menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom in tuin

Ga naar meest recente reactie

Stevish

Stevish

Hallo

Ik wil graag een inheemse boom achteraan mijn tuin, maar weet niet goed hoeveel ruimte ik hiervoor moet voorzien van de achterste schutting en zijdelingse schutting af.

Kan ik onder de boom ook nog heesters en of planten zetten of zal er weinig tot niets onder groeien? (of is dit afhankelijk van de boom zelf?)

Kandidaten tot hiertoe zijn: tamme kastanje, es, linde, kers.

Mijn moestuin is ook redelijk dichtbij waar de boom zou moeten komen, zou dit een probleem zijn? De boom zou aan de oostzijde van de moestuin komen, dus qua zon zou het niet zo'n probleem zijn.

Je merkt misschien wel dat ik niet zo'n kenner ben.

Alvast bedankt voor het advies!
dinsdag 16 september 2014 - 11:52
Polplastron

Polplastron

In België is het, voor zover ik weet althans, de regel dat hoogstambomen op minimum 2 meter van de erfscheiding moeten staan. Uitzonderingen kunnen bestaan in individuele gemeenten en dus kan je dat best even navragen om zeker te zijn.

Onder heel wat bomen groeit niet zo veel, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Misschien is het interessant dat je eens de juiste afmetingen van je tuin geeft en de plaats die je hebt om deze boom te plaatsen. De kenners hier op het forum helpen je dan wel weer verder!

Groeten,

Pol
dinsdag 16 september 2014 - 14:53
Stevish

Stevish

De tuin is ongeveer 14m breed en 17m diep. De boom zou (vanuit het huis gezien) links achteraan komen.

Zijn er bepaalde (inheemse) bomen waaronder wel meer kan groeien?

grts
Steven
woensdag 17 september 2014 - 09:56
jdcoster

Jdcoster

Lichtgebrek en gebrek aan voldoende vocht maken het de onderbegroeiing moeilijk.
Bomen met een open kruin die wat meer licht door laat zijn dus beter alsook bomen die minder oppervlakkig wortelen.
Af te raden zijn al zeker: dennen, lorken en sparren, beuken en berken.
Hier in de tuin staan er, zonder veel problemen, volop vaste planten en struiken onder de hoogstam-fruitbomen, onder de notelaars, Gleditsia, goudiep, Robinia, .
Kies voor de onderbeplanting ook vooral voor schaduwplanten en diep wortelende planten en vooral ook voor voorjaarsbollen.
woensdag 17 september 2014 - 10:32
Patrikc

Patrikc

bij de plantenzoeker van Velt is lichtdoorlaatbaarheid van de kruin een criterium

http://www.velt.be/plantenzoeker/pag656

Ik zou net als JDC een hoogstam-appelaar durven aanraden, mooie bloesem, lichte schaduw eronder (wel correct snoeien), en een mooie bonus in september
woensdag 17 september 2014 - 10:51
Stevish

Stevish

Bedankt Patrikc,

De linde heeft volgens de plantenzoeker de voorkeur. Geeft linde geen kleverige druppeltjes door de bladluizen ofzoiets?
woensdag 17 september 2014 - 11:22
jdcoster

Jdcoster

Hier in de tuin staan er drie linden en ik heb er nog nooit problemen in die zin mee gehad. De onderbeplanting moet wel wat meer concurreren met het nogal dichte wortelgestel ... .
Voorts zijn linden prima nectarleveranciers voor hommels en bijen, iets wat ook aandacht verdient.
Ook een interessante boom in dit verband is de Sophora, of Jap. honingnboom ( diep wortelend, open en brede kruin, nectarleverancier op een moment dat er al niet veel meer te halen valt voor de bijen ... .)
woensdag 17 september 2014 - 11:53
Patrikc

Patrikc

mijn ervaring met lindes (niet gebaseerd op wetenschappelijke waarneming eerder een elgemene indruk): lindes in straten of parkings: bladluizen, lindes in tuin, park, veld, weide: probleemloos.

Gezien de afmetingen van uw tuin vind ik een linde te ambitueus.
woensdag 17 september 2014 - 12:15
Arico

Arico

Zoals jdcoster al zei is het bij wet voorgeschreven dat een (hoogstam)boom op 2 meter van de schutting moet staan. Dit verschilt echter van gemeente tot gemeente en je kan ook een mondelinge afspraak regelen met je buur om ze eventueel dichter te plaatsen.

Qua onderbeplanting doen hosta's het zeer goed in de schaduw. Vocht zou niet zo'n probleem moeten zijn. Er is nieuw onderzoek gedaan naar de waterhuishouding van planten nl. dat deze tijdens de nacht water uit diepere lagen opzuigen en terug in hoger gelegen lagen dumpen om tijdens de dag terug op te nemen. M a w onderbeplanting profiteert hiervan.

Ook moet je oppassen met bladval in het najaar. Sommige boomsoorten bevatten stoffen in hun bladeren die onderbegroeiing tegen gaan (concurrentie uit de weg ruimen)
woensdag 17 september 2014 - 12:40
Stevish

Stevish

Welke boom zou meer passen in mijn tuin qua afmetingen?

woensdag 17 september 2014 - 12:59
Patrikc

Patrikc

Arico, naar dat onderzoek zou ik wel eens een link willen zien...
(eerlijk gezegd ik twijfel er aan of dat wel bestaat, sorry)

Stevish: een apppelboom.
woensdag 17 september 2014 - 13:03
Stevish

Stevish

Heb ik ook al aan gedacht, maar ik was sowieso van zin om laagstam appelbomen te zetten lang mijn moestuin... sluit natuurlijk niets uit
woensdag 17 september 2014 - 13:05
Arico

Arico

Hydraulic lifted water, eerste link die ik tegen kwam:

http://www.cell.com/trends/ecology-evolution/abstract/S0169-5347(98)01328-7

Het staat ook tussen de wetenschappelijke artiekelen
woensdag 17 september 2014 - 13:32
WiPe

WiPe

Wat bomen en onderbeplanting betreft zijn er genoeg soorten die aangepast zijn aan dergelijke omstandigheden.
Beperkende factor is licht, water en de strooisellaag.
Bomen die weinig licht doorlaten, laten weinig variatie toe in de onderbegroeiing.
Onder sommige bomen wordt de bodem vrij droog, wat minder variatie toelaat in de onderbegroeiing.
Maar de strooisellaag is veel belangrijker. Soorten met slecht verterend strooisel en een beperkte humusopbouw, zoals veel coniferen laten weinig onderbegroeing toe. Andere soorten, die vlot verterend strooisel hebben dat dan ook nog eens het humusgehalte in de bodem verbeterd, zoals bv lindes, hebben een rijkere onderbegroeiing.
Maar zelfs onder grote coniferen kun je nog een en ander kwijt, als je maar de juiste soorten kiest.

Wat lindes betreft: er zijn een aantal kleinere soorten die zeker de moeite zijn in de tuin zoals bv Tilia henryana, Tilia insularis of Tili 'Harold Hillier'. De eerste bloeit pas in september, wat ook interessant is voor bijen. De twee andere bloeien zeeeeer rijk.
woensdag 17 september 2014 - 13:45
Stevish

Stevish

Hartelijk bedankt voor je antwoord WiPe, ik denkt toch dat het één van de lindes zal worden. Stel ik wil een bepaalde linde, kan ik hiervoor in een tuincentrum terecht, of zal ik een boomkwekerij moeten aanspreken?
woensdag 17 september 2014 - 13:51
Lino

Lino

Ik wilde nog even zeggen dat je zeker geen es (fraxinus excelsior) moet nemen.
Prachtige boom, dat wel, maar alles wat daar in de buurt staat gaat kapot door uitdroging. (deze zomer geconstateerd)
Gelukkig heb je voor linde gekozen.
woensdag 17 september 2014 - 16:42
Stevish

Stevish

Bedankt voor het advies Lino! Ik heb ergens in mijn tuin wel een verwilderde jonge es staan (3 jaar ofzoiets) ik dacht hem nog ergens over te planten omdat ik het zonde vind van de boom, maar ik wist niet dat hij zo gulzig is. Jammer, is één van mijn favorieten...

Misschien toch maar stiekem ergens anders gaan planten
woensdag 17 september 2014 - 17:16
WiPe

WiPe

Je kan een groot aanbod aan lindes vinden bij Pavia in Deerlijk. www.pavia.be
woensdag 17 september 2014 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon