menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom

kumah

Kumah

hoe en op welke temp moet deze afgeschermd worden tegen vorst.
her gaat over de olea europea.
zondag 9 november 2014 - 12:10
RdB

RdB

Beschermen hoeft pas tegen de tijd dat het van matige vorst dreigt over te gaan naar strenge vorst, dus zo rond de -10. Maar de ene Olea is de andere niet, er is nogal wat verschil in gevoeligheid, afhankelijk van het ras en herkomst. Een ras uit de Zuid-Europese bergen doet het natuurlijk beter dan een laagland ras.

Indien het zover is / dreigt te komen dan is binnen zetten het beste, wel in een koude ruimte, max +10. Anders eventueel buiten met kerstverlichting er omheen en daarna bubbeltjes plastic. kijk meer eens op een exotensite hoe ze dat doen. Lukt ook dat niet dan minimaal bubbeltjesplastic. Dat helpt niet veel tegen de absolute temperatuur, maar beschermt wel tegen de koude wind.

Het blijft evenwel problematisch. Ook een niet koude winter met veel geklooi rond het vriespunt kan al flinke problemen opleveren.

Ruud
zondag 9 november 2014 - 18:52
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hoi,
Het is idd een hele karwei. Ik heb een olijfboom van in Italie die is idd veel gevoeliger dan deze die ik heb van Carcasonne. De Italiaanse staat binnen in de verwarmde serre (8-10°C) en de andere staat onder een zelf gemaakt paviljoen (3x2m, 2,5m hoog). Want ook de regen is een boosdoener. Er mag nog zo een goede drainage zijn er ontwikkelen zich veel schimmels en dergelijke in de pot. Vooral als het een winter was zoals vorig jaar. Dus hij staat nu droog en uit de wind en geef idd extra licht want in de koude donkere winter is er onvoldoende licht. Ik heb in serre en in het paviljoen UV lampen hangen. daardoor kan ik de bladval wat tegen houden. Ik ben al enkele jaren bezig met het kweken en het bestuderen van olijf bomen en dit is de beste methode. Ook niet te veel inpakken met van die hoezen. Dit neemt enkel het licht weg en je moet rekening houden dat de sapstroom blijft van de boom (vandaar wintergroen) onder de 10°C gaat de sapstroom op een lager pitje. De verdamping via het blad moet weg en in het vliesdoek zorgt dit enkel maar voor een vochtige omgeving ideaal voor schimmels. Als je nog vragen hebt vuur ze maar af
zondag 9 november 2014 - 19:38
leerling

Leerling

In onze vorige tuin hadden we een olijfboom in de zon tegen een beschutting geplant. Die deed het prima zonder extra afscherming. Onze buurvrouw had een andere soort olijfboom en die kende wel schade wanneer het vroor, maar ook die kwam er, na het wegsnoeien van de dode delen, toch ook telkens weer door.

Onze boom was een stekje van die van mijn vader. Zijn boom heeft de strenge winter van een paar jaar terug niet overleefd terwijl ook die boom beschut stond. Niet echt een idee wat het verschil uitmaakte. Zijn boom stond in zandgrond. De onze in leemgrond. Wij woonden eerder in een dorpskern, hij aan de dorpsrand.

Gelukkig hadden we allebei stekjes genomen.

Ons nog jonge stekje heb ik van de noordwest wind afgeschermd met een takkenscherm (vier betonijzers met daartussen snoeihout). Als het gaat vriezen komt er een fleecedoek overheen. We hebben helaas geen frisse, vorstvrije bergruimte.
maandag 10 november 2014 - 00:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon