menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ras notenboom en plantafstand vh huis

Ga naar meest recente reactie

Rakhee

Rakhee

Hallo!

De opa van mijn vriend is overleden en nu doet zijn meme de notenboom die hij een aantal jaar terug geplant heeft weg.
Wij willen hem wel houden, maar hebben geen idee welk ras het is! Kan je dat op het zicht zien of lijken alle notenbomen op elkaar?
Ik moet zeggen dat hij dit jaar een vijftal vruchten droeg (hij is nu bijna 3m hoog).
Er staat geen andere notenboom in de omgeving (dus zelfbestuivend?)

Maar onze voornaamste vraag: op minmaal hoeveel meter van de woning plant je de notenboom (qua wortels).

Alvast bedankt!

maandag 23 september 2013 - 08:20
WiPe

WiPe

Alle notenbomen lijken op elkaar. Alleen aan de vruchten zou je kunnen zeggen of de boom geënt is en over welke variëteit het zou kunnen gaan.

Ik zou de boom op een tiental meter va het huis zetten. De takken van notenbomen kunnen nogal flink doorhangen. Als je bang moet zijn voor de wortels zou ik je eerder aanraden om de funderingen van je muren te versterken.
maandag 23 september 2013 - 11:43
Rakhee

Rakhee

WiPe,

Boomkwekerij De Linde garandeerde ons dat een Broadview niet hoger dan 8m wordt. Maar als ik het forum hier doorlees, zag ik in een topic dat jij nog tegen iemand zei dat een volwassen broadview tegen de 15m hoogte gaat...

Voor ons maakt dat een groot verschil.

(ondertussen gaan we het risico niet nemen om de notelaar van de opa in de tuin te planten)...

Als een broadview werkelijk niet hoger komt dan 8m... Dat zou ideaal zijn!
maandag 23 september 2013 - 16:43
WiPe

WiPe

Ik had begrepen dat je niet wist om welke variëteit het gaat. Ben je zeker dat het een Broadview is?
maandag 23 september 2013 - 17:18
pplakke

Pplakke

hier staat 12 tot 17 meter dus zal van de aarde afhangen hoe hoog denk ik.
http://www.houtmeyers.be/plant-detail/items/147.html
maandag 23 september 2013 - 17:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon