menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon te herdoen. Hoe nieuwe fruitbomen beschermen

Ga naar meest recente reactie

rom

Rom

Hey allen,
waren door de gemeente verplicht enkele fruitbomen te planten voor eind 2013, en dit hebben we dan ook zonet gedaan (halfstammen en hoogstammen, plantmaat +- 8/10).
Het 'gazon' errond is echter halve wildernis: amper gras, veel onkruid, veel putten, etc etc.
We dachten eraan alles te bespuiten zodra we tijd hadden (gezien de grote oppervlakte), maar dat wordt nu plots toch pak moeilijker met die fruitbomen, niet?
Anders kartoon leggen tot 1-2m rond de fruitbomen zodat het onkruid daar op die manier kapot gaat, en de rest dan bespuiten?
maandag 9 december 2013 - 17:50
deHaan

DeHaan

Ik denk als het mijn gras was, dat ik eerst alles had laten ploegen/frezen en dan de bomen planten.

Hoe groot is het terrein en op wat voor grond zit je.

1 Alles zo laten en in het voorjaar gewoon gaan maaien met een maaimachine die er geschikt voor is.

2 Nu alles goed kort maaien en ploegen en van het voorjaar frezen en inzaaien.

3 Bomen er weer uit halen en een loonwerker laten ploegen en egaliseren, dan de bomen weer terug.



maandag 9 december 2013 - 19:16
Tuinman65

Tuinman65

Waarom heb je geen raad gevraagd voor je begon?
Het had je veel ergernis bespaard.
Leo
maandag 9 december 2013 - 23:17
rom

Rom

Ik moest dringend die fruitbomen plaatsen, maar om de rest om te ploegen + gras te zaaien heb ik echt geen tijd, dus kon toch niet anders, of wel?

terrein dat nu nog moet gedaan worden: iets van een 500m², vooral kleigrond met veel humus.
dinsdag 10 december 2013 - 14:02
deHaan

DeHaan

Ik zou voor optie 1 gaan.
Volgend jaar wel een schone ruimte om de bomen houden.
dinsdag 10 december 2013 - 16:37
WiPe

WiPe

Je kan ook de bomen nu ergens in een hoekje planten en nadat het gazon klaar is de bomen verplanten. De gemeente is tevreden omdat de bomen geplant zijn, je kan rustig werken, en die bomen na een of twee jaar verplanten is echt geen probleem.
dinsdag 10 december 2013 - 20:08
rom

Rom

Ik ben een totale bomen-leek (hadden jullie al verstaan waarschijnlijk ), maar kan je dan zomaar even een boom verplanten en paar maand daarna nog eens verplanten? Vinden die wortels dat wel leuk?
woensdag 11 december 2013 - 15:06
WiPe

WiPe

Dat valt wel mee. Bomen hebben er meestal minder last van om na een paar maanden opnieuw verplant te worden dan pakweg tien jaar met rust gelaten te worden en dan verplant te worden. Maar je moet een boom natuurlijk niet verplanten wanneer hij in blad staat.
woensdag 11 december 2013 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon