menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus serrulata wortelgroei

tuinprutske

Tuinprutske

Hallo,

nog maar pas op het forum -dus misschien een titel invullen kan wat helpen om reacties te verkrijgen.

hopelijk kan iemand mij helpen. ik heb een prunus serrulata in de tuin staan al 13 jaar (+/-5 meter hoog). Nu vreest mijn buurman dat die wortels binnen 2 jaar zijn oprit zullen beschadigen(een boomveller heeft hem dat in zijn oor gefluisterd). De boom staat ongeveer 1,5 meter van de oprit verwijderd.
Ik zou het verschrikkelijk vinden om de boom te vellen. Iemand raad?

Alvast bedankt

dinsdag 24 september 2013 - 21:22
minouke

Minouke

Ze worden zelfs in straten en lanen geplant en zelfs na jaren zie je dat niet gebeuren.
Prunussen hebben het voordeel dat ze meer naar de diepte wortelen dan aan de opp.
In mijn vorige tuin had ik éne in de border staan, stond er al 25 jaar en nooit iets van gemerkt. De berk daarentegen ... zag je rondom in het gazon zijn dikke wortels naar boven komen.

dinsdag 24 september 2013 - 22:00
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou daar toch mee opletten.
Ik weet Prunussen staan die meters verder hun grondscheuten laten boven komen en ben dus niet akkoord met wat je schrijft Chantal.
Veel hangt natuurlijk af hoe het met de fundering van je buur zijn oprit gesteld is.
Misschien toch maar best een wortelremmer ingraven.
Trouwens, tenzij de verkavelingsvoorschriften iets anders vermelden, staat die boom een halve meter te dicht bij de perceelgrens.
Leo
dinsdag 24 september 2013 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon