menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een bestaande gevlochten tricolour hibiscus boom verhogen

Ga naar meest recente reactie

sanfredje

Sanfredje

Hoi,

Ik kwam nl een gevlochten tricolour boom tegen op het net, deze wordt geleverd op een hoogte van 60 a 80 cm, nu vroeg ik me af of je deze verder kan vlechten en bv kan laten doorgroeien tot een hoogte van 150 cm of zou dit niet meer lukken omdat de stam al te dik is waar de bol zich bevindt.
Als dit zou gaan, hoe doe je dit dan juist?

Mocht dit niet gaan zou ik beginnen met 3 jonge scheutjes en deze dan vlechten, hier zelfde vraag, hoe doe je dit dan juist?
Is hier waarschijnlijk iets eenvoudiger omdat je bol nog niet hebt op het einde van de stam, hoe hoog neem ik de scheutjes om mee te beginnen vlechten en op welke termijn ongeveer bekom je dan een gevlochten stam van 150 cm? Voordeel hier is dan wel dat je zelf de kleur combinatie kan kiezen.

Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp groetjes Frédéric

Struiken & Bomen

dinsdag 8 oktober 2013 - 01:03
Tuinprins

Tuinprins

Haha, Photoshop heeft een groot aandeel gehad bij het eindresultaat

Dit soort foto's neem ik altijd met een flinke korrel zout. Waarom?

1. De bloeikleuren zijn gescheiden van elkaar. Zal in de praktijk niet meevallen om zonder veel snoeiwerk dit resultaat te krijgen.

2. De bol is mooi rond op de foto. Zul je altijd zien, het exemplaar dat jij krijgt, groeit totaal asymmetrisch.

3. De gevlochten stam betekent dat een van de planten op termijn gewurgd wordt.

4. Hibiscus doet het een stuk beter in de volle grond dan in een pot.

5. Je moet niet alles geloven wat je op internet ziet en leest.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 8 oktober 2013 - 08:19
kerstkind

Kerstkind

Hallo Fréderic,

ik had zelf heel veel hibiscusplanten en heb deze tricolorplant ook eens geprobeerd voor een aantal jaren terug.
Ben begonnen met jonge planten van 25-30 cm groot. In de volle grond zo,n 5 cm uit elkaar geplant.
Alleen de kop v.d. plantjes laten staan, de rest kaal geknipt. De stammetjes gevlochten en boven aan tijdelijk bij elkaar gebonden.
Iedere keer, bij groei ietsje verder vlechten nadat de stammetjes kaal geplukt waren.
Dit gaat uitstekend, alleen de bloei is niet zoals op de foto, de takjes lopen wat meer door elkaar, zodat het eigenlijk lijkt of er soms 3 kleuren bloemen op een tak groeien.
Het rond snoeien lukt nog wel, maar het ene plantje groeit soms sneller dan het andere. Waardoor niet alle drie de boompjes gelijkmatig opgroeien en inderdaad een asymetrisch geheel krijgt.
Mijn plant is inmiddels 1,5 mtr. hoog en doet het nog vrij goed hoor.

het blijft een leuk experiment wat het proberen waard is.

Succes, groetjes José
dinsdag 8 oktober 2013 - 14:16
hildavw

Hildavw

José, daar zal je wel wat geduld voor gehad moeten hebben.
Heb je geen foto?

groetjes

Hilda
dinsdag 8 oktober 2013 - 15:07
sanfredje

Sanfredje

ok, thx allemaal, @josé hoelang heb je erover gedaan voor je een boompje van 150 cm had?

Grtz Frédéric
dinsdag 8 oktober 2013 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon