menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Juist of niet

Ga naar meest recente reactie

Nounka

Nounka

Hallo,

Ik heb in de tuin een plant staan ( ik zette die daar niet maar jaren geleden kwam die er plots zelf staan hij maakt ook veel uitlopertjes aan )

Ik zocht zelf al naar de naam en vond oosterse karmozijnbes toch zijn de planten op foto niet helemaal hetzelfde als mijn exemplaar.
Het mijne heeft zoals je kan zien deels roze blaadjes.

Moest iemand het weten,... als hij giftig is, dan doe ik hem weg.

Bedankt alvast.

Struiken & Bomen

zaterdag 2 augustus 2014 - 17:25
DanaLE

DanaLE

Zie je bessen vormen? Heb jij detail foto van bloem?
zaterdag 2 augustus 2014 - 18:59
Nounka

Nounka

Op dit moment zijn het vooral bloemetjes en zoals je hieronder kunt zien beginnen er besjes te komen.


Struiken & Bomen

zaterdag 2 augustus 2014 - 22:04
DanaLE

DanaLE

Dat is hem Nounka. Oosterse karmozijnbes, goed gedaan
zondag 3 augustus 2014 - 10:08
Carib

Carib

Volgens mij is dit niet de oosterse karmozijnbes, want het blad en struikvorm lijken totaal niet. Lijkt meer op een andere karmozijnbes, de Phytolacca decandra.
zondag 3 augustus 2014 - 12:16
Nounka

Nounka

En kennelijk niet giftig, ( medicinaal zelfs )... dus ik kan hem met een gerust hart laten staan.

bedankt allemaal
zondag 3 augustus 2014 - 13:10
DanaLE

DanaLE

Nounka, laat staan voor vogels. Merels zijn dol op. Of dat oosterse of westerse is kan ik niet beordelen. Verschil is in getal van stempers. Westerse heeft 10 en oosterse slechts 8. Verschil van en form weet ik niet. Ik heb alleen maar op de wortel gelukt en ik was 3 dagen ziek ervan. Dus blijf iedereen vanaf.
zondag 3 augustus 2014 - 16:24
Carib

Carib

Dit is dus noch de westerse karmozijnbes (P. americana) noch de oosterse (P.esculenta) maar gewoon een derde variant.
zondag 3 augustus 2014 - 18:30
RdB

RdB

@ Carib: Duidelijk geen Oosterse maar waarop gebaseerd sluit je de Westerse karmozijnbes uit (P. americana syn. P. decandra)? Er zijn er naar mijn weten maar twee dus een derde betekent nogal wat.

Ruud
zondag 3 augustus 2014 - 19:30
Carib

Carib

@Ruud je hebt gelijk. Decandra blijkt een synoniem van americana. Mijn verwarring is ontstaan doordat sites die de 2 soorten vergelijken vaak alleen wijzen op het verschil in aantal meeldraden en er vreemd genoeg zelden een afbeelding van het blad van de americana/decandra te zien is op sites waar beiden genoemd worden, waardoor ik het idee had dat de A. en E. in blad vergelijkbaar waren en alleen in bloem en bes verschilden. Niet dus. Ik vind het blad en groeivorm toch wel significant anders. Je hoeft dus geen meeldraden of besvorm te bestuderen om het verschil te kunnen zien. Overigens blijkt er ook nog een kruising te bestaan tussen beiden, de polyandra.
zondag 3 augustus 2014 - 21:14
Nounka

Nounka

Net die kruising even opgezocht,... maar daar staan de bloemtrosjes kennelijk van recht en de mijne hangen.

Aangezien toch iedereen het eens is met karmozijnbes, enkel twijfelt over Oosters of Amerikaans,... voel ik me toch al gerust.

Hoe ik het ook draai of keer...
De vogels in de tuin zullen jullie dankbaar zijn ( en ik ook )
zondag 3 augustus 2014 - 21:29
DanaLE

DanaLE

Carib, waarom duidelijk geen oosterse? Weet jij dat beide soorten zijn onder de naam Phytolacca acinosa? Ik vind hockey in de benaming. In de tuin heb ik oosterse, die heeft witte wortels en de bloem trossen rechtop staan. De westerse heeft paarse wortels en de witte bloemtrossen hangend. Op de foto van Nounka zijn half en half. Dus één kruising?
zondag 3 augustus 2014 - 22:14
Carib

Carib

DanaLE, wat bedoel je met hockey in de benaming? Acinosa is een synoniem voor esculenta oftewel oosterse karmozijnbes. Als je de foto's bekijkt is toch duidelijk uit bloem, blad en vorm van de plant dat het geen oosterse is. De foto geeft geen aanleiding te denken dat er sprake is van de kruising, de P. polyandra syn. clavigera. Als je internet mag geloven lijkt het blad van de kruisingvorm met name op dat van esculenta, maar dan met roze bloemen. Daar is hier duidelijk geen sprake van. Maar ik denk dat Nounka genoeg weet.
maandag 4 augustus 2014 - 10:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon