menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptusboompje Nog te redden of niet

Ga naar meest recente reactie

Den89

Den89

Weet jij het wel?

Hier ben ik dan al, zoals ik al zei: "Soms ben ik niet de meest verstandigste"!

Ik heb mij een klein anderhalf jaartje een eucalyptusboompje aangeschaft (ik weet niet juist welke deze heette) want ik had er 2 gekocht, maar 1 ervan was paar weken later al "dood" zullen we maar zeggen. Het 2de boompje had ik dus een zeer mooi plekje gegeven maar te dicht bij de schotten waardoor er alleen aan de voorkant mooi bladeren kwamen en aan de achterkant niks. Op zich ging dit boompje echt mooi vooruit en had voor mij zelfs al de hoogte bereikt wat ik wou hebben. alleen wou ik een mooi vol boompje hebben, dus wist ik niet beter dan vorige maand (augustus),
het boompje voorzichtig uit te graven en een meter vooruit terug in de grond te zetten. Het boompje was wel goed in de hoogte maar toen ik deze uit de grond haalde viel mij op dat dat de wortel nog steeds hetzelfde was als toen ik het boompje kocht.. ondertussen ziet mijn boompje er maar slecht uit, nadat ik deze heb verplaatst. nu hoop ik of iemand aan de foto's kan zien of deze nog te redden valt en hoe of dat ik weer van voren moet beginnen en een nieuw boompje moet gaan halen..

PS: hoop dat foto's duidelijk genoeg is voor de kenners, heb namelijk met gsm getrokken en zie dat kwaliteit niet echt schitterend is, laat me anders weten als er betere foto's moeten gemaakt worden.

Alvast bedankt,
dennis

Struiken & Bomen

vrijdag 5 september 2014 - 11:01
RdB

RdB

Een zeer beroerde foto, niet alleen door gsm maar vooral door tegenlicht. Special effects daargelaten, altijd fotograferen met de zon in de rug. Los daarvan heb je een slecht moment gekozen om hem te verplaatsen, had je beter mee kunnen wachten. Verder is het afwachten, wellicht loopt hij in de lente toch weer uit.

Ruud
vrijdag 5 september 2014 - 11:19
Den89

Den89

ik dacht het wel dat die foto niet veel was.. daarom even een nieuwe pic. maar dan nog is dat niet met zekerheid te zeggen zeker? Wel spijtig ik was al blij dat deze zo goed ging.. kan ik het herstel misschien beetje helpen door takjes of takken te knippen of lijkt het je beter er gewoon helemaal niet aan te komen? Bedankt alvast voor je reactie!

groeten,

dennis

Struiken & Bomen

vrijdag 5 september 2014 - 11:33
RdB

RdB

Nee, ingrijpen in de takken heeft nu geen zin meer. Het enige waar ik me echt wat zorgen om maak is het gebrek aan groei bij de wortels. In wat voor soort grond stond/staat de plant? Het komt wel voor dat de plant geleverd wordt in b.v. harde klei, omdat de plant vervolgens in b.v. goede tuingrond komt overbrugd de plant deze grens niet.

Ruud
vrijdag 5 september 2014 - 15:41
Tuinprins

Tuinprins

Eucalyptus kan maar heel kort in een pot staan. Het is een bomensoort die snel 'draaiwortels' ontwikkelt. Dit zijn wortels die de vorm van de pot volgen en uitgeplant in de volle grond rondjes blijven maken. Ze willen niet goed uitwortelen. Daarom kunnen Eucalyptussen het beste als jonge plant worden geplant.

Eucalyptussen zijn zeer slecht te verplanten. Eenmaal geplant moeten ze met rust gelaten worden.

Jouw Eucalyptus is vermoedelijk Eucalyptus gunnii. Het is een matig winterharde Eucalyptus die bij matige vorst het loodje legt.

Eucalyptussen kunnen regenereren vanuit oud hout maar ik denk dat jouw plant ten dode is opgeschreven.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 september 2014 - 07:31
Den89

Den89

hey,

sorry voor de nogal late reactie, heb het nogal druk gehad! dus bij deze wil ik jullie wel al bedanken voor jullie mening. Ik ga ze toch laten staan (in de hoop dat...) tot de volgende lente, moet er tegen dan geen verandering in komen, is dat alweer een leer les geweest en zal ik me met spijt een nieuw moeten halen!

groeten,

Dennis.
woensdag 10 september 2014 - 10:01
jdcoster

Jdcoster

Of dan toch niet beter een boomkiezen die gegarandeerd opgewassen is tegen strenge winters?
woensdag 10 september 2014 - 14:15
braze

Braze

Hoi allemaal

ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken en het verhaal van de tuinprins

bevestigen ik heb zelf ooit een Eucalyptus gunnii in de de grond gezet en het

stond er goed maar mijn vrouw vond hem te hoog en te dicht bij het huis

staan en zij vond het beter als hij meer naar achter werd verplaatst zo

gezegd zo gedaan althans ingedachtte want in pratijk viel het reuze tegen

de penwortels moesten doorgestoken worden om hem er uit te krijgen

en dat was gelijk einde verhaal einde boom .

deze zijn of dood /of bijna afgestorven .

je kunt dus beter opnieuw beginen of wel met veel geduld zelf kweken uit zaad

gaat redelijk snel en goed of maar gelijk een hele nieuweboom .

de witte soorten zijn het sterkst de snelle groeiers leven niet eewig dus voor lang

plezier deze puntje,s meenemen in de vervolg keuze .



Mvg


braze .
zondag 14 september 2014 - 00:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon