menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte Hibiscus syriacus

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

In mijn voortuin heb ik meerdere hibiscussen staan, de meeste lila, roze en blauw.
Ze zaaien zichzelf ook uit, en je krijgt dan planten met mengkleuren, wat eigenlijk
wel logisch is. Tot mijn verbazing kwam er een paar jaar geleden een hibiscus op,
die helderwitte bloemen gaf, zonder rood hart. Desgevraagd zei iemand dat het met
de hoeveelheid zon te maken zou hebben. Maar nu, een paar jaar later, bloeit die
hibiscus nog steeds helemaal wit, of het nu langdurig zonnig is of regent. Is dit een
afwijking, of gewoon een bestaande soort? Hier even een foto van de sneeuwwitte
bloemen aan de struik:

Struiken & Bomen

zaterdag 16 augustus 2014 - 12:01
Tuinprins

Tuinprins

Heeft totaal niets met de zon te maken maar met het DNA van de plant.

Jouw plant lijkt sterk op Hibiscus syriacus 'W. R. Smith'. Dit is een Amerikaanse soort die stamt uit 1916 of daaromtrent. Dat uit jouw planten een op deze soort gelijkende bloem is voortgekomen noem ik een toevalstreffer (maar ik ben dan ook geen geneticus!).

Overigens zijn er nog wel meer witbloeiende Hibiscus syriacus soorten alleen zie je die niet zo vaak.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 augustus 2014 - 15:38
LauraK

LauraK

Bedankt voor je antwoord, en leuk dat er een naam op te plakken valt!
Wat ik het bijzondere eraan vind, is het totaal afwezig zijn van enige roodtekening
in het hart, wat je toch meestal wel aantreft bij wit bloeiende hibiscussen.
Misschien is de plant een vogelcadeautje, en geen nakomeling van mijn eigen struiken!
zaterdag 16 augustus 2014 - 15:54
Bombycilla

Bombycilla

Een naam zou ik er niet opplakken hooguit je eigen want het is immers jou selectie Hibicus ''Laura"
zaterdag 16 augustus 2014 - 17:13
LauraK

LauraK

Hahaha, als je het zo bekijkt, is mijn struik uniek! Hibiscus syriacus 'Laura'®...
zaterdag 16 augustus 2014 - 21:11
miad'hont15

Miad'hont15

Ik heb een klein boompje in een pot met witte bloemetjes en een geel hart. Ik twijfel tussen hibiscus syriacus of bitterblad. Er komen nu ook scheuten uit de stam dus veronderstel ik dat het eigenlijk een struik moet zijn. Kunt u mij hierover iets meer vertellen en ook over de verzorging. Alvast bedankt. Groetjes. Mia

Struiken & Bomen

maandag 13 juli 2020 - 13:05
Tuinprins

Tuinprins

Hibiscus is het zeker niet want daarvan is het blad anders. Bitterblad (Latijnse naam ???) ken ik niet.

Van een afstandje bezien heeft de bloem ook wel wat weg van Carpenteria californica (boomanemoon).

Duidelijke foto's van zowel bloem EN blad zijn gewenst voor identificatie.

De uitlopers op de stam direct verwijderen want anders blijft dit geen bolvorm.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 juli 2020 - 19:58
Carib

Carib

Bitterblad is exacum affine. Dat is een veel kleiner plantje.
Dit lijkt me een Solanum rantonnetii. Een kuipplant.
donderdag 16 juli 2020 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon