menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BUXUS SNOEIEN

Ga naar meest recente reactie

kirederf

Kirederf

beste

ik heb enkele buxustruiken (bollen), individuele planten van +- 60cm hoog 50 cm breed, +- 8 jaar gegroeid, , vorm ietsje rond-langwerpig
Ze dringend bijgesnoeid worden omdat ze anders bijna ietsje verwilderd gaan lijken . Mag dit nu eind maart gebeuren? bedoeling is ze tot bollen te snoeien

men zegt bemesten met koeikorrels ,wat bedoelt men hier precies mee

planten best in mei of speelt dit geen rol bij dergelijke oudere planten

dus : planten (bloemaarde bijmengen), snoeien en bemesten

graag jullie advies

van harte dank


dinsdag 27 maart 2007 - 19:08
annis

Tekst aangepast

Annis

De buxus het beste vanaf half mei begin juni snoeien. Het snoeien kan het beste op een bewolkte dag en niet in de felle zon om verbranding te voorkomen. Je kunt de buxus vantevoren ook even nat sproeien dan heeft de schaar meer houvast in de takken. Na de snoei kun je de buxus bemesten met buxusmest.

Annis
dinsdag 27 maart 2007 - 19:24
Rodger

Rodger

Kirederf als je ze nog moet uitplanten stel dit dan absoluut niet langer meer uit want anders gaan je planten er gans de zomer onder lijden .
rodger
dinsdag 27 maart 2007 - 21:26
kirederf

Kirederf

rodger,

probleem is beetje dat tuin er nog niet plantklaar bijligt (aarde moet na stabiel voeren voor pad rond huis nog geëffend worden in mei) .
Zou het ok zijn moesten we ze nu voorlopig elders planten, dan direct snoeien en dan terug verplanten binnen een week of 7 of is dit geen oplossing?

mvg

dinsdag 27 maart 2007 - 22:09
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Frederik,
Ik zou dat niet doen.
Mijn voorkeur zou zijn de buxus reeds te planten op zijn geplande plek en daarna als het mogelijk is errond te gaan werken
Alternatief is de buxus te parkeren in een pot nadat je de wortels een beetje hebt ingekort en een beetje buxusmest en verse grond hebt toegevoegd. Daarna zou ik dan vanuit de pot in de volle grond planten op zijn definitieve plek, maar niet bij te droog weer want dat zal de buxus niet apprecieren en zal hij niet mooi staan in de zomer. In ieder geval goed water geven.

Groeten
De lange van Bilze
dinsdag 27 maart 2007 - 22:19
Rodger

Rodger

rodger,

probleem is beetje dat tuin er nog niet plantklaar bijligt (aarde moet na stabiel voeren voor pad rond huis nog geëffend worden in mei) .
Zou het ok zijn moesten we ze nu voorlopig elders planten, dan direct snoeien en dan terug verplanten binnen een week of 7 of is dit geen oplossing?

mvg


Nee zeker geen twee keer verplanten in de volle grond !!!!
Als het niet anders kan dan eerst in pot nu en bij uitplanten eerst goed wateren zodat de wortels niet al teveel beschadigd worden.
Maar indien mogelijk nu rechtstreeks in de volle grond en nadien eventueel je grond daarrond egaliseren.


dinsdag 27 maart 2007 - 22:50
kirederf

Kirederf

ok heren is duidelijk
best eerst in pot en dan in volle aarde
nu direct in volle aarde is geen optie
of opteer ik dan misschien beter om toch in mei te planten en dan te snoeien
ik moet zeggen van snoei zal het in feite nog meevallen , een stukje inkorten en vormgeven , niet meer dan dat . Het zijn planten die nu bij een kennis in volle grond staan.

Mocht ik bij het planten in mei de periode erna goed watergeven zal dit waarsch wel goedkomen , en zou zorgen voor goeie bemesting ?....


mvg


woensdag 28 maart 2007 - 07:12
Rodger

Rodger

Pas bemesten als ge ziet dat de hergroei erinzit .
Anders is er kans dat ge de wortels verbrandt door de meststoffen.
Een goede gift compost of teelaarde zal het best zijn bij het verplanten en dan regelmatig water geven.
rodger
woensdag 28 maart 2007 - 08:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon