menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende lage haag onder eikenbomen

Ga naar meest recente reactie

Ton209

Ton209

Heeft iemand een suggestie wat voor haag ik het beste kan aanplanten:
-groenblijvend
-redelijk laag dwz ca 80 cm hoog, maximaal 1m
-onder eikenbomen
-winterhard
-bestand tegen wind
-op zandgrond
-ondoordringbaar voor zaden van omliggende percelen

Gaat om 75m dus ook prijsplaatje speelt mee.
woensdag 3 september 2014 - 12:07
gmtaalm8

Gmtaalm8

Je vraagt nogal wat. Een ondoordringbare haag onder een boom een eik nog wel. Het hangt van de eik af hoe ondoordringbaar de haag zal zijn. Dat geldt voor elke haag. Hoe dichter je bij de stam van de boom komt deste dunner de haag zal zijn. Zaden tegen houden met een haag of muur of schutting van 80cm is nog nooit iemand gelukt. Het enige dat je er mee kunt is het zicht op het achter liggende gebied gedeeltelijk vermideren of ontnemen. Onder de bomen zal elke haag achterblijven in groei en ontwikkeling.

Soorten die in aanmerking komen zijn:

Taxus
Hulst
Schijnhulst
Buxus
Thuja
Bladhoudende berberis (julianae)
Er zijn er vast nog meer. Het hangt van de plaatselijke omstandigheden af eat er nog meer kan.

Succes met je zoektocht!
woensdag 3 september 2014 - 12:39
LucM

LucM

Ik heb hier zandgrond in de Kempen en het enige wat onder mijn eiken goed groeit is Laurier, Taxus en Rhododendron.
woensdag 3 september 2014 - 16:38
Wannus

Wannus

Grote bomen zuigen heel veel water op . En bij regen komt het water
meestal niet bij de onderbeplanting . Dus is het volgens mij zeer
riskant , en dan nog over een afstand van 75 meter.
woensdag 3 september 2014 - 20:35
WiPe

WiPe

Hulst, taxus en schijnhulst. Berberis zou misschien ook nog kunnen. Hou er rekening mee dat de haag minder goed dicht zal groeien als de standplaats te donker is. En gebruik voldoende kompost bij aanplanting.
woensdag 3 september 2014 - 21:12
Tuinman65

Tuinman65

Wij hebben ergens een haag van Rhododendron staan op een meter van de stammen van moeraseiken in leivorm en die doen het prima.
En dit op zeer droge grond.
Leo
woensdag 3 september 2014 - 23:36
Patrikc

Patrikc

Leo, een leivorm kan je toch onmogelijk vergelijken met de kruin van een vrijgroeiende eikenboom.
In een eikenbos groeit buiten eiken niet veel, dus succes is geenszins verzekerd.

Taxus, hulst, rhododendron zijn het proberen waard.

Ton209, maak u toch ook maar niet de illusie dat eender welke haag het inwaaien van onkruidzaden zal voorkomen.
woensdag 3 september 2014 - 23:52
WiPe

WiPe

Aangezien het kruin- en wortelvolume in verhouding staan tot mekaar, is niet alleen de kruin van leibomen kleiner. Ook hun wortelmassa is veel kleiner dan van vrij uitgroeiende bomen. Dat in een eikenbos niet veel groeit is mijn inziens niet correct. Beuken laten weinig onderbegroeiing toe, maar eiken???

En nu ik er aan denk, Prunus lusitanica, Portugese laurierkers is ook bruikbaar.
donderdag 4 september 2014 - 18:14
Tuinman65

Tuinman65

De kruin van de eiken zal al zeker geen probleem geven maar de wortelmassa is wel echt een concurrent voor die Rhodo's.
Die leibomen zijn hooguit een halve meter breed maar die wortels groeien echt wel veel verder uit.
En dat gaat toch heel goed samen.
En dat kruin- en wortelvolume van gewone bomen altijd in verhouding staan tot mekaar is ook niet altijd waar.
Leo
donderdag 4 september 2014 - 23:31
pplakke

Pplakke

ik heb hier op street view een voorbeeld rhodo's haag onder bos toestand.
het gaat maar ook niet perfect zo als je ziet .

copy dit op google

/Oude+Schrieksebaan+67,+2820+Bonheiden

klik dan bovenaan op de map op kadertje street view en je ziet het.

misschien is een eiken haag ook een optie ?
staan er jonge gekiemde eiken onder ?
als die er niet staan kan je best iets niet levend nemen .
zo als een takkenwal .
vrijdag 5 september 2014 - 07:14
WiPe

WiPe

En dat kruin- en wortelvolume van gewone bomen altijd in verhouding staan tot mekaar is ook niet altijd waar.
vrijdag 5 september 2014 - 10:11
Ton209

Ton209

Een eikenhaag is geen alternatief omdat ik een groenblijvende haag zoek.

Vwb de suggestie van de Portugese laurierkers: heb nog wat zitten googlen en dan krijg ik mijn bedenkingen bij de winterhardheid, ook omdat het ter plaatse hard kan waaien.
vrijdag 5 september 2014 - 10:48
RdB

RdB

Onder mijn eiken houden Taxus, Laurierkers, Lonicera nitida, Liguster en Hulst het uit. Gelukkig zijn eiken zeer tolerant tegenover ondergroei, dit in tegenstelling tot b.v. beuken. Rhododendron kan wellicht ook maar dan moet de grond ter plaatse wel zuur zijn en dat is bij mij niet het geval.

Ruud
vrijdag 5 september 2014 - 11:16
WiPe

WiPe

Winterhardheid van Portugese laurierkers is geen probleem.
vrijdag 5 september 2014 - 13:33
LucM

LucM

Klimop groeit ook goed in een eikenbos. Zonder snoeien groeit dat zelfs tot in de toppen van de bomen zelf.

Hulst is ook geen probleem maar dat vormt geen dichte haag.
vrijdag 5 september 2014 - 16:07
Tuinman65

Tuinman65

WiPe, toen wij hier kwamen wonen zaten de Picea van het bos naast onze tuin tot op ongeveer 1 meter van de perceelgrens.
De wortels daarentegen zaten tot 5 meter ver in onze tuin.
We hebben dat opgelost door die wortels door te hakken op de grens en een barrière in te graven.
De Picea houden we in het bos door ze min of meer te scheren als een hoge haag.
Hier was dus zeker sprake van een wanverhouding
Leo
vrijdag 5 september 2014 - 21:51
WiPe

WiPe

Dat bewijst niet dat kruin en wortels niet met mekaar in verhouding staan, maar wel dat je geen zicht hebt op die verhouding. Het is een al lang achterhaald idee dat de wortels even ver zouden reiken als de kruin.
zaterdag 6 september 2014 - 00:36
Tuinman65

Tuinman65

Lees nog eens na wat je schreef op 4/9 om 8.14h. Zo kan je er je altijd gemakkelijk uit praten.
Leo
zaterdag 6 september 2014 - 23:17
WiPe

WiPe

Dju zeg, dat ik zoiets simpel nog moet uitleggen. Dat ik dat nog moet meemaken.


Goed dus. Een leiboom heeft een kleinere kruin (minder bladmassa) dan een vrij uitgroeiende boom. Daardoor is het wortelvolume van een leiboom veel kleiner dan van een vrij uitgroeiende boom. (Ah ja, want de grootte van de kruin en het wortelvolume staan in verhouding tot elkaar.) En dus geeft een leiboom minder wortelconcurrentie dan een vrij uitgroeiende boom.

Dat de grootte van de kruin en de wortels in verhouding staan met mekaar betekent niet dat de wortels even ver groeien als de kruin. Dat laatste is prietpraat uit de lagere school.

Voila, ik hoop dat dat simpel genoeg uitgelegd is, zodat jij dat nu ook kan begrijpen.

Zonder dank
zondag 7 september 2014 - 22:18
Tuinman65

Tuinman65

Mij beschouwen als een nitwit kan je proberen maar om helemaal je gelijk te halen ga je toch met andere argumenten moeten komen.



Leo
zondag 7 september 2014 - 23:53
WiPe

WiPe

toen wij hier kwamen wonen zaten de Picea van het bos naast onze tuin tot op ongeveer 1 meter van de perceelgrens.
De wortels daarentegen zaten tot 5 meter ver in onze tuin.



Als de boom het regeltje niet volgt en de wortels verder groeien dan de kruin, wat is er dan fout? De boom?
Of het regeltje???

maandag 8 september 2014 - 17:19
RdB

RdB

Dat is sterk afhankelijk van je beroepsachtergrond. Volgens een ambtenaar zal het zeer zeker de boom zijn die fout zit, hij meldt dit onmiddellijk aan de politiek met het verzoek om meer regels om dit in de toekomst te voorkomen...

De rest van de mensheid geeft wellicht het regeltje de schuld

Ruud
maandag 8 september 2014 - 18:52
vloeiende

Vloeiende

@lucm
Ik zal proberen morgen een foto te plaatsen van mijn hulsthaag onder eiken en vraag je dan of jij daar kan doorkijken.
Deze plant is daar zeer geschikt voor en is zeer goed winterhard, ook bij oosten of noordenwind hetgeen Portugese laurier soms moeilijk verteerd als het een open vlakte is toch.
maandag 8 september 2014 - 22:28
Tuinman65

Tuinman65

Wim, hou eens op met
Leo
maandag 8 september 2014 - 22:54
WiPe

WiPe

Oei Leo, zo onbeleefd.
dinsdag 9 september 2014 - 16:44
Ton209

Ton209

Mag ik iedereen danken voor hun adviezen.

DISCUSSIE GESLOTEN.

dinsdag 9 september 2014 - 17:08
leerling

Leerling

De Prunus lusitanica in de tuin van mijn vader heeft de -10 winter een paar jaar terug niet overleefd. (Droge kempische zandgrond. Beschermd door betonplaten.) Stond nog wel pas het tweede jaar op die plaats.

Na in Wales de ravage gezien te hebben die zichzelf uitzaaiende Rhododendrons kunnen aanrichten (en dat zijn voor zover ik weet alle Rhododendrons) heb ik een grondige hekel gekregen aan die planten. Hele heuvelrijen bedekt met niets dan rhododendrons waar vrijwel niets anders meer leeft zijn geen prettig zicht. Ik heb meegedraaid met het "rhody bashing" programma van de National Trust, maar het gaat nog vele jaren duren voor ze dat probleem onder controle gaan krijgen. Ook in mijn tuin duiken regelmatig zaailingen op.

Nog een mogelijkheid is de zilverbes (Elaeagnus x ebbingei). Zie
http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/elaeagnus_ebbingei.htm en http://www.pfaf.org/user/cmspage.aspx?pageid=61
Wel proberen planten op eigen wortel te krijgen, omdat je anders constant de zijscheuten van de onderstam moet wegsnoeien.

Als je graag gratis wat jonge hulstplantjes hebt, kom maar halen. Ik heb ze nog niet geteld, maar een goed dozijn kan je zo krijgen. (Daarmee zet je nog lang geen 75m vol, maar het drukt allicht de prijs van het eindresultaat.)

Zoek je een strakke haag met allemaal dezelfde planten? Misschien is een gemengde haag ook interessant?
woensdag 10 september 2014 - 23:34
Tuinman65

Tuinman65

Met Rhododendron zaailingen zal het hier wel zo'n vaart niet lopen.
Nooit heb ik het ervaren als een lastige zaailing en wanneer het toch moest gebeuren gewoon een Rhodokweker bellen.
Die zal ze met plezier komen uitsteken.
Zaailingen van Cornus zijn een veel groter probleem want die wringen zich overal tussen en probeer die dan maar eens uit te trekken.

Leo
donderdag 11 september 2014 - 23:24
Ton209

Ton209

Ik heb besloten een aarden wal te creeren van 40-50 cm hoog waarin Lonicera nitida 'Maigrün' wordt aangeplant.
Erg winterhard, groenblijvend, vormt een dichte begroeiing, groeit ook in minder voedzame grond en in de schaduw, niet duur.

vrijdag 12 september 2014 - 12:53
deHaan

DeHaan

Met die aarden wal wel een paar meter van de bomen blijven.
vrijdag 12 september 2014 - 17:10
Ton209

Ton209

Was eigenlijk van plan de wal aan te laten sluiten op de bomen zodat 1 kant een stukje in de wal valt. Geeft dat mogelijk problemen voor de struikkamperfoelie, of de boom, of beide?
vrijdag 12 september 2014 - 19:10
deHaan

DeHaan

Dan loop je een goot risico dat de boom dood gaat.
vrijdag 12 september 2014 - 20:52
WiPe

WiPe

Ik zie ook het voordeel van die wal niet. Je kan er het onkruidzaad niet mee tegen houden. En de planten die er op moeten gaan ook veel sneller last krijgen van droogte.
vrijdag 12 september 2014 - 21:11
vloeiende

Vloeiende

Foto van hulst onder eik, wel hoger dan 80cm maar zoals je ziet het kan. Hopelijk is de foto er bij.

Struiken & Bomen

vrijdag 12 september 2014 - 21:51
vloeiende

Vloeiende

Misschien iets duidelijker

Struiken & Bomen

vrijdag 12 september 2014 - 21:52
Tuinman65

Tuinman65

Bovendien is Lonicera niet volledig winterhard.
2 winters geleden waren die op veel plaatsen serieus ingevroren.
Ze herstellen er zich wel van.
Leo
vrijdag 12 september 2014 - 21:55
Ton209

Ton209

De reacties op Lonicera nitida Maigrun hebben mij doen twijfelen.
Ben nu uitgekomen op Cotoneaster Coral Beauty.
zaterdag 13 september 2014 - 16:44
Tuinman65

Tuinman65

En hoe ga je daar een haag van maken?
Wel een heel interessante plant om te laten groeien op een berm en wanneer die berm niet al te breed is en kort bij de eiken kan het volgens mij weinig kwaad doen aan die eiken.
Die Cotoneaster is een heel sterke plant maar vooral het eerste jaar toch regelmatig gieten in droge periodes.
Al is dat op een berm niet zo makkelijk of je zou een druppeldarm moeten installeren.
Leo
zaterdag 13 september 2014 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon