menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Populus tremula Erecta - ratelpopulier

maarten_09

Maarten_09

Wat is de plantafstand als je een paar van die bomen in een rij wil planten?
Bovendien lees ik op het internet dat ze veel wortelopslag hebben en bijgevolg verharding omhoog duwen. Hoever moet je ze van verharding planten?

Nog een vraag: Als je ze bijvoorbeeld niet hoger wil laten komen dan 8 meter. Kan je ze dan ‘knotten’? Of verdragen ze dat niet? Schieten ze dan opnieuw uit? En in welk seizoen ‘knot’ je het best?

Alvast bedankt!
woensdag 16 juli 2014 - 16:07
Patrikc

Patrikc

P. tremula Erecta wordt ongeveer 3m breed, dus neem als plantafstand 4-5m, ik zou ook zover van een verharding blijven, knotten in de winter.
Tot zover antwoord op uw vragen.

Maar:
http://www.avn.nl/upload/documents/bomen/De%20Italiaanse%20populier.pdf
Op het einde van dit document vind je iets over het snoeien van Italiaanse populieren, je kan die commentaar gerust overnemen voor de tremula. Mijn idee: als je een boom wil van 8m, plant er dan geen die 30m wordt.
woensdag 16 juli 2014 - 16:58
WiPe

WiPe

Fantastische link.

Om kort te zijn:je kan die populier wel knotten, maar dan begin je er best mee wanneer de bomen nog jong zijn.
Knotten zorgt alleen maar voor een hogere onderhoudskost en ik betwijfel of zuilvormiige knotbomen de moeite waard zijn.

Als je zuilvormen wil die maximaal acht meter hoog worden, ga dan voor kleinere soorten als bv Prunus 'Amanogawa' of Sorbus aucuparia 'Fastigiata
woensdag 16 juli 2014 - 18:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon