menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik met luizen.

Ga naar meest recente reactie

LindaDe

LindaDe

Luizen op vlinderstruik : hoe krijg ik die op een vriendelijke en natuurlijke manier weg? iemand tips. DANK U.
zaterdag 26 april 2014 - 18:24
Bombycilla

Bombycilla

Wacht maar eens af hoe snel lievenheersbeestjes ,zweefvliegen en andere luis etende insecten hiermee afrekenen
Zo gaat het bij mij
http://planten.forummaken.nl/vp22112.html?hilit=bladluis#p22112
zaterdag 26 april 2014 - 18:36
Tuinman65

Tuinman65

Dat geloof je nu toch zelf niet he Dirk.
Ik alvast niet.

Leo
zaterdag 26 april 2014 - 22:54
RdB

RdB

In een monocultuur werkt dat niet maar in een tuin gaat dat prima.

Ruud
zondag 27 april 2014 - 09:42
Polplastron

Polplastron

Dat geloof je nu toch zelf niet he Dirk.
Ik alvast niet.

Klopt helemaal, Leo! Planten in de tuin zonder bestrijden kan echt niet! Om die reden zijn alle foto's van mijn tuin natuurlijk gephotoshopped!
zondag 27 april 2014 - 09:58
Bombycilla

Bombycilla

Ja die van mij ook.
Goed bezig Leo,word ik nu weer voor leugenaar uitgemaakt.
Je ziet de foto's hoe blind kun je zijn
zondag 27 april 2014 - 10:29
Tuinman65

Tuinman65

Ik twijfel niet aan de echtheid van de foto's en noem ook niemand een leugenaar.
Die luisetende beestjes zullen er wel wat verorberen maar niemand moet me proberen wijs te maken dat die een kolonie bladluizen kunnen opruimen.
Hier zit een grote rozenstruik Guirlande d'amour helemaal onder de luis.
Ik zie die niet minderen, eerder vermeerderen.
Waar blijven die luizeneters? Ik zie er geen hoor.
Pol en Dirk, jullie proberen mensen van de gifspuit weg te houden door te vertellen dat het ook anders kan en dat is jullie goed recht.
Maar het is even goed mijn recht om dat in twijfel te trekken.
En Pol, op een ander forum "hoera" roepen "de bladluizen zijn er weer", dat kan een rozenliefhebber niet menen

Leo
zondag 27 april 2014 - 23:02
sugar

Sugar

Waarom zou dat nu niet werken, de natuur? Zoiets heet een natuurlijk evenwicht. Dit jaar hebben mijn perzikbomen heel veel last van luizen, maar je ziet er steeds meer predatoren op neerstrijken (ook koolmezen). De eerste jaren kan het wel wat duren voor er voldoende predatoren zijn...
Vorig jaren waren de bramen kop van jut, die zijn er ook zonder problemen doorgekomen (net zoals in de natuur)
maandag 28 april 2014 - 06:20
Polplastron

Polplastron

En Pol, op een ander forum "hoera" roepen "de bladluizen zijn er weer", dat kan een rozenliefhebber niet menen

Ik meen dat wel hoor, Leo! Die bladluizen gaan er immers voor zorgen dat ik geen bladluizen meer heb. Om natuurlijke bestrijders aan te trekken, moet je immers eerst zorgen dat de "tafel gedekt is". Dit jaar duurt de "plaag" overigens wel langer dan andere jaren, maar ik heb ondertussen toch al de eerste sluipwespen gezien en ook de vogels zijn al volop tussen de Helleborus-planten en de rozen aan het zoeken naar eten. De eerste bloemen zijn vaak van wat mindere kwaliteit, maar die daarna maken veel goed. Het leuke is dat mijn rozen na die eerste "plaag" over het algemeen zowat volledig luisvrij zijn terwijl m'n buurvrouw tijdens het seizoen een aantal keren met de gifspuit rondloopt om haar rozen "steriel" te houden. Mijn methode is ouder, duurzamer, goedkoper en op langere termijn efficiënter.

Je uitspraak doet me 'pijn', Leo, want je zou ondertussen moeten weten dat ik zelden of nooit "zomaar" een uitspraak doe!

Groeten,

Pol
maandag 28 april 2014 - 19:21
sugar

Sugar

Om de zoveel jaren heb je een onevenwicht in de andere zin: nergens luizen in de omgeving te bespeuren en heel veel lieveheersbeestjes die allemaal weggaan. Daarna heb je pas écht last van bladluizen. Ik snap de uitspraak van Pol dus maar al te best.
maandag 28 april 2014 - 20:21
Tuinman65

Tuinman65

Sorry Pol, maar ik denk dat je te veel gelooft in wat op internet verschijnt.

Leo
maandag 28 april 2014 - 23:15
Polplastron

Polplastron

Sorry Pol, maar ik denk dat je te veel gelooft in wat op internet verschijnt.

Ik denk dat jij bent blijven hangen in de jaren stillekes! Als we dan toch elkaar gaan uitschelden ....
maandag 28 april 2014 - 23:18
sugar

Sugar

We kennen hem ondertussen wel , niet reageren dus.

Ik zie hier de voorbije dagen mezen op en af vliegen van mijn rozelaars, steeds weer naar hun nest toe. Wij weten wel beter
maandag 28 april 2014 - 23:40
Bombycilla

Bombycilla

Voor wie het niet geloofd,vandaag gemaakt

Struiken & Bomen

dinsdag 29 april 2014 - 13:41
Bombycilla
dinsdag 29 april 2014 - 13:42
Bombycilla

Bombycilla

Legbuis grijs van de bladluizentalg

Struiken & Bomen

dinsdag 29 april 2014 - 13:43
jdcoster

Jdcoster

Deze week kon ik hier hetzelfde waarnemen. Ik ken de soorten niet zo goed maar in zag een zweefvlieg zich telkens neerzetten op steeds weer andere blaadjes van een rozelaar. Als ik van nabij ging kijken kon ik de eitjes erop zien liggen.
Nu zal ik dat eens kunnen volgen vanop de eerste rij. Ik ben benieuwd.

Dit jaar, meer dan andere jaren, zitten de nieuwe takken van de rozen vol met bladluizen. Misschien ligt dit aan de zachte winter. Ik weet het niet.
Lieveheersbeestjes zijn er dan weer minder dan anders. Vroeger kon ik er vangen en uitzetten in mijn serre en nu zijn er zo weinig dat ik ze beter laat zitten.
Planten met bladluizen die in enkele weken tijd volledig 'opgekuist' worden door lieveheersbeestjes heb ik al meermalen gezien.

Ter illustratie nog eens deze oude topic:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=17767
Ik moest wel de foto's weer opladen.
dinsdag 29 april 2014 - 14:08
Bombycilla

Bombycilla

Dit is Bosbandzwever (Syrphus torvus).
dinsdag 29 april 2014 - 16:24
Roeliee

Roeliee

Wat bij ons ook helpt, als je niet wilt wachten op pimpampoentjes of andere natuurlijke vijanden en je wilt ook geen gif gebruiken is het volgende. Je snijdt wat grote brandnetels af (een goeie bundel) en ligt deze in een emmer en vult deze met water tot ze onder staan. Dit laat je twee weken trekken, je laat de netels eigenlijk rotten in het water.
Na deze periode leng je het sapje terug aan met goed wat water om te verdunnen. Dit goedje besprenkel je dan over je planten met luizen (niet op te warme dag) en herhaal je paar keer. Na de eerste behandeling zal je al merken dat heel wat luizen er het loodje bij leggen. Pas wel op, dit sapje kan wel serieus stinken!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 29 april 2014 - 16:35
jdcoster

Jdcoster

O.K.
Zouden we dat allemaal eigenlijk niet beter stil houden?
Straks begint Monsanto ze genetisch te manipuleren tot ze tegen de meeste chemiecocktails bestand zijn, drie keer zoveel eitjes leggen en al de natuurlijke soorten opeten. Dan nemen ze er een patent op. Ik ken dat
dinsdag 29 april 2014 - 16:41
Wannus

Wannus

Hebben jullie vroeger nog dat liedje gehoord van Joe Harris :
- Eerst zien en dan geloven .
Om eerlijk te zijn , Ik geloof daar niks van .
Lieveheerbeestjes lusten wel bladluizen , en in een kleine kamer
of serre kan dat misschien wel wat helpen .
Maar buiten in de tuinen dat bestaat niet .
Ik zie ieder jaar struiken en hagen die aangetast zijn door bladluizen ,
en als je ze niet behandelt verergert het , en kun je de rest van de
zomer staan kijken op opgekrulde bladeren met zwarte randen
Er gaat toch niemand beweren dat een haag of struik die vol zit
met bladluizen , dat die beestjes alle luizen opeten .
Enkele maanden terug heb ik nog een voordracht bijgewoond
van de Volkstuin , over planten en ziekten . En er werd daar
vermeld dat het in de Biologische teelt ook steeds moeilijker
wordt om planten te bestrijden , daar er veel te veel insecten
bijkomen . Waarschijnlijk omdat er al minder gespoten wordt .
Maar ik vraag me dan ook soms af , moest er een totaal verbod
komen van sproeistoffen , wat er met de planten gaat gebeuren .



dinsdag 29 april 2014 - 22:30
jdcoster

Jdcoster

Raar dat de aarde de eerste miljoenen jaren zomaar overleefd heeft zonder chemische industrie.
Afspraak 28 juni in de voormiddag Wannus?
dinsdag 29 april 2014 - 22:39
Wannus

Wannus

Joel
Ik heb het genoteerd , t'is best mogelijk dat ik afkom .
Maar ik zal je nog iets laten weten .
dinsdag 29 april 2014 - 22:57
Tuinman65

Tuinman65

Ik blijf bij mijn mening dat predatoren geen oplossing bieden om insecten te bestrijden.
Mijn roos onder de luis staat vlakbij een nestkast met jonge mezen erin.
Die mezen vliegen liever 50 meter ver om daar een rups uit een eik te halen.
En Pol? schelden??? We zijn het weer eens niet met mekaar eens, maar dat is toch geen schelden zeg

Leo
dinsdag 29 april 2014 - 23:11
Wannus

Wannus

Vroeger had ik een Viburnum ( gewone sneeuwbal )
Ieder jaar leed hij onder de bladluizen , opgekrulde
bladeren en zwarte randen aan de bladeren .
Ik was toen lid van Velt , en heb nog in een vroeg stadium
de struik afgespoten met water , enkele dagen later waren
de luizen terug . Ik heb nog brandnetelsap gemaakt en
ermee behandeld , ook dit hielp niet .
woensdag 30 april 2014 - 07:57
Bombycilla

Bombycilla

Dus ga je maar weer spuiten?
Gewoon niets geloven jongens blijf bij het oude want jullie leren toch niets meer.
woensdag 30 april 2014 - 10:53
cetinel

Cetinel

vorig voorjaar:alle drie mijn pruimenbomen bomvol luis!! ikke in paniek...alle blaadjes opgekruld en de achterkant dus volledig luizentapijt...
spuiten wou ik nie.......had ze al beeke opgegeven...
en na een paar weken,zo goed als geen luis meer...wel heel veel lieveheersbeestjes gezien,en wie weet welke andere beestjes meegeholpen hebben,kan me eigenlijk nie echt schelen wie het gedaan heeft....kheb nie gespoten en de boom zag er prima uit...
vorige week zie ik weer da mijn boom blijkbaar vol zit...lap bladluizen!!...deze keer maakte ik me(bijna) geen zorgen..wel gezocht naar lieveheersbeestjes,niks gezien....tot gisteren,overal zag ik bladluizen...komt dus wel goed,en ze zijn duchtig hun eikes aant afzetten....
toen ik hier een aantal jaar geleden kwam en de boomkes plantte werd me verteld dat het uiteindelijk wel een evenwicht zou vinden...kheb het nie geloofd,alles zag er zo miezerig en zielig uit....

en nu ...ik betrapte me er gisteren op dak uitleg gaf aan mensen die in men hof komen...kijk eens naar deze pruimenboom,hoe vol die zit,maar das nikske want.......

maar ge moet de natuur wel een kans geven he.....
woensdag 30 april 2014 - 13:19
Wannus

Wannus

cetinel
Ik gun het je dat het meeslaat , bij mij lukt het niet .
In plaatsen waar ik werk zijn er regelmatig planten
aangetast door bladluizen . Als ik ze niet behandel
raak ik ze niet kwijt , en verkwijnen de planten voor de
rest van het jaar .
Misschien zijn hier in mijn streek minder lieveheerbeestjes
aanwezig , dat kan !!
woensdag 30 april 2014 - 19:00
sugar

Sugar

Gewoon een teken dat je niet lang genoeg wacht of dat je teveel meststoffen toedient. Planten die teveel meststof krijgen zijn gewoon gevoeliger. En wanneer je sproeit, zijn de beestjes inderdaad weg en zijn er 'in jouw streek' minder.
donderdag 1 mei 2014 - 07:23
Wannus

Wannus

Hoe langer ik wacht hoe meer luizen er bij komen .
En bij hagen en struiken werp ik zelden meststoffen,
Ieder jaar overal wat gedroogde koemestkorrels ( grondverbeteraar)
anders niet .
donderdag 1 mei 2014 - 07:48
sugar

Sugar

Koemestkorrels zijn geen meststoffen? Dat is puur nitraat. Als ik jou en tuinman65 zou moeten geloven zou er in de natuur geen enkele plant groeien, allemaal opgevreten door bladluizen wegens geen natuurlijke vijanden
donderdag 1 mei 2014 - 09:55
Wannus

Wannus

Ik zeg niet dat koemestkorrels meststoffen zijn , het is gewoon
een bodemverbeteraar .
Het is zoals tuinman65 zegt dat iedereen te veel gelooft in wat
ze allemaal lezen.

donderdag 1 mei 2014 - 12:24
Bombycilla

Bombycilla

Het is zoals tuinman65 zegt dat iedereen te veel gelooft in wat
ze allemaal lezen.

Hahahahahahaha we lezen te veel en daar worden we dom van,Wannus en Leo jullie zijn onverbeterlijk
Gelijk de kinderen van school want daar leren ze lezen
donderdag 1 mei 2014 - 12:52
Polplastron

Polplastron

Vroeger had ik een Viburnum ( gewone sneeuwbal )
Ieder jaar leed hij onder de bladluizen , opgekrulde
bladeren en zwarte randen aan de bladeren .

Iedereen die een Viburnum opulus in de tuin heeft staan, weet dat deze erg gevoelig is aan bladluizen vooral als de standplaats niet optimaal is. Mijn Viburnum opulus, V.opulus 'Compactum' en V.plicatum "Mariesii" worden ieder jaar door bladluis aangetast; wie daar niet tegen kan, plant beter geen bladverliezende Viburnum! Ook dat is ecologisch tuinieren!

Als ik ze niet behandel
raak ik ze niet kwijt , en verkwijnen de planten voor de
rest van het jaar .
Dat klopt inderdaad; om die reden photoshop ik al mijn foto's dus!

Ik word stilaan moe van dat gediscussieer dat tuinieren zonder ongediertebestrijding niet kan; er zijn hier genoeg mensen die zonder gif tuinieren en die een prachtige tuin hebben. Dat er hier dan van die "ervaren" rotten zitten die durven beweren dat wij allemaal leugenaars, naïevelingen of wat dan ook zijn, vind ik dan ook hemeltergend en het hangt mij stilaan de keel uit!

Wie mij kent, weet dat ik over het algemeen de rust en de diplomatie zelve ben en ieders gelijk wil respecteren. Over de zin en onzin van gifspuiten spreek ik me hier dan ook niet uit. Wie beweert dat gifspuiten bepaalde voordelen heeft, mag voor mijn part z'n gelijk hebben ook al zie ik het anders: voor mij zijn de nadelen groter dan de voordelen, maar ik begrijp dat er mensen zijn die professioneel niet anders kunnen (zoals de tuinmannen en tuinaannemers) omdat hun klanten niet beter weten. Ik begrijp ook dat er mensen zijn die insectenplagen en ziektes in de tuin beangstigend vinden en die daardoor sneller naar de gifspuit grijpen. Allemaal respect daarvoor; let's agree to disagree!

Maar beweren dat het niet anders kan .... Nee! Dat noem ik stilaan een gebrek aan wederzijds respect! Wie mijn respect nog wil, stopt best met te beweren dat wat ik hier schrijf naïeve nonsens zijn of zelfs leugens!

Voorlopig nog vriendelijke groeten!

Pol
donderdag 1 mei 2014 - 13:04
sugar

Sugar

Mijn tuin staat het einde van de maand open tijdens de eco-tuindagen van Velt.

Ik zou zeggen, de mensen die open staan om te kijken hoe een tuin zonder sproeimiddelen er uit ziet, zijn van harte welkom

Gifspuiten hebben geen énkel voordeel, zeker niet in een particuliere tuin.
donderdag 1 mei 2014 - 13:36
Polplastron

Polplastron

Gifspuiten hebben geen énkel voordeel, zeker niet in een particuliere tuin.

Toch wel; het is gemakkelijk en geruststellend. Je moet namelijk niet door de knieën om te wieden en krijgt geen tenniselleboog van het hakken of schoffelen. En in plaats van je zorgen te maken over het lot van de ene of andere plant die vol "vieze" diertjes zit, heb je meteen een oplossing die op het eerste gezicht meteen doeltreffend lijkt te zijn. Ik begrijp die gifspuiters dus wel; 'k heb hier een echtgenote die zich soms nog zorgen maakt en heel wat bezoekers die mij producten blijven aanraden uit oprechte bezorgdheid! Dat ze gifspuiten zoveel ze willen, ik vind het jammer en maak me zorgen over de milieu-impact, maar jij noch ik zullen hen overtuigen van de "onzin" van hun gedrag.

Groeten,

Pol
donderdag 1 mei 2014 - 14:18
Wannus

Wannus

Ik heb wekelijks 12 tuinen te onderhouden , twee en soms drie per dag.
En ik moet er voor zorgen dat er geen onkruid staat , ook niet
op opritten . En dan nog al het ander werk , gazons , boorden , snoeiwerk
hagen scheren enz.....
Indien ze mij vragen bladluizen te behandelen , wat moet ik dan antwoorden,
dat de lieveheerbeestjes ze gaan opeten.
Ik nodig jullie eens uit om eens een ganse week mee te gaan met mij ,
om al het onkruid handmatig te schoffelen , grote opritten inbegrepen.



donderdag 1 mei 2014 - 14:22
Polplastron

Polplastron

Laat ik mezelf eens citeren voor de verandering! Goed lezen hé Wannus!
Wie mij kent, weet dat ik over het algemeen de rust en de diplomatie zelve ben en ieders gelijk wil respecteren. Over de zin en onzin van gifspuiten spreek ik me hier dan ook niet uit. Wie beweert dat gifspuiten bepaalde voordelen heeft, mag voor mijn part z'n gelijk hebben ook al zie ik het anders: voor mij zijn de nadelen groter dan de voordelen, maar ik begrijp dat er mensen zijn die professioneel niet anders kunnen (zoals de tuinmannen en tuinaannemers) omdat hun klanten niet beter weten. Ik begrijp ook dat er mensen zijn die insectenplagen en ziektes in de tuin beangstigend vinden en die daardoor sneller naar de gifspuit grijpen. Allemaal respect daarvoor; let's agree to disagree!

En als mensen je vragen om iets te doen, kan je best gewoon je professionele mening geven, denk ik. In een tuin zag ik rozen in de schaduw staan; die waren daar door de tuinaannemer geplant op vraag van de eigenaars; beroepsfierheid was de betreffende aannemer blijkbaar vreemd of wist hij echt niet wat hij deed? Of deed hij gewoon zonder meer wat gevraagd was? Maar dat ... is een andere discussie!

Groeten,

Pol
donderdag 1 mei 2014 - 14:31
Wannus

Wannus

Uiteindelijk toch nog een duidelijk antwoord van Pol.
Die rekening houd in welke werkomstandigheden je vertoefd.
Ik wens wel iedereen dit jaar veel succes met natuurlijke middelen .
Maar ik vrees doordat we geen winter gehad hebben dat er
veel planten zullen aangetast worden door insecten .
En hopelijk voor jullie dat er dit jaar veel hemelbeestjes zijn ,
het zal nodig zijn .
Volgend jaar ben ik met brugpensioen , ik ga dan nog eens een
poging ondernemen om mijn eigen tuin zo natuurlijk mogelijk
te houden , dus volgens jullie zonder gif .
donderdag 1 mei 2014 - 19:12
Polplastron

Polplastron


Volgend jaar ben ik met brugpensioen , ik ga dan nog eens een
poging ondernemen om mijn eigen tuin zo natuurlijk mogelijk
te houden , dus volgens jullie zonder gif .

Altijd welkom voor tips hoor, Wannus. En verder ... gewoon proberen en je zult verrast staan van het resultaat. Althans ... dat is wat IK geloof!
zondag 4 mei 2014 - 16:00
Bombycilla

Bombycilla

Hier het vervolg,zie hoe de bladluizenkolonie opgeruimd wordt.

Struiken & Bomen

maandag 19 mei 2014 - 15:23
Bombycilla

Bombycilla

eerste foto was van vrijdag de 16e de twee laatste van maandag 19
je ziet hoe snel de larven nu groeien

Struiken & Bomen

maandag 19 mei 2014 - 15:25
Bombycilla

Bombycilla

Het is bijna gebeurd met dat luizenleventje

Struiken & Bomen

maandag 19 mei 2014 - 15:26
cetinel

Cetinel

lopend buffet
maandag 19 mei 2014 - 15:27
Bombycilla
maandag 19 mei 2014 - 15:36
sugar

Sugar

Och, wat baten kaars en bril, als de uil niet lezen wil.

Op mijn rozen zitten nu al drie maanden bladluizen, maar ze willen maar niet wegkwijnen.
maandag 19 mei 2014 - 15:54
vloeiende

Vloeiende

Sugar,
de 4 eenheden stikstof in gedroogd koemest noem ik geen stikstofbom maar daar gaat het hier niet over.
Ikzelf ben ook vrij gerust in en bladluisaantasting, daar spuit ik in ieder geval geen vergif op, maar ik ben niet heilig en heb na twee jaar wachten toch moeten chemisch ingrijpen om Buxus te redden van de kommaschildluis.
maandag 19 mei 2014 - 22:39
Wannus

Wannus

Vandaag ook een struik gezien volledig onder de bladluis ,
Behandelen is nutteloos , dus kan de struik niet meer herstellen
dit jaar . Ik heb heel goed nagezien en geen enkel lieveheerbeestje
te bespeuren , ik denk dat ze zich meer gaan moeten vermenigvuldigen .
Wat ik wel regelmatig zie zijn bijtjes , toch nog iets die goed is
voor onze bloemen .

dinsdag 20 mei 2014 - 20:53
sugar

Sugar

Alle begin is moeilijk. Vorig jaar had ik behoorlijk wat schade op mijn bramen, dit jaar totaal geen schade.
dinsdag 20 mei 2014 - 22:25
leerling

Leerling

In onze vorige tuin hadden we een beukenhaag aangeplant. Het tuincentrum waarschuwde ons dat we 10% verlies konden hebben, dus kochten we 10% extra planten die we zo'n 10m verderop parkeerden. De eerste jaren hadden we nogal wat last van een of andere luis (wit, plakkerig spul aan de onderkant van de bladeren). De haag werd bespoten, de reserve plantjes niet (stonden vlak bij de moestuin). Het derde jaar bleken de reserve plantjes nauwelijks last te hebben van die luis, terwijl de gifspuit alweer klaar stond voor de haag. We hebben toen de haag ook niet meer bespoten en een paar jaar later was ook daar het probleem vanzelf verdwenen.

Of misschien niet helemaal vanzelf. Ik had bloempotten gevuld met stro een ruime week in de buurt van de compostbak op de grond gelegd en daarna op een stok gezet in de buurt van de haag. De oorwormen die er hun thuis hadden gemaakt hebben ongetwijfeld ook geholpen.
woensdag 21 mei 2014 - 02:47
Harry0155

Harry0155

Ik heb een vlinderstruik, deze zit helemaal vol met luizen.
Kan ik om van de luis af te komen de struik snoeien tot een 1/2 mtr.

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2018 - 09:08
Tuinprins

Tuinprins

Ja dat kan. Een probleem: nieuwe groei is weer vatbaar voor luizen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 19 juli 2018 - 17:30
leerling

Leerling

'k Ben een boeiend boek aan het lezen: "Het verborgen leven van bomen" van Peter Wohlleben. Wetenschappelijk onderzoek, vertaald naar een heel breed publiek.

Wanneer planten aangevallen worden door een of andere plaag, kunnen ze op een aantal manieren reageren:
- chemische stoffen aanmaken die hun bladeren minder lekker of zelfs giftig maken voor de belagers
- toffen afscheiden om vijanden van de belagers te lokken
- dikwijls sturen ze ook nog andere waarschuwingssignalen de lucht in om soortgenoten te waarschuwen van nakend gevaar

Die stoffen afscheiden en verspreiden gaat traag. Veel trager dan wanneer wij een hinderlijke vlieg wegjagen. Het kan dus een aantal dagen duren voor er genoeg van die stoffen geproduceerd zijn om effect te hebben.
In het geval van lokstoffen die natuurlijke vijanden moeten aantrekken, hangt het er bovendien ook vanaf of er nog (voldoende) natuurlijke vijanden over zijn. (Er wordt al te snel naar de gifspuit gegrepen.)

Gewoon wat geduld hebben doet meestal wonderen. Planten hebben het miljarden jaren zonder gifspuit overleefd.

(Er zijn meer boeken met die titel van andere auteurs. Mocht je het boek ergens willen kopen, let dan goed op de naam van de auteur.)
maandag 23 juli 2018 - 23:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon