menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

we0228

We0228

In onze tuin staan diverse knotwilgen, 2 meter verwijderd van de perceelsgrens.
De gemeente heeft op 1 meter vanaf de persceelsgrens een paar jaar geleden bomen (lindeboom) geplant, om de nieuwbouwwijk van groen te voorzien.
Het probleem is, dat de takken van deze lindebomen ver de perceelsgrens overschreiden, tot boven de knotwilgen. Heb hierover de gemeente aangeschreven om passende maatregelen te treffen. Doordat de takken van de lindebomen nu boven de knotwilgen uitkomen, komen de knotwilgen in de verdrukking waardoor het voortbestaan van de knotwilgen denk ik in het gevaar komt. De Gemeente is het daarmee niet eens en denkt dat de wilgen daar wel tegen kunnen. Wie heeft gelijk, ik of de gemeente. Een foto van een knotwilg voeg ik bij. De takken van de wilg groeien allemaal een kant op (van de lindeboom af) en aan de kant van de lindeboom komen bijna geen nieuwe takken meer.

Struiken & Bomen

zondag 14 december 2014 - 14:59
Patrikc

Patrikc

Ik zie dat je in Nederland woont...
In België mag een hoogstammige boom niet dichter dan 2 meter van de perceelsgrens staan, en takken die over een naburig perceel groeien, moeten op verzoek van die buur door de eigenaar van de boom verwijderd worden, let wel, die buur mag die takken niet zelf snoeien. Wellicht is de regelgeving in Nl. gelijkaardig.
In B zou dus in dit geval de gemeente duidelijk aan het kortste eind trekken.

Op termijn zullen die lindebomen uw knotwilgen vermoorden.
zondag 14 december 2014 - 15:06
WiPe

WiPe

Wat de afstand betreft: de gemeente mag bomen aanplanten op minder dan twee meter van de perceelgrens, anders zou er geen enkele straatboom mogen blijven staan... Als je kan afdwingen dat de gemeente haar bomen moet snoeien/verwijderen omwille van je knotwilgen, dan creëer je een precedent met verstrekkende gevolgen.

Op termijn zullen je knotwilgen door lichtgebrek slecht groeien en waarschijnlijk gaan afsterven.

zondag 14 december 2014 - 15:21
Patrikc

Patrikc

Wipe, die 2 meter is geldig voor iedereen, de gemeente staat daar niet boven.
zondag 14 december 2014 - 15:40
WiPe

WiPe

Daar ben je fout in. Kun je je voorstellen hoe onze straten er zouden uitzien als alle bomen die op minder dan twee meter van de scheiding staan en die minder dan dertig jaar oud zijn, weg moeten om die reden?

In de wet staat duidelijk dat bomen op twee meter van de perceelgrens moeten staan, maar dat dat niet geldt voor straatbomen .
zondag 14 december 2014 - 15:45
Patrikc

Patrikc

Laat die wet dan eens zien Wipe?
zondag 14 december 2014 - 17:09
Tuinman65

Tuinman65

De wetgever moet zich niet aan de wet houden.
Heel raar maar blijkbaar is dat zo.
Leo
zondag 14 december 2014 - 23:44
pplakke

Pplakke

zo zie je maar weer.
dat als je een grote boom dicht bij de grens plant.
er gevolgen zijn in de buur zijn tuin of het nu op 1 of 2 meter is.
misschien je wilgen uitdoen en mee van de linde genieten ?
maandag 15 december 2014 - 06:04
svoffel

Svoffel

@ Pplakke

Zou toch straf zijn dat je de wilgen zou moeten wegdoen omdat de buur een linde plant....

Veel mensen doen maar op zonder aan de buren te denken.
In dit geval stonden de wilgen er toch eerst of vergis ik me.

groetjes

maandag 15 december 2014 - 11:24
pplakke

Pplakke

het is wel niet zo maar een buur het is de gemeente .
en waarschijnlijk zal het niet een linde zijn.
maar heel de straat om de zoveel meter een boom.
als ze dus bij hem gaan toegeven.
vraagt nadien half de straat of de boom voor hun deur weg mag.
bovendien bloemt een linde en dat is goed voor de bijen .

je hebt gelijk dat de wilgen er eerst stonden.
als die dus niet gesnoeid waren hadden die de plaats ingenomen.
en kon de gemeente daar zelf geen linde planten.
iedereen is altijd zo over het klimaat en de natuur bezig .
maar staat die plots voor de deur moet het weg.
het is net als met de diesel staat nu goedkoop.
dus word er niet meer gesproken over fietsen over korte afstanden.
is enkel van belang als het te duur word en niet voor milieu redenen.



dinsdag 16 december 2014 - 06:28
svoffel

Svoffel

@pplakke,

Inderdaad, heb de eerste mail herlezen, t'is de gemeente.

Voor de rest ga ik niet op de argumenten in, de topic gaat over de boom. Veronderstel ook dat er heel weinig aan te doen is, behalve je eraan te ergeren, dus ermee leven dat er nu een andere boom de plaats gaat overnemen.

vele groetjes en vandaag ga ik genieten van het schaars geworden zonnetje in de hoop dat die bij jullie ook op bezoek is.

dinsdag 16 december 2014 - 11:45
minouke

Minouke

zoals Wipe zegt, de straatbomen mogen op minder dan 2m staan.
De takken mogen wel niet overhangen maar wel de takken boven 5m. hoogte.
dinsdag 16 december 2014 - 16:12
Patrikc

Patrikc

Minouke, kan je het reglement tonen waar in staat dat takken hoger dan 5m mogen overhangen?
dinsdag 16 december 2014 - 20:55
pplakke

Pplakke

dat van die takken boven 5m mogen over hangen.
had ik ook nog niet van gehoord .
is dat iets uit nederland ?
dinsdag 16 december 2014 - 21:00
minouke

Minouke

In België.
Het reglement kan je vinden op elke gemeente bij de technische dienst/ruimtelijke ordening.
dinsdag 16 december 2014 - 21:34
Patrikc

Patrikc

Neen hoor, takken hoger dan 5 meter mogen over de openbare weg hangen, maar geen enkele tak mag over iemand anders zijn eigendom hangen, ook niet de takken van een gemeentelijke boom.
dinsdag 16 december 2014 - 21:56
WiPe

WiPe

Laat die wet dan eens zien WiPe?

Ik heb wat moeten zoeken. En om eerlijk te zijn ben ik ook niet echt vertrouwd met wetteksten. Bovendien heeft het kerstverlof voor wat vertraging gezorgd, maar ik ben er in geslaagd om toch de info te vinden die je gevraagd hebt.

In het handboek 'Administratief goederenrecht' van F. Wastiels staat het volgende : Art 35 van het veldwetboek dat regels stelt voor de afstanden tussen de beplantingen en de erfafscheidingen is niet van toepassing op de openbare besturen; dit artikel regelt alleen betrekkingen tussen eigenaars van goederen die aan het privaatrecht onderworpen zijn, en mag niet uitgebreid worden tot gevallen waar een goed een openbare bestemming heeft. Aangezien de bomen evenwel geen ernstige hinder voor de aangelanden mogen zijn, kunnen de aangelanden vragen om de bomen te snoeien wanneer ze bv te veel licht ontnemen, of ze te kappen wanneer zij de toegang met voertuigen ontnemen.

De wetgever moet zich niet aan de wet houden.
Heel raar maar blijkbaar is dat zo.

Je moet natuurlijk wel eerst de wet kennen vooraleer je zo'n uitspraken gaat doen.

In dit geval betekent dit dat de wetgever zich niet moet houden aan wetgeving die niet handelt over openbaar terrein, wat logisch is.
woensdag 7 januari 2015 - 14:33
Patrikc

Patrikc

Inderdaad WiPe, het veldwetboek is van toepassing op privédomeinen.
Maar welke regelgeving is er dan wel van toepassing op het openbaar domein ?

Het antwoord zou moeten te vinden zijn in 'gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen' of 'politiereglementen'. En daarin kan je je de pleurus zoeken achter info over plantafstanden, tenzij je meer succes hebt dan mij.

Bij gebrek aan regelgeving zal in voorkomend geval en in geval van rechterlijk dispuut een rechter teruggrijpen naar gelijkaardige regelgeving, en dan komen we bij het veldwetboek uit...
woensdag 7 januari 2015 - 15:26
WiPe

WiPe

Nee, dat klopt niet. Die regelgeving is niet gelijkaardig in die zin dat het openbaar domein geen privéterrein is. Aangezien er geen wetgeving ter zake is, is er dus ook geen verplichte minimumafstand. De literatuur die daarover bestaat is daar duidelijk in.

woensdag 7 januari 2015 - 15:51
Tuinman65

Tuinman65


Lang genoeg kijken want het popje is beweeglijk.

Leo
woensdag 7 januari 2015 - 22:50
Patrikc

Patrikc

WiPe, welke literatuur is dat dan ?
(sorry, ik wil je niet het vuur aan de schenen leggen hoor, ik wil het gewoon graag weten)
donderdag 8 januari 2015 - 08:51
WiPe

WiPe

Wastiels Frans, Administratief goederenrecht, Gent E. Storiy-Scientia, 1983 nr 188, pagina 138
donderdag 8 januari 2015 - 13:19
Patrikc

Patrikc

Dank U
donderdag 8 januari 2015 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon