menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wintergroene viburnum

Ga naar meest recente reactie

anneke11

Anneke11

Hallo,

ik ben nieuw hier dus gelijk eens testen en zien of er reactie komt op mijn vraag.
Ik zoek nog enkele wintergroene struiken voor onze tuin.

Ik dacht aan viburnum, met bollen (ik geloof dat daaraan ook de naam gelderse roos gegeven wordt, maar ben niet zeker, ben een beginnend tuinier-ster

Nu heb ik ergens opgevangen dat ik dat zeker niet moet planten, want dat die plant stinkt?

Dus mijn vragen :
- welke soort viburnum met bolvormige bloem is winterhard?
- geeft dit echt een slechte geur af?

Bedankt alvast

An

woensdag 27 november 2013 - 00:04
satomi

Satomi

Viburnum carlcephalum, V.carlesii en afgeleide cultivars hebben een mooie bolvormige bloeiwijze en zijn wintergroen en winterhard. De naam "Gelderse roos" wordt gebruikt voor de bladverliezende V. opulus en cultivars. De andere soorten worden meestal "Sneeuwbal" genoemd.
Er zijn nog meer wintergroene soorten, maar die hebben niet echt bollen, dat zijn enigszins platte schermen.

Persoonlijk vind ik de geur heerlijk, maar dat is voor iedereen verschillend. Het is wel zo dat naarmate de bloemen verbloeien (ouder worden) de geur minder aangenaam kan worden. Ook het kneuzen van het blad kan een minder prettige geur met zich meebrengen.
woensdag 27 november 2013 - 12:03
Plantadvies

Plantadvies

Anneke vertel eerst eens wat de grondsoort is en de zonnestand.

Plantadvies
woensdag 27 november 2013 - 14:33
Tuinprins

Tuinprins

"Nu heb ik ergens opgevangen dat ik dat zeker niet moet planten, want dat die plant stinkt?"

Dit lijkt mij een gevalletje "de klok horen slaan maar niet weten waar de klepel hangt".

Er zijn weinig Viburnums die stinkende bloemen hebben. Een soort waarvan ik zeker weet dat de bloemen niet aangenaam ruiken is Viburnum nudum. Om de geur te ruiken moet je echter wel je neus in de bloemen steken.

Volgens mij zijn Viburnum carlcephalum en V. carlesii niet wintergroen. Hun bloemen geuren zeer aangenaam. Viburnum burkwoodii is semi- wintergroen (verliest zijn blad in een strenge winter, plant is goed winterhard en krijgt in het voorjaar weer nieuwe bladeren) en heeft ook aangenaam geurende bloemen.

Viburnum davidii is wintergroen en de schermvormige bloemen stinken volgens mij niet anders had ik dat wel gemerkt.

De bloemen (schermvormig) van Viburnum tinus zijn volgens mij geurloos.



Gegroet, de tuinprins
woensdag 27 november 2013 - 20:32
satomi

Satomi

Tuinprins, je hebt helemaal gelijk. Dat was een flinke misser van mij. Het was V. burkwoodii die ik in gedachten had.
donderdag 28 november 2013 - 12:49
Tuinprins

Tuinprins

Zelfs de beste maken wel eens een fout!
donderdag 28 november 2013 - 20:11
vloeiende

Vloeiende

Viburnum pragense heeft ook min of meer bolvormige bloeiwijzen, is wintergroen, licht geurend ook V. rhytidophyllum is wintergroen maar niet echt bolvormige bloeiwijze.
Echt bolvormig is V. opulus Sterile (ook Roseum) maar niet wintergroen, niet geurend, ook bolvormig is V. plicatum Rotundifolium, niet geurend - niet wintergroen en er zijn er nog.
zaterdag 14 december 2013 - 21:16
Ditro

Ditro

Groen blijvende viburnum geeft slechte reuk. Zou wijzen op een ziekte. ?
woensdag 9 oktober 2019 - 07:06
Tuinprins

Tuinprins

Haha, ziekte van de plant of van de neus?

woensdag 9 oktober 2019 - 21:16
Ditro

Ditro

???? heb al oplossing: zal viburnum verwijderen. Radicale oplossing, maar efficiënt.
donderdag 10 oktober 2019 - 09:08
Tuinprins

Tuinprins

Misschien naar de KNO arts?
donderdag 10 oktober 2019 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon