uit of zoeken die andere slachtoffers?

dinsdag 11 augustus 2015 - 15:50
Marei

Marei

Ze kunnen nog ff hier terecht

Wij hebben nog wat buxushaagjes......gisteren hebben we een paar uur lopen spuiten, vandaag de lijkjes zien hangen. We waren er ook bijna aan toe om toch ook maar te rooien, maar stellen het nog een jaar uit en gaan door met bestrijden.
Dat betekent: volgende week weer spuiten, voor de volgende cyclus; we hopen ze daarmee voor nu te elimineren en dat we dan volgend jaar kunnen volstaan met 1 keer spuiten per maand vanaf april.

Maar jij bedoelt natuurlijk dat je je afvraagt of ze dan naar andere planten gaan.......daar hoef je echt niet bang voor te zijn hoor, die zijn speciaal voor de Buxus en iets anders blieven ze niet

Groetjes, Marei
dinsdag 11 augustus 2015 - 16:04
roos66

Roos66

Nu ik dit hier zo lees , wij hebben 1 buxus in een vierkant geknipt , nogal groot en vorige week zag ik ook dat er iets aanzat !! nu ik de foto zie is dat bij ons van hetzelfde laken een broek !!
Ik ga proberen te bestrijden en ik ga jullie commentaar goed volgen .
Wij wonen in Heist op den Berg.

Groet Roos.
dinsdag 11 augustus 2015 - 18:00
Marei

Marei

Dag Roos,

Hieronder een link om je te helpen de ellende in je Buxus te lijf te gaan, kopiëer hem en plak hem bij google want het lukt me niet er een werkende link van te maken:
www.tuinhulp.com/3018/buxus-mot-wat-te-doen

Groetjes, Marei
dinsdag 11 augustus 2015 - 18:04
roos66

Roos66

Dank u , we zullen er eens tegen aan gaan

Roos.
dinsdag 11 augustus 2015 - 18:16
RdB

RdB

www.tuinhulp.com/3018/buxus-mot-wat-te-doen

Ruud

(tijdens het schrijven links op het scherm op "hyperlink" klikken en invullen)
dinsdag 11 augustus 2015 - 18:36
Marei

Marei

Dank je wel Ruud, ik probeerde het op de manier zoals het bij digituin werkt en zag tot nu toe helemaal de hyperlink hiernaast niet staan......maar nu vergeet ik het nooit meer.

Marei.
dinsdag 11 augustus 2015 - 18:58
Tuinman65

Tuinman65

Vandaag in het nieuws op de regionale zender ATV een uitgebreid item over de buxusmot.
Ze is dus wel degelijk aangekomen in Vlaanderen
Leo
woensdag 12 augustus 2015 - 22:28
Opuntia

Opuntia

Hier in Zuid-Holland, Vlaardingen zijn de buxusmotten ook goed bezig.
Ze sterven natuurlijk vanzelf uit als er geen buxus meer is.
Niet zo'n slim beestje.
Maar ik wil mijn buxus haagjes behouden.
Hoe doe ik dat, gaarne advies.
donderdag 20 augustus 2015 - 22:27
Opuntia

Opuntia

Zie http://www.rijnmond.nl/rijnmond-gemist/19-08-2015
donderdag 20 augustus 2015 - 22:30
Marei

Marei

Opuntia, lees wat hier geschreven is en klik eens op de link hierboven.....!
donderdag 20 augustus 2015 - 22:55
Opuntia

Opuntia

Bedankt Marei
zaterdag 22 augustus 2015 - 09:36
JanMetDepet

JanMetDepet

Hier in Belgisch Limburg is de buxusmot ook goed bezig. Heb een gevoel dat ik ze heb kunnen uitroeien met DECIS PLUS (van Bayer). De plantjes zijn serieus aangetast , doch ze krijgen wel nieuwe blaadjes, dus hoop dat de buxus er volgend jaar weer mooi bijstaat.
Om de 2 weken sproei ik deze insecticide...ik vraag me wel af tot wanneer ik dit zal moeten doen?
Bij de buurman vliegen de vlindertjes al rond, dus denk dat het voorbij gaat zijn voor dit jaar, niet?

Herman
zondag 30 augustus 2015 - 19:23
Marei

Marei

klik hierboven op de link de RdB heeft gezet en je kunt veel informatie vinden.
zondag 30 augustus 2015 - 19:30
JanMetDepet

Tekst aangepast

JanMetDepet

Bedankt ... dan moeten we er volgend jaar in april terug bij zijn
zondag 30 augustus 2015 - 19:51
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

De buxusbollen in Wijnegem (bij Antwerpen) waarover ik het op 8 augustus had hebben zich volledig hersteld en zien terug mooi groen.
Die werden begin augustus behandeld met xentari tegen de buxusmot en blijkbaar met succes.
Nu is de vraag of zich dat niet ieder jaar gaat herhalen. Ik vrees van wel.
Decis Plus, waarvan hier boven sprake, is niet toegelaten in Nederland.

Leo
zondag 27 september 2015 - 11:18
Marei

Marei

Hier herhaalt 't zich al een paar jaar Leo, nooit denken dat je ze de baas bent, dan kom je het volgende jaar bedrogen uit; wij beginnen al in april met bestrijden, dan zijn ze binnen in de planten al actief.....

Marei.
zondag 27 september 2015 - 11:32
Tuinman65

Tuinman65

Daar vrees ik dus ook voor Marei.
In je eigen tuin kan je dat heel goed in het oog houden maar in tuinen bij klanten is dat onbegonnen werk.
Maar.... bij de cultivars van Ilex crenata die nu overal aangeprezen worden is het ook niet altijd koek en ei.
Wanneer de wolluizen daar toe slaan moet je die ook tijdig bestrijden of je krijgt massale bladval.

Leo
zondag 27 september 2015 - 22:30
Marei

Marei

Och heer sta me bij.......en we hadden al zoveel bladval hier doordat sommige van die Ilex bollen begin juli tijdens de hittegolf geheel en al verbrand zijn terwijl wij aan een koel biertje zaten te lurken......
Snap jij nou Leo, (nu weer een gebroken pols, gestruikeld in de tuin) dat wij tuinieren toch altijd nog het fijnste vinden?

Marei.
zondag 27 september 2015 - 22:40
Dunya

Dunya

Kan je dan preventief behandelen tegen buxusmot?
maandag 28 september 2015 - 08:53
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Weer wat gebroken Marei? Ik leef echt met je mee.
Ik vind tuinieren ook nog altijd fijn, voor zo ver ik nog kan tuinieren met mijn zeer beperkte mogelijkheden.
Maar ik maak er het beste van.

Leo
maandag 28 september 2015 - 22:26
Tuinman65

Tuinman65

Preventief behandelen tegen de buxusmot kan misschien wel.
We gaan dat proberen volgend voorjaar.

Leo
maandag 28 september 2015 - 22:29
pplakke

Pplakke

hier lijken ze plots totaal verdwenen dit jaar.
veel struiken zijn dood maar er zijn er nog wel wat over.
dus ik snap niet goed waar ze plots heen zijn na die invasie de laatste jaren.
heeft iemand er dit jaar al gezien ?
zouden ze last gehad hebben van de neerslag ?
vrijdag 29 juli 2016 - 04:45
Dunya

Dunya

Bij zo'n nat weer is er dan weer gevaar voor schimmel. Naar het schijnt zou je buxus dan maar een maal per jaar mogen scheren.
Ik heb einde mei al de schaar erin gezet en nu nog eens eind augustus.
Het ziet er zo slordig uit als je pas einde van de zomer buxus snoeit.
vrijdag 29 juli 2016 - 08:21
hildavw

Hildavw

Hier zijn ze weer opgedoken, pfff
vrijdag 29 juli 2016 - 12:12
Opuntia

Tekst aangepast

Opuntia

Hier ook.
Ik vraag mij af als er 's-nachts licht brand de vlinders niet komen.
Veel vlinders vorig jaar gezien, in vijver heb ik ze ook drijvend gezien, kwamen daar niet meer weg.
Zoeken ze soms de vijver op?
zondag 31 juli 2016 - 18:04
WiPe

WiPe

Zelfs vlinders moeten drinken...
zondag 31 juli 2016 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon