menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies ivm beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

psygothic

Psygothic

Beste tuinders,

Ik heb 5jr geleden gebouwd op grond waar er toen een immense beukenhaag stond (Fagus sylvatica): 3m hoog, 20jr oud, 2m breed waarvan er om de 30cm een beuk stond met een stamdiameter tussen de 10 a 15cm. Ik heb ze toen afgezaagd tot op 1m in de overtuiging dat ik een nieuwe haag ging plaatsen maar ik vind het ondertussen echt zonde om deze haag -lees: bomen- weg te doen.
De laatste jaren is het een gevecht geworden om de haag terug te brengen naar een hoogte van 2m en 1,5m breedte. Ze schiet jaar na jaar weer uit met takken dikker dan 5cm en met een heggeschaar geraak ik er vanboven met moeite door.

Ik wil ze graag behouden tot op 2m hoogte en 1m breed...
Is dit nog mogelijk? Haal ik er enkele vantussen? Kort ik ze opnieuw in en hoe laag? Hoe diep mag ik insnoeien? Ik lees de meest uiteenlopende adviezen en geraak er echt niet meer uit...

Graag jullie tips & advies als dat kan, alvast bedankt!

m.v.g.

Jan
maandag 23 juni 2014 - 00:38
sugar

Sugar

Takken van 5 cm op één jaar tijd? Dat lijkt me erg straf. Je zou de haag op hoogte kunnen zetten met een kettingzaag, of gewoon alle stammen terugzetten met een trekzaagje (zal wel wat werk zijn). Daarna zou een jaarlijkse snoebeurt moeten volstaan om de plant terug op hoogte te houden (met een heggenschaarà
dinsdag 24 juni 2014 - 06:27
vloeiende

Vloeiende

Snoeien doet groeien, maar om die planten terug tot haag te vormen zijn zeker twee scheerbeurten per jaar nodig. Als je dan scheert zo kort mogelijk. Hetgeen je ook kan doen is, na eind november , een wortel snoei toepassen hetgeen meestal zeer groei remmend werkt, wel een beetje opletten met beuk dat je niet te drastisch te werk gaat met die wortel snoei.
5 cm omtrek is zeer realistisch op een groeiseizoen, 5 cm doormeter zou kunnen maar ik heb dat nog nooit gezien op één groeiseizoen, lijkt mij ook veel.
dinsdag 24 juni 2014 - 22:00
Bombycilla

Bombycilla

2 opmerkingen bij het laatste,snoeien doet groeien ,klopt niet lijkt alleen maar zo.
Wortelsnoei toepassen bij beuk is het slechtste wat je kan doen,de kans dat er een parasitaire zwam zich in de boom nestelt is erg groot
zondag 29 juni 2014 - 13:39
vloeiende

Vloeiende

Wortelsnoei toepassen bij beuk is het slechtste wat je kan doen,de kans dat er een parasitaire zwam zich in de boom nestelt is erg groot

Een tiental jaren geleden stond er bij mijn buurman een oude beukenhaag met stamomtrek van +60cm, ik heb er hiervan 5 stuks mogen uitdoen en verplant en ook terug vrij kort gesnoeid omdat ik het zo'n mooie planten vond die hij wou uitdoen en weggooien. Ik vond de wortel redelijk voor zo'n oude planten. Van deze vijf is er geen enkele gestorven, drie jaar later heb ik ze terug verplant, geen enkele gesneuveld. Ik heb hier wel telkens een machine voor nodig gehad want ze waren veel te zwaar om manueel te versjouwen.
Het kan wel zijn dat die kans op een zwam bestaat maar ik heb er in ieder geval geen last van gehad. Wel pas ik bij beuk een beetje op met de bodemverbetering, ik gebruik hiervoor nooit compost van een intercommunale.
Ik heb hiervoor gedroogd koemest en potgrond gemengd met de bestaande grond en hier is het zandgrond.
Ook boomkwekers verplanten hun bomen regelmatig, ook beuk.
maandag 30 juni 2014 - 22:07
WiPe

WiPe

Wortelsnoei kan wel degelijk leiden tot infectie van wortelschimmels, met name reuzenzwam en sombere honingzwam. Maar sterk snoei resulteert ook in wortelsterfte waardoor die schimmels de boom kunnen infecteren.
De vraag is niet hoe je kan vermijden dat de schimmels de boom binnen dringen, maar wel hoe je er voor kan zorgen dat de boom aantasten.

Normaal gesproken zou je, als je de haag in de zomer inkort, de groei toch moeten kunnen inperken.
dinsdag 1 juli 2014 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon