menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene pukkels en bruine vlekken op bladeren leilindes

Ga naar meest recente reactie

WaTCO

WaTCO

bij onze leilindes Tilia Tomentosa "Brabant" vertonen de bladeren groene pukkels en de onderkant vertoont bruine vlekken.
Zie foto's in bijlage.
Waarmee moeten we de bomen behandelen ?


Weer er iemand raad ?

alvast bedankt

Struiken & Bomen

dinsdag 16 juni 2015 - 09:14
jdcoster

Jdcoster

Volgend onweer beter beschutten tegen de hagelstenen?
Al dat 'behandelen'is een beetje vergelijkbaar met het gebruik van cosmetica. Voor de mooien is het niet nodig en voor de lelijken helpt het niet ...
dinsdag 16 juni 2015 - 10:43
satomi

Satomi

Da's een goeie, JdCoster!!!

@WaTCO: Zijn het geen bladgallen? De omschrijving lijkt dat toch aan te geven. Zoek eens op lindevlekmijt.
dinsdag 16 juni 2015 - 12:05
WaTCO

WaTCO

Bedankt "Satomi". Het zullen inderdaad bladgallen zijn. (Lindevlekmijt)
Ken je ook een goed product en werkzijze om dit te bestrijden ?
Alvast bedankt

To JdCoster: Laatste keer dat het hier gehageld heeft was vorig jaar maar toen stonden er nog geen bladeren op.
dinsdag 16 juni 2015 - 12:34
WiPe

WiPe

Bestrijding van lindevlekmijt is overbodig, wegens niet schadelijk voor de boom. Je zou het kunnen proberen met een insecticide, maar met een contactherbicide lukt dat niet en voor zover ik weet zijn systemische herbiciden (die door de plant worden opgenomen waardoor de insecten doodgaan als ze van het blad eten) niet toegelaten voor particulier gebruik. Ik weet zelfs niet zeker of die voor professioneel gebruik nog toegelaten zijn.
dinsdag 16 juni 2015 - 12:38
WaTCO

WaTCO

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een bestrijdingsmiddel en vind in een oude infokrant van 2009 van Edialux dat Sanmite WP het enige middel zou zijn voor de modale tuinliefhebber.
In bijlage het betreffende artikel.
Iemand ervaring mee ?
dinsdag 16 juni 2015 - 12:52
satomi

Satomi

Waarom zou je dat willen gebruiken?? Je boom heeft geen last van de gallen, dus laat toch lekker zitten. Dat middel waar je het over hebt is niet pluis! Lees dit maar eens, en dan vooral het gedeelte onder "rubriek 2"....

http://www.edialux.be/UserFiles/file/Sanmite%20WP%20(NL)%20clp%202012%20.pdf
dinsdag 16 juni 2015 - 13:09
jdcoster

Jdcoster

Lees dus dan maar goed de tweede zin.

Als iedereen daarmee alle galmijten zou willen dood doen zal Edialux schatrijk worden, maar zullen er zoals gezegd nog altijd galmijten bestaan.

En ... met systemische middelen vergiftig je alle sappen in die boom, dus ook de nectar waar de bijen en hommels verzot op zijn. En ... als je ook buren zou hebben zoals de mijne die 's morgens in de vroegte hun laddertje zetten en de onderste bloemetjes komen afknippen (is hen gegund hoor) om thee te maken, dan verwittig je hen best daarvan.

Herbiciden vind ik nog radicaler WIPE, maar dat is natuurlijk ook een oplossing
dinsdag 16 juni 2015 - 13:20
WaTCO

WaTCO

JdCoster en Satomi, allebei bedankt voor uw deskundige bijstand.

Ik ga de galmijten rustig laten zitten . Ik was gewoon bezorgd omdat vele bladeren door de aantasting weinig bladgroen over hebben....

Het lezen van de fiche van Sanmite WP baart me inderdaad zorgen:
nl.
"In geval van inademing in de frisse lucht brengen. Indien de persoon niet ademt,
pas mond op mondbeademing toe (of pas een kunstmatige ademhalingstechniek
toe). Houd de persoon rustig en warm met een deken ."
Nochtans schrijven ze bij de persoonlijke beschermingsmiddelen geen mondmasker voor: "Draag geschikte beschermende kledij, schoenen, handschoenen en een bril."


Ook "Zeer giftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken."
dinsdag 16 juni 2015 - 13:46
Polplastron

Polplastron

Het uitzicht van de boom zal niet veranderen met het toepassen van de bestrijdingsmiddelen: de gallen zullen blijven tot de boom de betreffende bladeren laat vallen.

Het enige dat je dus bereikt met het gebruik van pesticiden op dit moment is dat je huidige generatie galmijten doodt. Een aantasting voorkomen doe je er niet mee. De randschade aan bijen en andere is echter wel reëel.

Ik ben dan ook blij dat je beslist hebt om geen verdere acties te ondernemen.

Groeten,

Pol
dinsdag 16 juni 2015 - 13:50
jdcoster

Jdcoster

Het devies van Pol dus. "Leven en laten leven". Vooral dat eerste niet vergeten. Het is al zo kort.
Groetjes en geniet ook vooral van het heerlijk parfum van de linde in de komende weken.
Dat kan geen mijt verpesten
dinsdag 16 juni 2015 - 14:02
WaTCO

WaTCO

OK zal ik doen.
Bedankt allemaal voor het advies !!
dinsdag 16 juni 2015 - 14:04
WiPe

WiPe

jdecoster, ik heb de indruk dat je mijn tussenkomst begrepen hebt als een pleidooi voor insecticiden. Dat is het dus absoluut niet.
Bestrijding van lindevlekmijt is overbodig, wegens niet schadelijk voor de boom.
Je zal tenandere bij leilindes geen bloesem vinden.
dinsdag 16 juni 2015 - 14:43
jdcoster

Jdcoster

Nee, nee, dat niet WiPe maar lees uw tekst nog eens goed na (contact herbicide ....).
dinsdag 16 juni 2015 - 16:49
WiPe

WiPe

Ow shit. Dikke misser. of zoals ze bij ons zeggen: "Geniaal zijn is niks, maar die verstrooidheid, die is lastig.
dinsdag 16 juni 2015 - 18:40
Polplastron

Polplastron

"Geniaal zijn is niks, maar die verstrooidheid, die is lastig.

Een herkenbaar probleem!
dinsdag 16 juni 2015 - 19:14
jdcoster

Jdcoster

In boek uitgegeven zouden de oneliners die hier op Tuinadvies al verschenen zijn, wel een bestseller kunnen worden

Herbiciden vind ik nog radicaler WIPE, maar dat is natuurlijk ook een oplossing
En dat onderhuids prikje kon ik toch niet laten liggen hoor.
dinsdag 16 juni 2015 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon