menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kervenslippen perenbomen

dajo

Dajo

hallo,

heeft er iemand kennis, tips of ervaring ivm slippen of kerven om een zijtak te forceren?

Ik heb een aantal perenbomen (Concorde) die ik probeer in tiense haag te laten groeien (alles in 1 vlak, centrale spil met etages).

Omdat ik graag een mooie rechte spil had (de bomen hebben ook een sierfunctie in mijn tuin), heb ik de centrale spil nooit afgetopt per etage. Voor vele bomen heb ik de etages kunnen vormen met de bestaande takken, echter een aantal ontbreekt 1 of meerdere etages aan 1 (of soms 2) kanten.

Nu had ik gehoord dat je dit later nog kan oplossen door kerven of slippen, alleen vind ik nergens info hierover.

Wat is het eigenlijk? Dmv een kerving een knop/tak forceren? Of door in te snijden in de schors de sapstroom een beetje sturen?

Ik vermoed het laatste? En hoe doe je dat dan? Insnijden vlak boven het bladgroepje, of aan de andere kant van de stam ter hoogte van het bladgroepje? Hoeveel van de omtrek? Met een Stanley-mesje of...?

Wanneer kan dit best gebeuren? Of maakt het niet uit?
donderdag 5 september 2013 - 12:37
vloeiende

Vloeiende

Het groente en fruitencyclopedie van Luk Dedeene en Guy de Kinder bevat veel info over fruit. Ook op www houtwal.be.
Ik heb te weinig ervaring om je de fijne knepen hiervan uit te leggen aan iemand anders maar heb het ook al geprobeerd met en zonder succes.
donderdag 5 september 2013 - 22:12
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb dit in een ver verleden geprobeerd bij een jonge zuileik omdat ik die aan een kant wat kaal vond. Ik heb 1 centimeter boven een knop een halfronde inkeping in de bast gemaakt met een zeer scherp zakmes. Alleen de bast, niet dieper.

Er gebeurde niets. De knop bleef een knop en vormde geen tak. De wond is gewoon dichtgegroeid.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 september 2013 - 09:27
Figo

Figo

Probeer eens een halve cm boven de knop die je zou willen doen uitgroeien.
Een gewone rechte snee, tot op het hout, op het ogenblik dat de sapstroom op gang komt.
Anders kan je nog eens een "dwars-ent" proberen.
Daarbij wordt een ent dwars op de stam geplaats, op de plek waar de nieuwe tak moet komen.

Het eerste is mij al een paar keer gelukt, de dwarsenten lukken bij mij niet. Waarschijnlijk snij ik de enten verkeerd.
Suc6
zaterdag 7 september 2013 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon