menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus alba

Ga naar meest recente reactie

LindaDe

LindaDe

cornus alba ,we hebben verschillende struiken staan in onze tuin één probleem ze staan langs een gracht vorige week kwam de boer van het aanliggende weiland langs de andere kant van de gracht me zeggen dat ik de struiken moest af doen omdat hij de gracht gaat schoonmaken.kan hij dat zomaar eisen want nu de struiken af doen zie ik toch niet zitten met al de bladeren er aan.Denk dat het ook niet goed is nu om dat af te doen.De gracht is van de gemeente.De struiken zijn wel redelijk, groot ook.Wat is hier de beste oplossing.En kan dat zomaar hij heeft gedreigd de struiken te laten afdoen? Dank U.
zaterdag 19 juli 2014 - 09:52
WiPe

WiPe

Aangezien de gracht van de gemeente is, is de gemeente verantwoordelijk voor het onderhoud, tenzij de gemeentelijke verordeningen anders bepalen.
Als hij jou wil dwingen om de struiken af te doen, dan moet hij langs de vrederechter passeren. Kans bestaat echter dat hij het eigenhandig doet. In dat geval sta je m.i. nergens omdat geen enkele rechter moeilijk gaat doen over schade aan een paar struiken langs een beekkant.
zaterdag 19 juli 2014 - 10:02
Tuinprins

Tuinprins

Cornus alba is een soort van onkruidstruik. Nu snoeien kan prima. Waarom zou je nu niet kunnen snoeien? Veel mensen denken dat je struiken alleen in de winter kunt snoeien maar dat is grote onzin. Als je nu snoeit grendelen de snoeiwonden zich snel af. De struik gaat opnieuw uitlopen en rond oktober kan die al weer 0.80--1.00 meter hoog zijn.

Ik vind het een beetje raar dat die boer die sloot nu wil gaan schoonmaken. In Nederland gebeurt dit zo goed als altijd in het najaar of het begin van de winter. Kan zijn dat de boer zich ergert aan die struiken omdat hij ze te hoog vind en daardoor schaduw werpen op zijn land.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 19 juli 2014 - 13:07
LindaDe

LindaDe

dank u voor de reacties zal ze dan maar snoeien.ze zijn redelijk hoog ik heb ze zo hoog laten worden omdat zijn koeien en stieren van de boer al een paar keer zijn uitgebroken en op mijn gazon aan het grazen waren.heb dus al een paar keer goed boos geweest.hij zei die struiken moeten zo hoog niet staan.zo is het altijd wat als je op de buiten woont.groetjes
zaterdag 19 juli 2014 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

In dat geval zou ik ze zeker niet snoeien. Met zulke types ben ik meestal snel klaar.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 19 juli 2014 - 22:34
pplakke

Pplakke

als ik online foto´s zie van die plant lijkt die toch niet hoger dan 3m.
groeit de plant niet eerder via zichzelf afleggen verder in zijn veld ?
want had ook zo een plant vroeger in de tuin.
en die ging telkens voort en elke onderzijtak maakte een nieuwe plant.
op den duur had die 6 op 3m ingenomen heb hem dan maar weg gedaan.

zondag 20 juli 2014 - 11:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb ze van 5 meter hoog gezien. De plant legt zichzelf af. Als een tak de grond raakt gaat ze op die plek wortelen. Dit proces blijft doorgaan en kan dus na een aantal jaren inderdaad een grote plek worden bedekt. Verder zaait de plant zich ook gemakkelijk uit (vogels eten de bessen, poepen de zaadjes uit etc.) Daarom staat deze plant in de top 5 van "Wat heb ik nu weer in mijn tuin" (na de karmozijnbes en de kruisbladige wolfsmelk!).


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 juli 2014 - 12:45
mia_heyl7

Mia_heyl7

dus cornus alba zou onkruid zijn? en de kornus mas maak ik konfituur van
vrijdag 25 juli 2014 - 22:34
Tuinprins

Tuinprins

Cornus mas is een totaal andere plant dan Cornus alba.

Cornus kousa is een van mijn favoriete kleine bomen, Cornus controversa Variegata is een sieraad voor bijna iedere tuin, Cornus alternifolia Argentea mag er ook zijn, evenals Cornus walteri.

Maar de gewone Cornus alba, dus niet Cornus alba Sibirica met die rode takken? Nou nee.



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 26 juli 2014 - 07:03
LindaDe

LindaDe

dank u voor alle reacties maar ondertussen heeft de boer mijn struiken tegen de kant van de gracht dood gespoten meerdere takken zijn al dood ik hoop dat het niet verder zet naar mijn volledige struik anders zijn al mijn struiken dood en dat waren er toch heel wat.
maandag 22 september 2014 - 11:51
Wannus

Wannus

Klacht indienen tegen een boer is hopeloos .
De boeren mogen blijkbaar alles .
Vroeger reed er een boer tegen mijn wagen terwijl ik stilstond .
Toen de Politie aankwam schudden ze de hand aan de boer , ze
kenden elkaar , en ik wist al genoeg . Ik heb mijn eigen schade
mogen betalen . Terwijl ik volledig in mijn recht was , niemand
mag een stilstaande wagen aanrijden .
maandag 22 september 2014 - 12:12
Roeli

Roeli

Waar je woont, staat niet op je profiel, maar bij ons, in Nederland, wordt iedereen geacht zijn eigen kant te onderhouden.
Ook schoon te houden. ( meestal wordt dat wel in 1 x gedaan door de boer of een loonbedrijf,)
Maar je had dit dus kunnen voorkomen door het zelf te doen.
Misschien goede leer voor volgend jaar ?

groetjes Roeli
maandag 22 september 2014 - 13:09
mia_heyl7

Mia_heyl7

wij wonen tegen een natuurgebied, enkele jaren geleden, werden alle zone vreemde bomen, afgedaan.
Natuurpunt is zelfs komen vragen, of bepaalde bomen, op onze grond mochten vallen, andere kant is 7 meter brede gracht.
wij kregen in ruil, 4 wagens haksel, wat in dank aanvaard werd.
maandag 22 september 2014 - 14:38
Tuinprins

Tuinprins

Cornus alba gaat van een beetje RoundUp echt niet dood. Die plant (onkruid!) is echt ijzersterk.

De delen die bruin zien zou ik weg snoeien.


In Nederland is het volgens mij verboden om slootkanten te bespuiten met vergif. Je moet daar minstens 1 meter (misschien meer) vanaf blijven. Misschien iets voor Vlaanderen?


Gegroet, de tuinprins
maandag 22 september 2014 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon