menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kun je van kubus buxus bol buxus maken

Ga naar meest recente reactie

tiemsieb

Tiemsieb

Wij hebben een 5 tal exemplaren buxus in de tuin staan van een 10 jaar oud, ongeveer 1 meter hoog.. Nu had ik liever bollen gehad.Kan ik ze nog verknippen tot bol. Met veel geduld voor de groei bedoel ik.
Hoe doe ik dit het best. Gewoon de top eraf snoeien en kort houden? Dan rondom geleidelijk bijsnoeien ...of is dit onbegonnen werk?
woensdag 24 september 2014 - 21:44
jdcoster

Jdcoster

Als ik van stukken gerooide buxushaag die achteloos weggeworpen worden op het containerpark, mooie bollen kan maken in twee à drie jaar, dan moet dat ook lukken.
Ik plant enkele stukken samen met de groene kanten zoveel mogelijk naar buiten en begin te knippen.
Ze krijgen wel veel water, zeker wanneer ik er in de zomer moet planten.
Ik heb zo al enkele bollen en een golvende haag, golvend in de breedte en in de hoogte, gemaakt met dat afval.

Ik zou de scherpe hoeken volgende lente, net iets te diep, weg knippen en de zijvlakken in het begin ongemoeid laten. Die kale randen zullen nog hetzelfde jaar toegroeien. In twee jaar tijd zou je ongeveer al volume genoeg moeten hebben voor een bol.
woensdag 24 september 2014 - 22:06
Lino

Lino

Een containerpark waar je dingen mag meenemen...? Geluksvogel! Hier mag dat helemaal niet, zelfs niet als ik het heel lief vraag.
donderdag 25 september 2014 - 11:29
Figo

Figo

Tja, hier kon dat vroeger ook...en regelmatig goede spullen van meegebracht...betonplaatjes waar niks aan was, een splinternieuwe bladerenhark...ongelofelijk wat de mensen allemaal weggooien.
Nu mag het hier dus ook niet meer. Terwijl de gemeente toch niet meer moet betalen voor de "verwerking" van dat "afval"...Ze zouden het dus moeten aanmoedigen, dat "recycleergedrag"...

@ TS: ja dat kan dus...mits voldoende geduld. Zeker als ze zo groot zijn gaat het wel even duren voor je ze mooi rond hebt, als je ze een doormeter van 1 meter wil laten halen..
Hoe groot had je ze gewild? Als je bollen van 60 cm wil, kan je ze nu nog terugsnoeien tot een hoogter van 50-55 cm.
donderdag 25 september 2014 - 13:41
tiemsieb

Tiemsieb

de grote speelt niet echt zo een rol. Ben meer bang dat ze gaan doodgaan, nu ze al zo oud zijn.
Hoe diep mag je bij een buxus terugknippen? Hoe ver mag ik bvb die top inknippen zonder risico?
zondag 28 september 2014 - 21:03
Ginkgo

Ginkgo

Je kan buxus redelijk kort terugzetten hoor. Het is niet enkel de eenjarige scheuten die je mag afknippen. Je kan gerust tot in het houtige gewas snoeien. Wel zien dat er altijd wat blaadjes aan de plant blijven.

Je kan het misschien faseren over een 2-tal groeiseizoenen. Eerst knip je een deel in van de plant. Volgend groeiseizoen knip je het andere deel in tot op dezelfde hoogte. Zo speel je op zeker maar normaal kan het geen kwaad.

greetz,
Karel

zondag 28 september 2014 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon