menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vragen over leibomen - carpinus betulus

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Beste,

Wij hebben in het najaar 2013 leibomen carpinus betulus fastigiata gepland.

Op 2,5m van elkaar – 4 rijen met ongeveer 20cm tussen elke rij.

Op dit moment zijn de horizontale op sommige plaatsen slechts 15cm van elkaar verwijderd.

Ik vermoed dat de bedoeling is: op het moment dat de horizontale takken elkaar raken, te snoeien? Zodat ze gestimuleerd worden om vanaf dan verticale zijtakken te maken?

Hebben jullie ook een idee over welke periode we zullen spreken alvorens de verticale takken 20cm gegroeid zijn? En moeten we die verticale takken dan ook snoeien vanaf het moment dat ze de volgende etage bereiken?

En zullen de horizontale takken die nu nog 15cm van elkaar verwijderd zijn, dit jaar nog tegen elkaar groeien?

Ik weet dat veel afhangt van bodemsoort en standplaats. Ze staan op een zonnige plaats en de grond is leem-zand.
Wat is zo “de gemiddelde groei” per jaar?

Ohja, de bedoeling van ons is echt een haag op poten te creëren. De wil zeggen: NIET elk jaar de verticale takken terugsnoeien tot op de horizontale takken, maar wel verticaal snoeien zodat de haag niet breed wordt. Julie begrijpen wel wat ik bedoel veronderstel ik?
dinsdag 21 april 2015 - 16:10
Arico

Arico

Je bedoeld dus schermbomen. Dat is iets heel anders dan leibomen. Bij leibomen behoudt je een aantal sterke, horizontale takken (etages) en snoeit elk jaar de uitlopende verticale takken af. Je creëert dus echt openingen tussen de etages.

Schermbomen zijn praktisch idd hagen op poten. Hier behoudt je alle uitlopende takken tot aan de 'grenzen' (meestal een frame) door te snoeien en te scheren.

Lei-en schermbomen zijn dus totaal verschillend van elkaar. Je had beter meteen goede schermen gekocht in plaats van leibomen om er dan een scherm van te maken.
dinsdag 21 april 2015 - 16:48
maarten_09

Maarten_09

Ik bedoel inderdaad schermbomen....

Zullen we nu het effect van schermbomen niet meer kunnen bereiken omdat we slechts één horizontale tak per etage hebben behouden?

Wat is jullie advies?
dinsdag 21 april 2015 - 16:56
Arico

Arico

Ik denk dat (jonge) leibomen nog wel makkelijk tot een scherm om te vormen zijn gezien de horizontale takken van de etages nog niet zo dik zijn (het zal in de winter ook niet zo opvallen). In mijn ogen wat je moet doen is gewoon een frame afbakenen zo groot als je je scherm wil en daarbuiten alles snoeien/scheren. Ook andere (horizontale) takken die vanuit de stam ontspruiten behoudt je tot aan die grenzen.
dinsdag 21 april 2015 - 22:34
Tuinman65
woensdag 22 april 2015 - 22:36
maarten_09

Maarten_09

Wat bedoel je Tuinman65 *Leo?
Denk je dat het niet meer mogelijk is om een scherm te creëren?
donderdag 23 april 2015 - 08:07
Patrikc

Patrikc

tuinman Leo fronst zijn smiley omdat hij zich afvraagt waarom je leibomen koopt als je eigenlijk 'schermbomen' wilt...

Je zal op den duur wel een 'haag op poten' krijgen maar die zal altijd een beetje het aspect van slecht onderhouden leibomen blijven houden.

Nu, vergissen is menselijk, je kan ook alle gesteltakken wegsnoeien en binnen twee jaar is alles opgelost.
donderdag 23 april 2015 - 09:19
Tuinman65

Tuinman65

Laat die bomen toch eens een jaartje of misschien twee vrij groeien en scheer ze dan gewoon als een haag.
Wij hebben ergens een prachtige haag op stam met moeraseiken en dan nog wel op droge grond.


Leo
donderdag 23 april 2015 - 22:26
maarten_09

Maarten_09

Bedankt Tuinman65 *Leo & Arico

Maar toch de gesteltakken snoeien van zodra ze elkaar raken veronderstel ik?
vrijdag 24 april 2015 - 10:40
Tuinman65

Tuinman65

Neen, doe gewoon zoals ik geschreven heb.
Leo
vrijdag 24 april 2015 - 23:08
maarten_09

Maarten_09

Hallo,

Even een foto, dat zal ook de vraag verduidelijken.

Dus als bij de laatste foto, de twee gesteltakken tegen elkaar groeien, moet ik die dan snoeien of niet?


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Struiken & Bomen

woensdag 29 april 2015 - 08:34
Rakhee

Rakhee

Ik zou toch precies de gesteltakken wel snoeien als ze elkaar raken...
woensdag 6 mei 2015 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon