menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten boomstruik in plantenbed

Ga naar meest recente reactie

cvandervelpen

Cvandervelpen

Ik had graag wat informatie gehad over een paar bomen/struiken die ik in mijn tuin zou willen plaatsen. Ik heb een plan voor mijn tuin maar over 2 struiken/bomen heb ik een beetje mijn twijfels.
In bijlage een foto van een stuk van mijn tuinplan. De witte vlakken zijn terassen. Het zwarte is mijn huis.
Op nummer 27 zou ik een Cornus Milky Way of een Cornus Kousa "Madame Butterfly" willen planten. Op nummer 28 een Davidia Involucrata 'Vilmoriana'. Ik vraag mij echter af hoe het wortelgestel van deze bomen/struiken zich ontwikkelt want ik zou niet willen dat deze mijn terrassen omhoog duwen. Naar ik gelezen heb kunnen deze bomen redelijk hoog worden? Kan ik deze als struik snoeien en dus klein houden?

Heeft iemand ook een idee door welke boom/struik ik de Davidia Involucrata 'Vilmoriana' zou kunnen vervangen? Het plantencentrum waar ik normaal ga kan deze niet leveren. Misschien zijn er mooie alternatieven voorhande?

Alvast bedankt voor de informatie

Chris

Struiken & Bomen

zaterdag 13 september 2014 - 16:56
Ginkgo

Ginkgo

Dag Kris,

Ik zou me geen zorgen maken ivm de opdruk van je terras hoor. Dit worden inderdaad redelijk grote heesters. Maar echt een terras opdrukken gebeurd enkel bij bomen die zware gestelwortels vormen. Ik veronderstel dat de planten ook wat op een afstand van het terras staan, aangezien cornus kousa toch redelijk breed kan uitgroeien. Cornus laat snoei zeer gemakkelijk toe dus dit kan perfect op het juiste tijdstip en op de juiste manier . Waarom een alternatief zoeken voor de Davidia ? Vraag eens bij een kweker in de buurt, die heeft dat zeker staan ! (zal misschien ook wat goedkoper zijn als bij een plantencentrum.

mvg,
Karel
zaterdag 13 september 2014 - 20:52
Tuinprins

Tuinprins

Davidia is geen heester maar een boom ...

Of deze planten jouw terrastegels opdrukken is afhankelijk van de afstand tussen plant en tegels.

Houd er rekening mee dat het blad van Davidia een bepaalde geur heeft. Sommige mensen vinden het ruiken als kattenpis. Zelf vind ik het ruiken naar brandnetels. Geur is een individueel iets en wat de een lekker vindt ruiken, vindt de ander onaangenaam. Ik zou me er van verzekeren dat je eerst het blad van deze boom hebt geroken alvorens er een te planten. De geur van Davidia bladeren is het meest pregnant in mei/juni/juli, daarna wordt het duidelijk minder maar is zeker niet afwezig.

Davidia wordt veelal in de volle grond gekweekt omdat potcultuur niet altijd even gemakkelijk is. Veel tuincentra willen niets van doen hebben met planten uit de volle grond en bieden deze dus niet aan. Vanaf november moet je bij een goed gesorteerde boomkwekerij (met particuliere verkoop) zonder al te veel moeite aan een Davidia kunnen komen. Verder: het verschil tussen Davidia involucrata en Davidia involucrata vilmoriana is botanisch van aard. Voor 99,9% van de mensheid is er geen verschil tussen deze twee bomen.

Alternatieven voor Davidia: Acer griseum, Acer palmatum soort (meerstammig) Cercis siliquastrum, Stewartia pseudocamellia, Styrax japonicus.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 september 2014 - 08:53
cvandervelpen

Cvandervelpen

Bedankt voor de informatie. De heesters zouden op + 1.5m van alle verhardingen worden geplant. Onder de rond de Davidia komen de volgende planten (24-25-26 op het plan):
- Anaphalis triplinervis
- Panicum virgatum 'heavy metal'
- Stokesia laevis 'Silver Moon'

Onder en rond de Cornus komen (19-20-21 op het plan)
- Lavandula Intermdia (x) 'Dutch'
- Camassia leichtlinii 'Caerulea'
- miscanthus sinensis gracillimus
- Gaura lindheimeri ‘whirling butterflies’



Misschien wat druk?

Ik ga ook zeker de alternatieven voor de Davidia in overweging nemen want ik vind dat een tuin toch ook lekker moet ruiken.

Nog eens bedankt.'

Chris
zondag 14 september 2014 - 12:26
WiPe

WiPe

Op dat plan geef je geen schaal en geen oriëntering. Dat lijkt me toch noodzakelijk om een degelijk advies te kunnen krijgen.

Davidia wordt een grote boom. Hier in de tuin is die toch een kleine twintig meter hoog. ik vraag me af of dat echt is wat je wil.
zondag 14 september 2014 - 21:33
cvandervelpen

Cvandervelpen

Oeps. je hebt gelijk. Een schaal is natuurlijk belangrijk. De 2 zitruimtes zijn beide 3m breed op 4m lang en de twee paden op het plan zijn 1m breed. De bovenkant van het plan is de zuidkant.

Als de Davidia zo hoog kan worden dan is dit niet meteen wat ik wil nee. Veel te hoog zo kort bij het huis. Ik zou iets willen dat controleerbaar blijft zonder dat mijn terassen en paden worden omhoog gedrukt door de wortels. Af en toe eens een snoeibeurt zie ik wel zitten om dit te verwezenlijken. Zoals je ziet zouden de heesters ook wat voor schaduw kunnen/moeten zorgen voor die zuidkant.

Bedankt

Chris
maandag 15 september 2014 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon