menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensias

Ga naar meest recente reactie

Claudia69

Claudia69

We hebben net een lading hortensia's opgehaald bij vrienden die hun voortuin volledig opnieuw willen aanleggen. Ze waren dit jaar volgens mij niet gesnoeid, staan dus hoog, zijn al uitgelopen en hebben veel wortel verloren.

Zou ik ze kort terugsnoeien en meteen in volle grond planten of ze hierna eerst oppotten en pas in de herfst uitplanten?
zaterdag 12 april 2014 - 22:09
deHaan

DeHaan

Je kan ze direct in de volle grond zetten.
Manier van snoeien hangt van de soort af.
Afknippen vlak boven de grond is mogelijk, net als een gedeelte van de takken geheel weghalen of alles laten zitten.
zaterdag 12 april 2014 - 22:17
Claudia69

Claudia69

Het zijn hortensia's met bolle bloemschermen, ze staan nu ongeveer 80 cm hoog, maar de wortelkluit is bij de meeste struiken erg beschadigd.
Best toch wel een stuk terugsnoeien dan? Voldoende diep planten? Wortelen gedeelde planten vlot?
zaterdag 12 april 2014 - 22:21
Plantadvies

Plantadvies

Ik denk dat u de macrophylla heeft. U kunt even google kijken of dit ze zijn. Veel wortels verloren en veel hoge takken. Ik zou ze zeker terugsnoeien. Dit om meer energie naar de wortels te laten gaan. Net zo diep planten zoals ze hebben gestaan. Geef mest en vergeet het water geven niet. Dit jaar heb je dan geen bloemen, maar als ze aanslaan geven ze het volgende seizoen weer bloemen. Succes.
zondag 13 april 2014 - 00:24
wilma*15

Wilma*15

Ik zou ze wel even diep zetten dan voorheen.
Zeker niet dieper.
Ook zou ik ze een stuk terug snoeien om de wortelgroei weer wat te stimuleren.
Aangezien er toch een stuk van de wortels beschadigd is moet die verhouding evenredig zijn.
Maar zeker niet alle takken helemaal weg snoeien.
En zorg er ook voor dat er ook nog wat blad eraan blijft zitten.

De groei zal de eerste maanden wel stil blijven staan tot dat de wortels wat zijn aangegroeid.

Succes ermee.

Groetjes

zondag 13 april 2014 - 00:26
Anneloes

Anneloes

wat ik zelf heb gedaan is alles behalve de takken van vorig jaar wegsnoeien. dat zijn de dunne gladde takjes. ik zou bij het snoeien sowieso de dikste takken eruit halen.

en een hele belangrijke die al is genoemd: goed water geven, zeker als het een tijdje droog is.
zondag 13 april 2014 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon