menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus Kousa - Cornus Florida - Syringa Vulgaris

Ga naar meest recente reactie

Patat

Patat

We zijn van plan om binnenkort de tuin aan te (laten) leggen. Daarbij moeten we nog heel wat beslissingen nemen, o.a. de keuze van boom of struik. We hebben een relatief kleine tuin (+/- 11 op 13 meter), maar zouden graag één of meerdere bomen of struiken aanplanten om een gezellige en groene sfeer te creëren.

Wij dachten aan Cornus Kousa of Cornus Florida . Na heel wat opzoekwerk blijft het voor mij onduidelijk wat het grote verschil is tussen beiden. We zouden liefst kiezen voor een witte bloei en de hoogte mag zeker zo'n 3 a 4 meter zijn. Komen beiden in aanmerking? Vragen ze een verschillende verzorging of standplaats? Mensen die ervaring hebben met beiden en duidelijk kunnen aangeven welke de beste keuze zou zijn? Voorlopig gaat mijn lichte voorkeur naar de Cornus Kousa.

Een andere optie waar we eventueel aan denken is een Syringa Vulgaris 'Sensation' .

Tips dus zeker welkom! Alvast bedankt.
donderdag 20 februari 2014 - 09:15
Tuinprins

Tuinprins

Cornus florida bloeit vroeger als C. kousa: florida in april/begin mei, kousa vanaf eind mei. Een ander verschil is dat florida bloeit voordat het blad aan de boom komt ('op het kale hout'). Verder verschijnen er bij C. kousa opvallende vruchten. Herfstkleur hebben beide soorten.

Ik zou altijd voor Cornus kousa kiezen. Niet alleen vanwege de latere bloei en de vruchten maar ook omdat C. kousa gezonder is dan florida. Cornus florida is gevoelig voor meeldauw (treedt vooral op tijdens droge zomers) en voor de schimmelziekte 'dogwood anthracnose' waar tegen de particuliere tuinbezitter weinig kan ondernemen. Mijn keuze gaat dus naar C. kousa.

Syringa vulgaris soorten stellen na de bloei in juni weinig meer voor. Het blad is saai en de struik/boom heeft geen herfstkleur.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 februari 2014 - 19:16
Plantadvies

Plantadvies

Ook hierbij geldt de zonnestand en de grondsoort is belangrijk of u ze wel kunt plaatsen.
vrijdag 21 februari 2014 - 04:54
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt gelijk, standplaats en grondsoort zijn belangrijk.

Dit soort Cornussen verlangt een tamelijk zonnige stand plaats en fatsoenlijke grond (geen klapzand).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 21 februari 2014 - 19:55
Patat

Patat

De grondsoort is matig nat lichte zandleembodem. De oriëntatie van de tuin is Zuidgericht.

Alvast bedankt voor de eerste reacties.
zaterdag 22 februari 2014 - 12:22
klaas25

Klaas25

Het is precies zoals tuinprins zegt, bij mij staan ze al heel wat jaren alle twee
in de tuin, maar wel in een veenachtige klei.
Het zijn matige groeiers . heb nog een foto bij gevoegd.
gr.klaas

Struiken & Bomen

zondag 23 februari 2014 - 17:12
klaas25
zondag 23 februari 2014 - 17:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon