menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Slecht groeiende Kamperfoelie

Ga naar meest recente reactie

JJZ

JJZ

L.S.

Al heel wat jaren trachten wij een Kamperfoelie te laten groeien tegen de pergola. In ons vorige huis hadden we een héle goeie Kamperfoelie, die niet alleen heel goed groeide, maar ook overdadig bloeide, en 's avonds héérlijk rook!
In de achtertuin vabn onze nieuwe woning, waar we nu ook al zo'n twaalf jaar wonen, lukt het maar niet om een Kamperfoelie goed "aan de gang" te krijgen. We hebben diverse soorten gekocht, zelfs een stekje getrokken van een wilde Kamperfoelie ergens uit het bos, maar telkens is het resultaat hetzelfde.
De plant groeit erg langzaam, zet in het voorjaar "enthousiast" nieuwe scheuten, maar zodra er blad aan komt lijkt het mis te gaan. De blaadjes verkleuren en vervormen, en al met al blijft het iets hebben van een treurige aanblik. De plant blijft erg schraal. Hij staat overigens op een plek waar we veel bestrating hebben, en er is eigenlijk wat weinig ruimte voor de wortels qua beluchting. De plant krijgt voldoende zonlicht, staat op het Zuiden.
Op een andere plek langs de tuinschutting hebben we een wilde wingerd, en die doet het enórm goed!!

Wat ik u wil vragen is om mij van advies te voorzien: zou er iets in de grond kunnen zitten? Is er te weinig bodemoppervlak waardoor de beluchting van de wortels veel te weinig is??
Kortom: we tasten een beetje in het duister.
Alvast bij voorbaat mijn dank!!


URL GEBLOKKEERD .
Jan

Struiken & Bomen

vrijdag 31 oktober 2014 - 09:32
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat de standplaats eerder te droog is en dat daardoor de plant slecht groeit. Lonicera japonica 'Halliana' kan daar net iets beter tegen, maar ik durf niet garanderen dat die het wel goed zal doen.
dinsdag 4 november 2014 - 10:00
Ginkgo

Ginkgo

Hij staat overigens op een plek waar we veel bestrating hebben, en er is eigenlijk wat weinig ruimte voor de wortels qua beluchting.

Kan je wat specifieker zijn ? Is er voldoende grond aanwezig ? Zit er gestabiliseerd zand onder de grond waarin hij staat ? Merk je dat de grond eerder aan de droge kant is of nat ?

Je zegt dat er weinig ruimte is voor beluchting, maar heeft hij voldoende wortelruimte.

Ik denk dat een foto van de standplaats zelf misschien een duidelijker beeld kan geven.

groeten,
Karel
dinsdag 4 november 2014 - 23:00
JJZ

JJZ

L.S.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zal een extra foto toevoegen die de standplaats weergeeft.
De grond is inderdaad gestabiliseerd, echter heb ik al een paar keer bij het planten van een nieuwe kamperfoelie er zand en klei uitgegraven en er een groot deel potgrond voor in de plaats gedaan. Of de grond droog of nat is, is lastig aan te geven. Aanvoer van regenwater zal via de opening moeten waarin de kamperfoelie staat, en door eventuele capilaire werking van de bodem. Maar heel droog zal het er niet worden, gezien er ook geen verdamping plaatsvindt.
Wortelruimte is er voldoende: de plant kan naar hartelust wortelen, er staat verder helemaal niets in de buurt (omtrek van drie a vier meter, alleen zal de plant dit moeten doen ónder de bestrating!


Met vriendelijke groet,
Jan

Struiken & Bomen

woensdag 5 november 2014 - 22:03
WiPe

WiPe

Ik vrees dat dat wortelen onder de bestrating het probleem is. Kamperfoelie is een bosplant en die houdt niet van stenige droge grond.
woensdag 5 november 2014 - 22:05
JJZ

JJZ

L.S.

Vandaar inderdaad mijn vraag of de plant last heeft van een tekort aan beluchting van de bodem.
Dat zou (kunstmatig) op te lossen zijn met beluchtingskokers o.i.d.
Iemand ervaringen mee?


Groet,
Jan
woensdag 5 november 2014 - 22:11
WiPe

WiPe

Het substraat onder de verharding is totaal ongeschikt voor kamperfoelie, dat los je niet op met beluchtingskokers.
woensdag 5 november 2014 - 22:35
Ginkgo

Ginkgo

Inderdaad, beluchtingskokers doen niet veel uit.

Onder de tegels zit gestabiliseerd zand, de plant gaat het zeker niet onder deze laag gaan zoeken. Ook al zou je beluchtingskokers gaan plaatsen, het zou niets uitdoen.
Een plant zal altijd rendabel groeien, maar wel een tot een bepaalde grens .

Maar waarom niet het doorwortelbare volume vergroten ? Op het eerste zicht kan ik aan de foto's zien dat er wel wat ruimte is om deze zone te vergroten. Een paar tegels wegnemen, mooi een gewenste vorm afslijpen en een boordsteen plaatsen. En dan alles binnen de boordsteen voorzien van een goed substraat waardoor de plant al wat meer 'slack' heeft ?
donderdag 6 november 2014 - 00:06
satomi

Satomi

Dat zou een mogelijkheid zijn, maar ik denk dat de, zo te zien geheel betegelde, omgeving veel te heet wordt in de zomer. Daar houdt kamperfoelie niet van. Zoals WiPe al aangaf, het is een echte bosplant.

Ik zou de plant meer beschutting van andere planten geven. Of niet op het zuiden plaatsen, maar op een plek waar de zon niet zo fel schijnt.
donderdag 6 november 2014 - 14:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon