menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Korstmos

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Goede avond beste vrienden.
Ik heb 2 vraagjes ivm. mossen op de takken van de Azalea's
Op bijna alle takken staat een laagje korstmos ,denk ik tochndat het een korstmos is.
Weet er iemand onder jullie of het schadelijk is voor de struik en of je het moet behandelen ,en met wat ,zou het nodig moeten zijn.
Kent er iemand onder jullie de juiste naam van de mossensoort op de takken?
Ik voeg een foto bij zodat je duidelijk kan zien waarover ik het heb.
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 april 2007 - 19:56
hugo

Hugo

hallo Esem, jaren geleden heb ik eens volgend vraagje naar Appeltern gestuurd,, misschien helpt dit je wel

Ik heb meerdere struikazalea's. Verleden jaar stelde ik een soort korstmossen vast op de takken van één plant, toch bloeide hij goed. Dit jaar ontluiken de knoppen niet, ze drogen op, de korstmossen zijn er nog, de bladeren staan normaal groen en goed ontwikkeld. Zijn die korstmossen de oorzaak, of is er nog een ander probleem?

Antwoord van Appeltern:
Korstmossen komen regelmatig voor op oudere struiken. Korstmos is een symbiose van een wier en een schimmel, die elkaar van voedsel voorzien. Het is absoluut onschadelijk voor de struiken en bomen. Bovendien zijn veel korstmossen beschermd. Dat ze in uw tuin voorkomen is een teken dat er in uw woongebied weinig luchtvervuiling is. Allemaal positieve dingen dus. Alleen wijst het voorkomen van de korstmossen er ook op dat de plekken waar ze groeien sterk beschaduwd en vochtig zijn. Door de struik te snoeien (ten behoeve van verjonging en om meer lucht in de struik te brengen) ontstaat er meer licht in de struik, droogt hij sneller op na bijvoorbeeld een regenbui, en nemen de groeikracht en weerstand toe.
Ook kunt u misschien, als een grote struik of boom in de buurt de oorzaak van de schaduw is, deze ook wat opener snoeien. Korstmossen kunnen niet goed tegen direct zonlicht.
Ook kunt U een bespuiting uitvoeren met een middel tegen schimmels


Misschien hetzelfde preobleem,,

groetjes
dinsdag 3 april 2007 - 08:50
annis

Annis

Bij mijn Azalea's zit er ook korstmos op en ze doen het prima. Ze staan inderdaad in een beschaduwd deel van de tuin. Ik had ook altijd gedacht dat dit schadelijk zou zijn maar nu ben ik toch gerustgesteld.

Annis
dinsdag 3 april 2007 - 09:23
Esem

Esem

Bedankt hugo.
Ik kon niet vlugger reageren door de problemen van gisteren met het verplaatsen van het forum naar een andere server,maar nu is alles oké lijkt me.
En annis zo weet je dat ook weer en ik ook uiteraard,twee vliegen in een klap.
Het is een zeer duidelijke omschrijving van het onderwerp
nogmaals bedankt hoor.
Gr Esem,
woensdag 4 april 2007 - 15:50
shoely

Shoely

hallo
ik heb een vraag weet iemand
wat de werking van korstmos is
ik moet er een presentatie over houden maar ik kan nergens
vinden wat voor werking korstmos heeft
groetjes shoely
woensdag 2 mei 2007 - 22:30
shoely

Shoely

weet echt niet wat voor werking korstmos heeft
zaterdag 5 mei 2007 - 05:44
Esem

Tekst aangepast

Esem

shoely
Ik weet alleen dat korstmossen alleen willen groeien als de lucht zuiver is.
Het is een aanduiding dat je in een niet vervuilde zone woont als ze aantreft in je tuin.
Voor meer kan je misschien eens kijken op deze site.
Gr Esem,


http://home.wanadoo.nl/colfoort/pagina25.html#Korstmossen
zaterdag 5 mei 2007 - 06:55
Fons

Fons

Shoely, welkom op dit forum.
Zoek eens bij google onder de naam korstmos en ge vind een schat aan gegevens over deze materie.
zaterdag 5 mei 2007 - 06:58
sylvain

Sylvain

Beste Esem EN hugo de hibiscus planten zij daar ook heel gevoelig voor korstmossen, en ik heb in een boek gelezen dat het op 9 van 10 hibiscusen het voorkomt.
En ze schrijfen ook dat het geen kwaad kan aan de plant of bloem,
zodus denk ik dat het bij de azelea,s het zelfde verhaal zal zyn , zoals Hugo het antwoord heeft gekregen zo zuiver de lucht zoveel te meer korstmossen groetjes en dag
zaterdag 5 mei 2007 - 07:03
shoely

Shoely

ik heb heel google al af gezocht
maar ik kan niet vinden wat voor een werking korstmos heeft.
waar kan je korstmos voor gebruiken
zondag 6 mei 2007 - 03:23
shoely

Shoely

heeft het een genezende werking of zo
het moet is van een stofje in zich hebben
wat goed is voor onze huid
zondag 6 mei 2007 - 03:25
hugo
zondag 6 mei 2007 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon