menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos of schimmel op stam

Ga naar meest recente reactie

Mirital

Mirital

Hallo, op de stammen van mijn catalpas hangt mos of schimmel, weet iemand wat het is en hoe te bestrijden? zie afbeelding
BVD I.M.

Struiken & Bomen

zaterdag 2 november 2013 - 12:07
Polplastron

Polplastron

Korstmos. Daar hoef je niets aan te doen; het beschadigt de plant op geen enkele manier.
zaterdag 2 november 2013 - 13:11
deHaan

DeHaan

De boompaal die er bijstaat is waarschijnlijk schadelijker.
zaterdag 2 november 2013 - 15:37
Mirital

Mirital

Hoe bedoeld je? de boompaal schadelijk, die staat wel minstens 5 cm van de stam en die verwijderen zou pas schadelijk zijn als het stormt.

Struiken & Bomen

zaterdag 2 november 2013 - 15:52
RdB

RdB

Wat moet zo'n lullig stokje als het stormt? De stam is toch zeker al veel dikker? Er uit met dat onding,

Ruud
zaterdag 2 november 2013 - 18:56
deHaan

DeHaan

De paal kan je eenvoudig controleren.
Als je er goed aantrekt moet hij heel blijven, breekt hij, kan hij weg.
Een jaar of 3 is een paal nodig.
zaterdag 2 november 2013 - 20:45
Mirital

Mirital

Bedankt voor de info over de korstmos, wat de boompaal betreft mag die van mij nog een tijd blijven, vorig jaar tijdens een storm brak de boombinder en zag ik de kruin tot tegen de grond waaien.
zaterdag 2 november 2013 - 22:49
WiPe

WiPe

Dat komt net omdat de paal te lang is blijven staan. Als je de paal te lang aan de boom laat staan en de boom hoog aanbindt, dan gaat de boom daarvan profiteren om de kruin hard te laten groeien terwijl er minder moet geïnvesteerd worden in een zwaardere stam. Door de hormonenhuishouding in de plant kan die groei namelijk gestuurd worden. Op plekken waar dan minder groei nodig is komt er ook minder groei.

Op een dag gaat de paal rot zijn en zal de boom nog minder op zijn eigen stam kunnen rekenen. Om dat te vermijden kun je best de boom nu al iets lager aanbinden en de boomband ieder jaar wat lager hangen totdat de boom zonder kan.
zondag 3 november 2013 - 09:06
Mirital

Mirital

Hallo WiPe, dat is precies wat ik horen wou want ik dacht al zelf dat ik bezig was met de stam lui te maken door die boompaal te laten zitten maar wist niet hoe dit op te lossen. wat denk jij een halve meter lager en een ruimere boombinder?
zondag 3 november 2013 - 12:01
WiPe

WiPe

Ik zou gaan voor 20 cm lager en een ruimere boomband. In de loop van de zomer zou je dan eventueel de boomband nog wat ruimer kunnen maken. Na de zomer kun je die band dan verder verlagen. Het is voldoende dat de stam geprikkeld wordt en dikker wordt. Als de stam te weinig steun krijgt gaat hij buigen en krom groeien.
zondag 3 november 2013 - 14:23
Mirital

Mirital

Dank je voor de reactie WiPe
Hier heb ik echt iets aan
Groetjes Mirital
zondag 3 november 2013 - 14:38
pplakke

Pplakke

ik heb ooit eens een paal wegenomen naast een Italiaanse populier.
die is toe scheef gaan hangen was in dat gat gezakt.
van toen af heb ik het eerder voor kleine boompjes (geen paal nodig ).
zondag 3 november 2013 - 16:58
WiPe

WiPe

Ee paal moet dienen om te vermijden dat een pas geplante boom omwaait waardoor de haarwortels afscheuren. De boom vast maken op 1,5 tot 2 meter hoogte is daarvoor niet noodzakelijk. Een lage paal waarmee je de boom vastmaakt op kniehoogte volstaat. Na twee, maximaal drie jaar moet de boom dan vast staan. De boompaal langer laten staan is nergens voor nodig.
zondag 3 november 2013 - 17:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon