menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berberis stekken

Kees Baart

Kees Baart

Vorig jaar heb ik vergeefs geprobeerd een paar takken van mijn Berberis lologensis (x) Mystery Fire te stekken in water, maar die takken zijn helemaal uitgedroogd. Nu las ik op uw website dat stekken van deze soort toch mogelijk moet zijn. Hoe en wanneer zou ik dit het beste kunnen doen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord!
Hartelijke groet,
Kees Baart
woensdag 5 november 2014 - 12:16
Plantadvies

Plantadvies

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar kom op het volgende: Via afleggen kun je de plant vermeerderen of van het begin tot halverwege het najaar half verhouten stekken maken.

•Neem de stekken in de late herfst of winter wanneer de bladeren afgevallen zijn.
De planten zijn dan in rusttoestand.
Je neemt de stek van een houtige, stevige stengel die nieuw werd aangemaakt.
•De lengte van de doorsnee stek is ongeveer 25-30 cm. Veelal is de kans op slagen bij een kortere stek groter. Te kort is echter ook niet goed omdat de stek voldoende lang moet zijn want hij bevat namelijk ook het reservevoedsel.
De stekken hebben de dikte van ongeveer een potlood. Dunne houtige stekkenbewortelen niet goed.
•De stek moet voorzien zijn van ongeveer drie knoppen.
•De stengel wordt afgeknipt net boven de eindknop. Sommigen verkiezen om recht af te knippen, anderen geven dan weer de voorkeur aan schuin.
•Onderaan wordt de stek afgeknipt zo’n 15 cm onder de eindknop. Hier wordt veelal gekozen om schuin af te snoeien.
•Doop de stek eventueel in een wortelgroeimiddel.
•Neem meerdere stekken samen, maak er een bundeltje van en kuil ze in, in een bak met lichte grond of potgrond gemengd met zand. Het is de bedoeling dat slechts zo’n 2-3cm van de stek boven de grond uitsteekt (de eindknop).
Zet de bak best op een beschutte plaats.
Vrijwel alle soorten vormen callus bij 4°C.
(U kan de stekken ook rechtstreeks in de volle grond in een geul zetten.)
•Wanneer de eindknop klaar staat om open te springen kan je de stekken in volle grond uitplanten door een geul te maken van ongeveer 10-12cm diep.
Zet de stekken hierin recht en ongeveer 10-15 cm uit elkaar.
De grond goed aandrukken.
•De volgende herfst kan u de bewortelde stekken uit de grond halen en ze hun definitieve plaats geven in de tuin of in potten zetten.



woensdag 5 november 2014 - 16:31
Kees Baart

Kees Baart

Hartelijk dank voor uw uitgebreid advies!
Ik ga het proberen.
woensdag 5 november 2014 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon