menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hondveilige tuin

Ga naar meest recente reactie

M. Heerdt-Mollema

M. Heerdt-Mollema

Goedemiddag,

Wij willen onze tuin opnieuw beplanten maar hebben ook een hondje. Is er ergens een lijst te vinden (misschien wel op deze site) met hondveilige planten/bloemen?

Bij voorbaat dank voor alle hulp. We zijn in het bijzonder geïnteresseerd in bodembedekkers en klimplanten.

Met vriendelijke groeten,

Mw. M. Heerdt-Mollema
zaterdag 10 mei 2014 - 17:00
PeterBo

PeterBo

Ik zou geen vleesetende planten nemen.
zaterdag 10 mei 2014 - 17:15
jdcoster

Jdcoster

Zoveel mogelijk planten kiezen met scherpe doornen. Daar komen de honden niet aan
zaterdag 10 mei 2014 - 17:24
wilma*15

Wilma*15

Ik denk dat de topic schrijver er mee bedoeld welke plant geen kwaad kan als het hondje ervan eet en als het hondje eens tussen de planten ravot deze niet direct plat liggen.

Jullie kunnen wel lachen maar ik heb eens een hond moeten redden omdat die van een redelijke giftige plant had gegeten.
De vraag vind ik in ieder geval niet al te gek.

Aan de topic schrijver zou ik kijken op internet naar giftige planten.
Deze zou ik zeker weren.
Er blijven nog heel veel planten over die u kunt gebruiken.
En naar stevige planten die tegen een stootje kunnen.

Hoop dat u nu wel meer duidelijkere antwoorden krijgt.

Groetjes
zaterdag 10 mei 2014 - 17:57
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb al heel m'n leven honden, vroeger zeer groot, nu twee hele kleintjes! Heb ook al heel m'n leven zowel giftig als niet giftige planten in de tuin staan en nog nooit problemen gehad! Als pup durfden ze wel eens graven of het allermooiste bloempje uittrekken, maar nu blijven ze overal af. Dus niet te veel zorgen maken. Giftige planten smaken doorgaans bitter, dus ook niet lekker voor honden!
zaterdag 10 mei 2014 - 18:01
M. Heerdt-Mollema

M. Heerdt-Mollema

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, Wilma *15. Dank voor jouw serieuze reactie. Ook Bosvrouw heel hartelijk dank voor de serieuze benadering. Ik zal zeker verder gaan zoeken naar info hierover maar serieus advies van mensen met ervaring is en blijft zeker welkom! Vriendelijke groeten, M. Heerdt-Mollema
zaterdag 10 mei 2014 - 18:21
Tuinprins

Tuinprins

Ik vond bovenstaande opmerking over vleesetende planten wel komisch (de boog kan niet altijd gespannen zijn).

Op een aantal websites kun je zien welke planten giftig zijn voor honden. Hierbij moet worden aangetekend dat als een hond eet van een licht giftige plant hij niet direct dood gaat of er blijvende schade aan over houdt. Van sommige 'giftige' planten moet een hond kilo's eten voordat hij last krijgt.

www.puppyopvoeden.nl/giftige-planten-voor-honden/

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/98049-gevaarlijke-planten-voor-honden.html

http://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants

http://www.ansci.cornell.edu/plants/dogs/



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 mei 2014 - 20:52
M. Heerdt-Mollema

M. Heerdt-Mollema

Dat begreep ik ook wel hoor, Tuinprins maar ik was wel blij dat er ook serieuze reacties op mijn vraag kwamen/komen.

De bovenste internetsite die u aangeeft heb ik inderdaad bekeken en dat was inderdaad een heel goede site, hoewel niet volledig, maar dat snap ik best.

Ik zal de andere 3 suggesties voor informatieve internetsites ook zeker nog bekijken.

U ook dank u wel voor uw serieuze reactie!

Met vriendelijke groeten,

M. Heerdt-Mollema
zaterdag 10 mei 2014 - 21:06
minouke

Minouke

Ik heb altijd dieren gehad, zowel honden als katten en die weten precies welke planten gevaarlijk zijn. Nog nooit zien knabbelen aan de giftige planten.
Katten zaten alleen aan de Nepeta's en het gras. De honden alleen het gras en rozenbottels.

groetjes
Chantal
zaterdag 10 mei 2014 - 21:47
wilma*15

Wilma*15

Hallo

De hond (Duitse Herder) waar ik het over had had toen giftige besjes gegeten.
Gelukkig zagen we het en hebben nog heel veel besjes uit zijn mond kunnen krijgen en direct naar de dierenarts gegaan.
Daar kreeg hij een injectie waarop hij even later zelf begon te braken.
Ook kreeg hij iets tegen het gif.
Alles is verder goed gegaan.
Maar met deze ervaring wil ik anderen er toch voor waarschuwen dat het wel degelijk kan.

Groetjes
zaterdag 10 mei 2014 - 22:01
M. Heerdt-Mollema

M. Heerdt-Mollema

Ik begrijp het hoor, Wilma *15. Ik kies zelf absoluut ook het zekere voor het onzekere. In ieder geval alles doen wat we kunnen doen om het te voorkomen.

Groetjes,
zaterdag 10 mei 2014 - 22:40
cetinel

Cetinel

dit wil ik dan toch even nuanceren...
ik had ergens ook al eens een reactie van wilma gelezen wat betreft een vergiftigdde hond...
maar hoe en wat wist ik toen niet....

ik weet niet om welke besjes het hier gaat,had de hond vergiftiginsverschijnselen voor u ermee naar de dierenarts ging??vermoed van niet...
en als een eigenaar in paniek aankomt met een vergiftigde hond,dan krijgt ie logischerwijze iets om te laten braken....
was ie daarom per definitie vergiftigd,...geen idee,ik zeg niet dat het niet kan,maar als ik alles een beetje overlees zie ik eerder een paniekreactie dan een gefundeerd bewijs tegen vergiftiging.
en wat is "iets tegen het gif" ?? u bent direct naar de arts gegaan,de hond heeft gebraakt...het had dus geen tijd om in het lichaam terecht te komen,waarom moet ie dan iets tegen het gif??
pas op!! er zijn altijd uitzonderingen op de regel....een koe eet geen kip,behalve die ene in india bijvoorbeeld.....

ik bedoel maar:u had een traumatische ervaring met giftige bessen(ben nu toch wel heel benieuwd naar die bessen)
en heeft direct gereageerd ,dit is alleen maar lovenswaardig,zou al erg zijn al uw hond u niet kon schelen he....maar als men schrik heeft,dan ziet men de dingen soms ook beetje anders dan ze zijn.....en omdat de dierenarts"meedeed" om het maar zo te zeggen word u gesterkt in uw geloof dat uw hond op dat moment in levensgevaar verkeerde en dat u toen net op tijd was....wat kan zijn,maar het kan volgens mij net zo goed zijn dat er geen vuiltje aan de lucht was geweest......



zaterdag 10 mei 2014 - 23:14
cetinel

Cetinel

Hallo

De hond (Duitse Herder) waar ik het over had had toen giftige besjes gegeten.
Gelukkig zagen we het en hebben nog heel veel besjes uit zijn mond kunnen krijgen en direct naar de dierenarts gegaan.
Daar kreeg hij een injectie waarop hij even later zelf begon te braken.
Ook kreeg hij iets tegen het gif.
Alles is verder goed gegaan.
Maar met deze ervaring wil ik anderen er toch voor waarschuwen dat het wel degelijk kan.
zaterdag 10 mei 2014 - 23:17
wilma*15

Wilma*15

De besjes zijn daarna in het lab nog verder onderzocht en het schijnt dat ze toch een 0f andere giftige stof hadden.
We hadden de besjes mee genomen naar de arts om ze te laten zien en ook zij vermoede dat dat giftige waren en later toen we de uitslag kregen schrokken we dan toch wel van het resultaat.
Wij hebben toen goed gehandeld.
De hond zou er niet direct aan dood zijn gegaan maar wel behoorlijk ziek zijn geweest.
De hond zelf was ook nog maar een puppy van ongeveer 4 maanden oud.
Dit incident is al meer dan 25 jaar geleden gebeurd.
De mensen waar de hond van was hadden die struik zelf in hun tuin en die hebben ze er daarna direct verwijderd.
Het waren hele kleine blauwe besjes.
Op dat moment hield ik me nog niet zo goed bezig met namen van planten.
Sinds dien hou ik elke hond vooral puppy's goed in de gaten.
Dit is een automatisme geworden.
Ik loop niet direct naar een hond om te panikeren maar ben wel waakzaam.
Daarvoor hou ik net iets te veel van honden al heb ik zelf geen hond.

Dit is het volledige verhaal.
Of je het wilt geloven of niet is aan ieder.

Groetjes

zaterdag 10 mei 2014 - 23:39
cetinel

Cetinel

hele kleine blauwe besjes....mischien met van die getande blaadjes de struik??
of eerder gladde rond(nou ja,tis ook al lang geleden...)ben gewoon heel benieuwd naar de besjes...
zaterdag 10 mei 2014 - 23:43
Bombycilla

Bombycilla

Hekel aan de hond van de buren?
zondag 11 mei 2014 - 02:29
Bombycilla

Bombycilla

Grapje hoor,ik heb ook een hond en heel veel giftige planten in de tuin.
Met al mijn honden nooit een probleem gehad.
zondag 11 mei 2014 - 02:33
Tuinprins

Tuinprins

Je moet de term 'giftige planten' relativeren (en dat is iets anders dan bagatelliseren). Veel planten zijn licht giftig en een hond moet daar ontzettend veel van eten wil hij daar überhaupt last van krijgen. Het aantal zwaar giftige planten die ook in de tuin zijn te vinden, is beperkt. Bovendien is het aantal honden dat serieuze vergiftigingsverschijnselen in de tuin oploopt ongekend klein en valt in het niet bij het aantal dat door toedoen van auto's en andere honden bij de dierenarts belandt. Ik wil maar zeggen: praat jezelf geen fobie aan.

Vorig jaar hoorde ik het verhaal van een hond die van een Daphne had gevreten. De eigenaar wist dat de struik serieus giftig was en is direct naar de dierenarts gegaan. Braakmiddel gekregen en nog wat spuiten. Hond heeft het overleefd. Met serieus giftige planten zou ik dus uitkijken.

Tegenwoordig hebben veel mensen de ballen verstand van tuinplanten dus als ze op internet zien dat een plant 'giftig' is, slaan alle stoppen door. Direct na de dierenarts. Deze goede man of vrouw zit ook in het 'complot' want de kassa moet rinkelen. Echt, de tarieven die veel dierenartsen hanteren zijn van de gekke. Als ik ooit nog een vak ga leren dan is het zeker dat van dierenarts!


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 mei 2014 - 07:49
cetinel

Cetinel

Hekel aan de hond van de buren?

al mijn buren hebben honden...en de nieuwe van net naast ons vind ik gewoon eng(springt zo de ren in en molesteert hun eigen kippen en zo)constant hoor je luid geroep: maiko,NEE!!!....
dus op die ben ik niet dol.....
maar kheb geen blauwe bessen in de tuin,ja de bosbessen,maar die vreet ik zelf ook,dus denk nie dat dat wat is...

maar alle gekheid op een stokje,ik zou nooit,geen enkel dier wat kunnen aandoen hoor......het zal je beestje maar zijn dat vergiftigd is(paar jaar geleden,drie katten van men zus......allemaal tegelijk)maar das weer iets anders dan van giftige planten eten..
hier had ik schrik toen de kleine konijntjes van ons doodleuk van de haag van de buren vraten(leylandii)zou ook giftig zijn...en kuikens heb ik ook es van klimop zien pikken...
en mijn konijn loopt vrij rond,en vreet ook vanalles....

dieren zijn wat dat betreft gewoon veel slimmer dan mensen...ik zou zelf waarschijnlijk alles es "proeven"...
zondag 11 mei 2014 - 10:40
BOSVROUW

BOSVROUW

Waar je wel voor moet oppassen is met snoeien van Taxus! Jaren geleden bij de buren een gezonde grote Deen. (hadden er vier) Viel onverwacht dood neer, zonder heel erg ziek geweest te zijn! bij autopsie bleek, dat ze taxus gesnoeid hadden en hij op één of andere manier toch een takje met bes had binnengekregen! Mijn levensles was! Geen taxus in de tuin, samen met honden!
zondag 11 mei 2014 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon