menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stamrozen vervangen

Ga naar meest recente reactie

herbert

Herbert

Ik heb in de voortuin twee witte stamrozen die er al een jaar of 15 staan. Nu hebben die verleden jaar de winter niet overleefd en ik zou ze straks er uit willen gooien en vervangen door 2 nieuwe.

Ik heb 'horen zeggen ' dat je dat niet mag doen. Ttz, op dezelfde plaats direct weer dezelfde soort stamrozen planten, maar dat je zeker een jaar moet wachten met nieuwe planten.

Is dat verhaal juist?
woensdag 19 maart 2014 - 06:15
Marei

Marei

Als rozen een paar jaar op dezelfde plaats gestaan hebben kan 'rozenmoeheid' optreden. Geadviseerd wordt dan de grond uit te graven en door verse te vervangen, of op die plaats Tagetes (afrikaantjes) gedurende een seizoen te houden.

Tegenwoordig kan het simpeler: Rootgrow is een middel dat mycorrhiza-schimmels bevat waardoor het probleem direct is op te lossen. Kijk maar bij www.servaplant.nl; via de webshop is het te bestellen.

Zelf heb ik er goede ervaringen mee. De laatste jaren heb ik op deze manier zeker al 100 rozen vervangen in bestaande rozenbedjes. Ook heb ik dit product in de grond gebracht bij een roos die er niet goed aan toe was maar welke ik niet wilde missen. De roos floreert weer als in haar eerste jaren, zie onderstaande foto.

Veel succes en groetjes, Marei

Struiken & Bomen

woensdag 19 maart 2014 - 08:28
herbert

Herbert

Beste dank Marei!

Heb ondertussen al Rootgrow besteld

Gr,

Herbert
woensdag 19 maart 2014 - 12:15
Marei

Marei

Dan zal het vast en zeker goed komen, Herbert, ik twijfel er niet aan.

Groetjes, Marei.
woensdag 19 maart 2014 - 12:37
herbert

Herbert

Hoi Marei,

Ik had graag eens je site bezocht maar onder www.eendijkvaneentuin.nl
meldt hij 'error', is je sitenaam veranderd mssch?

Herbert
woensdag 19 maart 2014 - 12:53
Marei

Marei

Dag Herbert, Ik zal aan Stijn doorgeven dat die link niet werkt, heb het ook geconstateerd. Maar als je bij google www.eendijkvaneentuin.nl intikt dan kom je gewoon op de site, hoor. Je kunt ook naar digituin, de tuin van Marei, daar werkt de link wel. Laat maar eens horen of het nu gelukt is en wat je ervan vindt.
Groetjes, Marei.
woensdag 19 maart 2014 - 13:35
herbert

Herbert

Hallo Marei,

Nu lukt het via google.
Amaaaaaaaaaai, noemen jullie dat een tuin?? een park verbleekt erbij.
Effenaf p r a c h t i g. Jullie moeten wel heeeel groene vingers hebben en aardig wat vakkennis. Ik ben effenaf jaloers. Jullie hebben zeker een tiental tuiniers in dienst om het allemaal zo mooi te houden?
In ieder geval gefeliciteerd met jullie plantenjuweel langs de dijk. Hopelijk stijgt het water er de volgende decennia niet over .

Nog de beste groetjes,

Herbert
woensdag 19 maart 2014 - 16:33
Marei

Marei

Hallo Herbert,

Het water ligt na 1995 achter een nieuwe, hoge en sterke dijk, we voelen ons heel veilig hier. En nee! Geen tien tuiniers die hier het werk voor ons doen. Elke dag zijn we zelf bezig. Dit jaar gaat het allemaal wel heel voorspoedig en aangenaam met zo'n vroeg en mooi voorjaar. Nog een weekje opruimen en wieden en de tuin ligt er weer helemaal spic en span bij.
Nogmaals veel succes met je rozenboompjes.

Groetjes, Marei.
donderdag 20 maart 2014 - 21:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon