menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draad en paaltjes uit beukenhaag verwijderen

Ga naar meest recente reactie

barsoom

Barsoom

dag iedereen,

3 jaar geleden hebben wij een huis met tuin gekocht, dewelke volledig omheind is door een beukenhaag. deze zal nu ongeveer 5, 6 of 7 jaar oud zijn.

de haag is denk ik goed aangelegd, met paaltjes en (ijzer)draad ertussen om de struikjes te begeleiden.

nu vroeg ik me af of de draad niet moet verwijderd worden na een bepaalde tijd?

alvast bedankt!
dinsdag 14 april 2015 - 12:27
Arico

Arico

Tenzij het teveel opvalt in de winter zou ik ze gewoon laten staan. De planten doet het niets en jij bespaart jezelf weer onnodig werk
dinsdag 14 april 2015 - 15:48
Plantadvies

Plantadvies

Je beschrijft begeleiden, is dit het juiste woord? Ik bedoel de ijzeren draden zitten niet aan de planten vast gemaakt?
dinsdag 14 april 2015 - 16:28
Tuinprins

Tuinprins

In Vlaanderen is het de gewoonte om palen en draad te gebruiken bij de aanplant van een haag. De gedachte is dan dat je een mooie rechte haag krijgt.

In Nederland wordt dat zelden gedaan en onze hagen (de meeste dan!) groeien mooi recht.

Conclusie? Draad en palen zijn totaal overbodig, kosten alleen maar geld dat je beter ergens anders voor kunt gebruiken.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 april 2015 - 18:30
Tuinman65

Tuinman65

Hier ga ik absoluut niet mee akkoord want ik zie (zag) in Nederland veel meer uitval juist omdat ze van voor naar achter en van links naar rechts waaien.
Palen en draad mogen verwijderd worden maar het hoeft niet.

Leo
dinsdag 14 april 2015 - 22:28
Plantadvies

Plantadvies

Ik snap ook niet waarom het geld kost als ze blijven zitten....Het hoeft dus inderdaad niet verwijderd te worden.
woensdag 15 april 2015 - 16:19
Tuinprins

Tuinprins

Het plaatsen van paaltjes en draad bij de aanleg van een haag kost geld.

Jij komt toch uit Nederland? Zie jij op veel plaatsen in particuliere tuinen paaltjes en draad gebruikt worden bij de aanleg van een haag?

Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 april 2015 - 17:53
Tuinman65

Tuinman65

Als je mij bedoelt, ik ben geboren en getogen in Vlaanderen.
Hier wordt een tuinaannemer die geen paaltjes en draad gebruikt als niet ernstig beschouwd.
Als 90% van de hoveniers het doet dan zal het wel zijn nut hebben zeker?
En ik zie niet in hoe je een pas geplante beukenhaag van pakweg de maat 150/175 gaat recht houden bij een hevige wind.

Leo
vrijdag 17 april 2015 - 22:52
Tuinprins

Tuinprins

Nee, ik had het over 'Plantadvies'.

In NL waait het doorgaans harder dan in België toch zie je hier zelden dat er draad wordt gespannen bij het planten van een haag, ook bij het planten van hoge hagen wordt dit zelden gedaan.

'Als 90% van de hoveniers het doet ...'

Zegt niks. Zo'n 20-30 jaar geleden was het gebruik van wondbalsem na het snoeien van dikke takken redelijk aanvaard door hoveniers en tuiniers. Onderzoek heeft uitgewezen dat toepassing van wondbalsem geen aantoonbaar effect heeft op genezing van een snoeiwond.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 april 2015 - 06:48
Tuinman65

Tuinman65

Dat van die wondbalsem is waar maar de vergelijking slaat nergens op.
Dat haagplanten scheef kunnen waaien heeft geen onderzoek uit gewezen, dat zie ik.
En dat zie jij ook maar ik denk dat je hardleers bent
Moet kunnen.

Leo
zaterdag 18 april 2015 - 22:30
aronv

Aronv

Zou het niet een praktijk zijn die overgenomen is van de plantsoenendienst?
Zij plaatsen palen en een draad zodat mensen niet tussen de nog jonge haagplantjes lopen denk ik.
zondag 3 mei 2015 - 14:19
wilma*15

Wilma*15

Zou het niet kunnen dat ze het in Nederland niet doen omdat daar in het algemeen de tuinen een heel stuk kleiner zijn dan in België?
Ik ben geboren en getogen in Nederland maar op mijn 28ste naar België komen wonen.
Het viel me toen al op dat de tuinen hier enorme omvang hebben dan in Nederland.
Ik zelf ben van een tuin van 300m² naar ruim 1400m² gegaan.
Een haag van 5 meter is in Nederland al heel lang terwijl we dat hier redelijk kort noemen.
Mijn langste haag in Nederland was 3 meter terwijl ik nu enkele hagen over de 10 meter heb.
Ja inderdaad een haag van 3 meter hoef je inderdaad niet op te binden maar een haag van ruim 10 meter is dit wel noodzakelijk.

Groetjes


zondag 3 mei 2015 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon