menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus Cerasifera ondersoorten en alternatieven

Ga naar meest recente reactie

Midnight Corske

Midnight Corske

Ik zou graag wat meer informatie hebben betreffende de verschillende ondersoorten van de Prunus Cerasifera (kerspruim/sierpruim).
Welke van de verschillende ondersoorten is het beste geschikt om klein te houden, dit wil zeggen ±150cm tot max. 180cm, en bij voorkeur op stam?

Ik had deze bij iemand in de tuin zien staan en was gestopt om na te vragen welke boom dit was maar aangezien deze mensen daar nog maar net woonden was het voor hen ook onbekend. Na wat zoekwerk kwam ik dus uit op de Prunus Cerasifera maar weet alleen niet welke ondersoort het is.
Het was alleszins op stam en er stonden zowel met witte bloesem als licht roze.
Hier alvast een foto van 1 van de bloesems.

En mochten er mensen alternatieven weten op stam met witte bloesem, dan mogen jullie die ook zeker vernoemen.

Struiken & Bomen

maandag 24 maart 2014 - 15:09
minouke
dinsdag 25 maart 2014 - 09:15
Midnight Corske

Midnight Corske

Bedankt voor uw antwoord.
Ze lijken allemaal op elkaar dus het is moeilijk uit te zoeken welke het werkelijk is op mijn foto maar ik vermoed dat het niet diegene is die u hier vermeldt...
dinsdag 25 maart 2014 - 12:05
satomi

Satomi

Is dat bloemetje zo wit als het hier lijkt? Dan is de misschien de soort zelf, met groen blad. Prunus cerasifera 'Pissardii' heeft lichtrose bloemen. Het is een roodbladige boom, dus dan zal het loof uitsluitsel geven. Prunus yedoensis, Prunus serrulata 'Shirotae' en 'Amanogawa' en Prunus incisa zijn ook nog mogelijkheden.
dinsdag 25 maart 2014 - 12:40
Midnight Corske

Midnight Corske

Dus volgens u is het de Prunus Cerasifera en geen ondersoort daarvan?
Het zijn inderdaad zeer witte bloesems op de foto.
Er stonden ook nog 2 andere maar dit waren zeer licht roze bloesems.
Hier heb ik wel geen foto van maar ze waren allemaal op stam, ±1m hoog en dan pas de kruin. Totale hoogte zeker niet meer dan 1m50.

Ik zal die andere soorten ook eens opzoeken.
dinsdag 25 maart 2014 - 13:21
satomi

Satomi

Er zijn zoveel cultivars (=cultuurvariëteiten) in omloop dat het moeilijk is om het zo te zeggen. Als het blad groen is, dan KAN het een P. cerasifera zijn. Maar als alle boompjes zo laag waren, dan zou ik eerder in de richting van Prunus incisa zoeken, die worden veel op lage stam geënt.
dinsdag 25 maart 2014 - 13:42
Midnight Corske

Midnight Corske

OK bedankt, ik bekijk het verder.
dinsdag 25 maart 2014 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon