menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte moerbei bloedt kleine witte larven en witte schimmel

Ga naar meest recente reactie

thambar

Thambar

Hoi allemaal,

Sinds begin dit jaar ben ik verhuisd. In de tuin heb ik drie zwart moerbei-bomen staan die zijn geënt. Heb ze begin van de winter gesnoeid en ze zijn deze zomer ontzettend goed uitgelopen en hebben een vol, groen dak. Ik denk dat ze zo'n 10 jaar oud zijn. Gisteren zag ik dat één boom bloedt (sap tot op de grond) en bij de ent bovenin zat een soort bruine stroop. Die heb ik weggespoten met water en daarna wat zachte bast weggehaald. Ik zag daar een paar kleine, witte wormpjes/larven rondkruipen. Heeft iemand enig idee wat dit is? De andere twee bomen bloeden licht (niks mee gebeurd) en hebben op plekken waar ooit zijtakken zijn gesnoeid een lichte, witte schimmel. Zie foto's hieronder.

Struiken & Bomen

maandag 15 september 2014 - 21:05
thambar

Thambar

Dit is een foto van de schimmel. Zit op meerdere plekken op de boom waar ooit zijtakken zijn gesnoeid.

Struiken & Bomen

maandag 15 september 2014 - 21:06
thambar

Thambar

En dan nog eentje: op één boom zaten pissebedden onder losse bast.

Struiken & Bomen

maandag 15 september 2014 - 21:06
WiPe

WiPe

Ik zie alleen maar afgegrendelde snoeiwonden. De beestjes zitten in rot hout, dat volledig geïsoleerd is van het onderliggende gezonde hout.
Bij de onderste foto is de snoeiwonde erg groot en is de stam mee beschadigd. daarom sterft een deel van het hout van de stam mee af. Maar ook daar is er een afgrendeling gevormd tussen het rotte en het gezonde hout.

In principe kan je hier niks meer aan doen. Als je het rotte hout zou proberen weg te halen, loop je het risico dat de afgrendelingszones doorbroken worden.
dinsdag 16 september 2014 - 09:53
thambar

Thambar

Ha WiPe,

Bedankt voor je antwoord. Het snoeien is door de vorige bewoners gedaan maar de boom ziet er zo heel gezond uit. Mag ik uit je antwoord opmaken dat het geen kwaad kan voor de boom (m.a.w. niet doorgaat) en ik het vooral zo moet laten zoals het is?

Groet, Bart.
dinsdag 16 september 2014 - 09:58
WiPe

WiPe

Nee, je kan daar uit opmaken dat je niks kan doen aan het houtrot. Maar als ik de fotos op het andere forum bekijk, dan heb ik toch de indruk dat de takken een slechte vergroeiing hebben met de stam. Daardoor zouden ze kunnen uitbreken. Dat kun je vermijden door de takken uit te lichten; in de zomer een paar takken inkorten tot op een gezonde zijtak. let er op dat je niet te hard snoeit: moerbei heeft de neiging om veel waterloten te vormen. Waterloten zijn sterke scheuten die oa kunnen ontstaan als reactie op sterke snoei. Waterloten hebben een slechte vergroeiing met de stam.
dinsdag 16 september 2014 - 11:00
thambar

Thambar

Je doelt op foto's op het forum van groeninfo.com?

Bedankt voor de tip. Ik heb de plaatselijke boomkweker al ingeseind om eens langs te komen.

Alle drie de bomen hebben volgens mij vanuit daar waar ze geent zijn een aantal flinke basistakken. Die zie je ook op de foto. Hoe maak je op dat die misschien een slechte vergroeing hebben? Die takken groeien nl. al 10 jaar op die stam? Gaat het zich dan om de zwaarte van al hun zijtakken waardoor de tak kan uitbreken? Die basistakken hebben flink veel uitschieters. Je bedioelt dat ik die moet terugsnoeien? Dat is exact wat ik begin dit jaar heb gedaan.

En wat denk je van het bloeden van de boom? Waardoor wordt dat veroorzaakt?
dinsdag 16 september 2014 - 12:52
WiPe

WiPe

Ik ga er niet van uit dat die takken een slechte vergroeiing hebben, ik ben er bijna zeker van. Aan de basis van die takken zit een bijna loodrechte horizontale lijn, alsof de stam ooit recht is afgesnoeid en dat de takken daaruit zijn uitgeschoten. De nieuwe takken overgroeien het snoeivlak, maar ze vergroeien er niet mee.
Terugsnoeien van die uitschieters is waarschijnlijk wat ik bedoel (ik kan op de foto's maar delen van de boom zien, niet de hele kruin). Bij snoei in het voorjaar gaat de boom sterk uitlopen op slapende ogen en dus waterlot vormen. Snoei in de zomer stimuleert die slapende ogen veel minder.
Wat de boomkweker betreft: doorgaans weten boomkwekers zeer veel over het vermeerderen en het opkweken van jonge bomen. Het onderhouden en snoeien van grotere bomen is een ander vak. Ik weet dus niet of hij de aangewezen man is om jou advies te geven.
Dat bloeden zou het gevolg kunnen zijn van een bacteriële aantasting in het hout. Dat verzwakt enerzijds het hout een beetje, maar beschermt anderzijds de boom tegen andere, meer agressieve aantastingen. Ja kan daar best afblijven. Alles wat je zou kunnen doen om dat te 'behandelen' zet de deur open voor andere problemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 16 september 2014 - 20:24
thambar

Thambar

Hoi Wipe,

Fijn dat je antwoord. Ik zoek me te pletter op google en jij geeft me goede antwoorden. Tav je opmerkingen: het zijn allemaal geënte bomen, dus ze hebben allemaal een onderstam van een ander soort. Dat verklaart waarom het lijkt alsof de stam ooit recht is afgezaagd. Overigens staat deze bovenkant er helemaal horizontaal op, leunt niet over naar een kant, is niet instabiel of wat dan ook. Het zijn volgens mij allemaal heel degelijke bomen. Dus ik maak me er niet zon zorgen over, maar wil wel weten wat het bloeden betekent en wat de larven zijn. De boomkweker geeft overigens aan dat moerbeien vaak in de nazomer met wat hogere temperaturen bloeden, vooral bomen die geënt zijn en dan op de plek waar ze geënt zijn. Dat is bij mij bij allen het geval. Ze hebben noot eerder gebloed en zijn echt flink uitgesprongen met een flink bladerdek. Zal zo eens een totale foto zoeken. Enige wat ik nog niet weet is wat de witte larve voor soort is zodat ik die evt kan bestrijden.
dinsdag 16 september 2014 - 22:08
Bombycilla

Bombycilla

Enige wat ik nog niet weet is wat de witte larve voor soort is zodat ik die evt kan bestrijden.

Bestrijden is niet nodig,ze zijn het gevolg van de rotte plek niet de veroorzaker
donderdag 18 september 2014 - 11:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon