menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

triske

Triske

hallo

Omdat ik zoveel verschillende dingen hoor kom ik met mijn vragen toch ook nog ne keer hier

Ik ga dus mijn tuin in 2 delen door een haag te zetten met daartussen een rozenboog met poortje in want de honden hebben er een sport van gemaakt om rond de serre te koersen met als gevolg alles kapot daar !

Nu zou ik daar een beukenhaag willen zetten ( of zijn er betere dingen maar geen coniferen )
Het zou ineens met stevige planten moeten zodat het snel dicht is en de honden hun paradijs ook hihi !
Zou ongeveer 1.50 hoog moeten zijn.
En heb 11 meter te doen

Wat voor soort planten heb ik dan nodig ? breed vertakt ? en hoeveel de meter ?
En wat zijn zo de richtprijzen van zowel rode als groene beuk ?

Hoop dat jullie me op weg kunnen zetten want is redelijk verwarrend iedereen zegt iets anders en ow ja tot wanneer kan ik planten ? zou april nog lukken ?

Goede adressen zijn ook welkom ik ben van vlaams brabant maar wil gerust stukje rijden voor goed materiaal dat ook nog prijsvriendelijk is

alvast bedankt groetjes en een fijn week end
triske
zaterdag 15 februari 2014 - 12:21
sugar

Sugar

Vlaams-Brabant is groot, zelf koop ik mijn plantgoed voor hagen bij www.plantenkweker.be (Begijnendijk), uitstekende kwaliteit.
Je kan ofwel met haagplanten starten van 1,5 m hoog, zet 3-4 planten per lopende meter = 3 x 2,5 EUR/stuk x 11 meter, dus ongeveer 100 EUR (groen, rood zal eerder 150 EUR kosten)
Ofwel werk je met veren, die geven je veel sneller een mooie, volgroeide haag, maar die kosten je wel 7-8 EUR per stuk (dus eerder 300 EUR in totaal)

Beuk (Fagus sylvatica) houdt niet van vochtige gronden. in zon geval plant je beter beukhaag (Carpinus betulus), die ook wat sneller groeit
zaterdag 15 februari 2014 - 17:12
triske

Triske

hallo

reuze bedankt voor u reactie dan heb ik veren nodig denk ik.

Hoeveel moet ge daar dan van zetten de meter ? stuk of 3 ?
Ook bedankt voor de link naar plantenkweker ! ramsel is te doen ben van kampenhout dus moet lukken

is er nog iets speciaals waar ik moet aan denken bij het planten ? en hebben deze veren ook nog paaltjes met draad nodig of kunnen deze zo geplant worden ?

groetjes en bedankt
zaterdag 15 februari 2014 - 17:59
sugar

Sugar

1, Voor je de planten gaat kopen graaf je een put in de losse grond, waar je de planten die je daarna gaat kopen kan inkuilen
2, Daarna bestel je je plantgoed (zodat dat vers gerooid wordt, zeker nodig wanneer je veren bestelt)
3, Ga het plantgoed afhalen. Zorg ervoor dat de wortels bedekt blijven tijdens het transport. Wanneer je terug thuis komt, leg je het aangekochte plantgoed in de put en zorg je dat alle wortels van het plantgoed bedekt zijn met aarde (zodat ze niet kunnen uitdrogen)
4, Zet enkele palen met draad die de veren daarna kunnen ondersteunen
5, Je graaft een greppel die voldoende diep is voor de wortels. Je moet die bomen zo planten dat de plant even diep geplant wordt als hij voorheen geplant was (beuk is daar exxtreem gevoelig aan)
6, Je plaatst de planten in de greppel, op de juiste afstand en vult de greppel met grond (zorg er steeds voor dat de wortels niet te lang bloot liggen)
7. Bind de veren vast aan de draden.
8, Snoei de planten (vraag wat uitleg aan de boomhandelaar.
zaterdag 15 februari 2014 - 19:44
Polplastron

Polplastron

Beuk (Fagus sylvatica) houdt niet van vochtige gronden. in zon geval plant je beter beukhaag (Carpinus betulus), die ook wat sneller groeit

Klein typefoutje vermoed ik; Carpinus is haagbeuk (i.p.v. beukhaag hé! )

Palen en draad zijn nooit fout, maar niet altijd nodig. In een eerder winderige omgeving zou ik dat echter in elk geval wel doen. Verder vind ik het persoonlijk wel handig werken om eerst draad te spannen en dan te beginnen planten; op die manier blijf je mooi recht werken.

Prijzen verschillen heel sterk van kweker tot kweker, maar de kwaliteit verschilt ook nogal. Toch zullen ook minder vertakte beukjes meestal uiteindelijk wel uitgroeien tot een mooie haag.

Belangrijk bij het planten van een beukenhaag is wel dat ze na het planten een stuk worden ingekort zodat ze gestimuleerd worden om te vertakken. Laat vervolgens elk jaar de haag een beetje hoger worden, maar laat ze in elk geval niet ineens doorschieten tot de gewenste grootte; ik heb al zo veel hagen gezien met een heel lelijke (winter)structuur. Hoe meer je snoeit, hoe meer de haag dicht zal groeien en dat ... is meestal toch net de bedoeling hé!

Groeten,

Pol
zaterdag 15 februari 2014 - 19:45
triske

Triske

super beide heren dikke mercie voor de uitleg ik ga er mijn werk van maken

als het lukt kom ik fotoke plaatsen

groetjes en nog een fijn week end
zaterdag 15 februari 2014 - 20:34
sugar

Sugar

@polplastron : idd een foutje, ik wou natuurlijk haagbeuk zeggen
zaterdag 15 februari 2014 - 22:25
Tuinman65

Tuinman65

Sugar geeft héél goeie info maar bij punt 5 zou ik toch wat dieper en breder losmaken dan de afmetingen van de wortels.
En toch zou ik oppassen met het aankopen van veren.
Mijn ervaring is dat je vlugger een dichte mooie haag hebt door te vertekken met planten van 125/150 cm, voorzien van veel haarwortels.
Hoe groter de planten hoe moeilijker ze het hebben om aan te slaan.
Leo
zaterdag 15 februari 2014 - 23:58
triske

Triske

bedankt leo

ik hou er zeker rekening mee !

Heb ook hulp gevraagd aan mensen hier die aan tuinaanleg doen en ze gaan het eens bekijken en me zeggen wat zij zouden doen dus moet goed komen
zondag 16 februari 2014 - 09:57
Tuinman65

Tuinman65

Laat je ons weten wat die mannen aanraden?
Leo
zondag 16 februari 2014 - 18:50
triske

Triske

doe ik normaal weet ik deze week meer maar wat ze al wel gezegd hebben is dat ik nu niet mag planten door te nat ! Ik zou kunnen tot half april maar het moet droger worden !

wordt vervolgd
zondag 16 februari 2014 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon